Servicecenter

Örebro kommun har ett servicecenter som är en gemensam ingång till kommunen för medborgare och företag.

Vi vill göra din vardag enklare!

Vi vill göra din vardag enklare, både i stora och små frågor som rör kommunens verksamheter och tjänster. När du kontaktar Servicecenter möts du av en kommunvägledare som svarar på frågor eller vägleder till rätt person.

Du kan utföra ärenden själv via våra e-tjänster

Många ärenden kan du själv utföra direkt på webben via våra e-tjänster – till exempel ansöka om plats i förskola, ansöka om bygglov och anmäla oro för barn eller unga.

Kontakta Servicecenter om du behöver vägledning eller support i användandet av kommunens digitala tjänster.

E-tjänster inom kommunens olika områden.

Kontakta oss

Telefon

019-21 10 00

Helgfria vardagar kl. 8–16.30.

Följande dagar kan du ringa oss kl. 8–15

12 september, 16 oktober, 6 november och 11 december.

Besök

Näbbtorgsgatan 10. Visa adressen på karta.

Helgfria vardagar kl. 10–16. Avvikelser kan förekomma dag före helgdag.

På samma adress finns även Statens Service­center, där du som medborgare eller företagare kan få vägledning i tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkrings­kassan, Pensions­myndigheten och Skatteverket.

Avvikande öppettider för besökslokalen

  • 10 oktober, stängt
  • 31 oktober kl. 10–12

E-post

servicecenter@orebro.se

Chatt

Du som har frågor som rör området bygga, bo och trafik – exempelvis avfall, bygglov, vatten och avlopp – kan chatta med oss. Du kommer åt chatten i det nedre högra hörnet på berörda sidor.

Om det inte finns någon kommunvägledare tillgänglig kan du använda chatten för att skicka in ett ärende till oss. Chatten är ett pilotprojekt och när chatten avslutas kan du berätta hur du tyckte att det fungerade att använda den.

Post till Servicecenter

Box 32560, 701 35 Örebro.

Bildtelefon och Skype

 Bildtelefon: servicecenter@t-meeting.se

 Skype: servicecenter.orebro - för kontakt med våra teckenspråkiga samhällsvägledare

Kontakt via Texttelefoni.se eller Teletal

Om du är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens kostnadsfria samtals­förmedlande tjänster Texttelefoni.se eller Teletal.

Kontakta oss via Texttelefoni.se

Texttelefoni.se möjliggör för personer som kommunicerar via text och personer som använder tal att ringa till varandra.

SIP: texttelefon@texttelefoni.se
Analog texttelefon: 020-600 600
Telefon: 020-600 650

Mer information om Texttelefoni.se.

Kontakta oss via Teletal

Teletal är en samtalsförmedlande tjänst för alla som behöver hjälp och stöd i telefonsamtal.

Telefon: 020-22 11 44

Mer information om Teletal.

Vi utvecklar vår service med hjälp av datainsamling och analys

När du ringer till Servicecenter spelar vi in samtalet i utbildnings- och utvecklingssyfte.

Vi tar hjälp av datainsamling och analys både när du kontaktar oss via e-post och via telefon, för att kunna ge dig en snabbare och bättre service. Vi använder oss av ett analysverktyg som med hjälp av AI genererar rapporter utifrån transkriberingar av de ärenden som kommer in till Servicecenter. Innan ärendena analyseras med verktyget anonymiseras de, så att det inte syns vem som skickat in ett ärende. Analyserna blir ett underlag för åtgärder som ska förbättra servicen till örebroarna.

Läs om hur vi behandlar personuppgifter.

Sök person, avdelning eller politiker

Lämna en synpunkt

Gör en felanmälan

Senast uppdaterad:
Publicerad: