Liten kerub

Vid kaféet i Stadsparken finns en liten fontän och mitt i fontänen sitter en mystisk liten figur upphöjd. Det är ett spädbarn som sitter alldeles lugnt och sitta i centrum av den upphöjda lilla bassängen, med en hand på varje ben.

Liten kerub i ett fat med och händerna på låren.
Liten kerub i ett fat med och händerna på låren.

Kompositionen är symmetrisk och kroppens tyngdpunkt låg. Barnet är naket och skulpturen kan tolkas som en som en metaforisk gestaltning av en naken oförställd enkelhet – ett lugn bortom den värld av kulturella koder som ett spädbarn ännu inte har trätt in i. Men tittar vi närmare så har konstnären smugit in flera kulturella koder i sin skulptur. I barnets högerhand ser vi en liten, liten pilbåge. Mellan fötterna ligger ett litet koger med pilar och på ryggen finns små vingar. Det är Amor med andra ord.

Anna Molander har anslutit sig till den gamla traditionen att avbilda den antika kärleksguden som en så kallad ”putto” (som de knubbiga barn kallades som började befolka bildkonsten under den italienska renässansen). Men alla attribut är så diskreta att barnets mytologiska hemvist förblir hemlig för den som inte tittar noga.

Anna har berättat att hon inspirerades av italienska fontäner när hon varit på resa. Utöver de italienska impulserna visar fontänen ett släktskap med en buddhistisk bildvärld. Den sittande, symmetriska kroppsställningen för tankarna till en sittande Buddha och under barnet, på fontänens fot, sitter två ringar av vad som ser ut att vara stiliserade lotusblad i relief. I buddhism, jainism och hinduism är lotusblomman en helig symbol och heliga och gudomliga figurer avbildas ofta sittandes över, eller i, en lotusblomma.

För göra det hela ännu klurigare så kan vi avslutningsvis uppmärksamma att figuren sitter på en potta och under skissarbetet hade verket ett tag arbetsnamnet Amor sitter på pottan. Hur tolkar du verket?

Så här ser konstverket ut

En bronsskulptur av en naken pojke i två-treårsåldern sitter på pottan på ett litet upphöjt fundament i en fontän. Pojken är realistiskt återgiven. Kroppen är barnsligt knubbig, kinderna rundade och blicken riktad rakt fram. Han sitter stadigt och bredbent med händerna placerade högt upp på låren. I sin ena hand håller han en mycket liten pilbåge.

Om konstnären

Anna Molander bor och arbetar i Glanshammar och är representerad med ett flertal offentliga verk i Örebro.

Konstverk: Liten kerub

Konstnär: Anna Molander

År: 1997

Material: Brons

Placering: Vid kaféet i Stadsparken.

Ägare: Örebro läns Trädgårdsaktiebolag

Konstverkets position på karta

Senast uppdaterad:

Publicerad: