På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies? Jag förstår

Stenhuggaren

En sittande man har huggits fram ur ett marmorblock. Huvudet känns litet på de väldiga axlarna. Hjässan är kal i kontrast till det stora skägget och den yviga mustaschen. Blicken i de runda ögonen är oförställd och riktad rakt framåt. Den bara överkroppen är mycket muskulös med svällande biceps och magrutor. Mannen sitter stadigt och bredbent med ena handen stödd på låret. Men det är egentligen bara den ena kroppshalvan som är helt bearbetad. Den andra tycks ha blivit påbörjad men därefter lämnad åt sitt öde.

En grovhuggen man med brett axelparti och stor kropp. Han sitter med händerna på låren och tittar rakt in i kameran.

Stenbrytning och stenarbete av olika slag har länge varit viktiga näringar för Glanshammars-trakten. Härifrån kommer den ljusa ekebergsmarmorn, uppkallad efter den närbelägna herrgården Ekeberg. Häromkring är urberget 1,7 miljarder år gammalt och ekebergsmarmor har brutits sedan slutet på 1800-talet. Bredvid den gröna kolmårds¬marmorn är den Sveriges mest kända marmorsort.

Richard Brixels skulptur Stenhuggaren är en hyllning till den lokala stenarbetartraditionen. Motivet är en muskulös stenhuggare som satt sig ner för att vila och skulpturen är gjord i ekebergs¬marmor. Men är den inte färdighuggen?

I arbetet med skulpturen tog Brixel först fram en modell i betong där alla delar av manskroppen var skulpterade med samma precision, men i den färdiga marmorversionen lämnade han olika delar av figuren i olika stadier av bearbetning. Vi ser sågad, huggen, knackad och polerad marmor och kan på så vis ana hur det går till när ett stenblock i en långsam process förvandlas till en föreställande skulptur.

Från början var tanken också att konstnären skulle låna ut verktyg till glanshammarsborna så att de som ville fick prova på att hugga vidare i den utsågade marmorn. På så sätt ville Brixel skapa delaktighet i både den offentliga konsten och i ortens hantverkshistoria.

Richard Brixel föddes 1943 i Stockholm och dog 2019 i Arboga. Han har utfört ett antal stora skulpturala verk både i Örebro kommun och på annat håll. I Örebro finns bland annat Balans i Stadsträdgården och statyn över Ronnie Peterson vid Almbyplan.

De flesta av hans offentliga verk är utförda i brons, men ibland arbetade han som här i marmor och när konsten inte behövde stå emot väder och vind experimenterade han gärna med material som plastfolie och tidningspapper.

Konstverk: Stenhuggaren

Konstnär: Richard Brixel

År: 1979

Material: Ekebergsmarmor

Placering: Torget i Glanshammar

Ägare: Örebro kommun

Konstverkets position på karta

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Måndag–fredag kl. 10–16

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se