Servicecenter
Örebro kommun har ett servicecenter som är en gemensam ingång till kommunen för medborgare och företag.
Innehåll på sidan
Vi vill göra din vardag enklare!
Vi vill göra din vardag enklare, både i stora och små frågor som rör kommunens verksamheter och tjänster. När du kontaktar Servicecenter möts du av en kommunvägledare som svarar på frågor eller vägleder till rätt person.
Du kan utföra ärenden själv via våra e-tjänster
Många ärenden kan du själv utföra direkt på webben via våra e-tjänster – till exempel ansöka om plats i förskola, ansöka om bygglov och anmäla oro för barn eller unga.
Kontakta Servicecenter om du behöver vägledning eller support i användandet av kommunens digitala tjänster.
Kontakta oss
Telefon
Helgfria vardagar kl. 8–16.30.
Följande dagar kan du ringa oss kl. 8–15
12 september, 16 oktober, 6 november och 11 december.
Besök
Näbbtorgsgatan 10. Visa adressen på karta.
Helgfria vardagar kl. 10–16. Avvikelser kan förekomma dag före helgdag.
På samma adress finns även Statens Servicecenter, där du som medborgare eller företagare kan få vägledning i tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Avvikande öppettider för besökslokalen
- 10 oktober, stängt
- 31 oktober kl. 10–12
E-post
Chatt
Du som har frågor som rör området bygga, bo och trafik – exempelvis avfall, bygglov, vatten och avlopp – kan chatta med oss. Du kommer åt chatten i det nedre högra hörnet på berörda sidor.
Om det inte finns någon kommunvägledare tillgänglig kan du använda chatten för att skicka in ett ärende till oss. Chatten är ett pilotprojekt och när chatten avslutas kan du berätta hur du tyckte att det fungerade att använda den.
Post till Servicecenter
Box 32560, 701 35 Örebro.
Bildtelefon och Skype
Bildtelefon: servicecenter@t-meeting.se
Skype: servicecenter.orebro - för kontakt med våra teckenspråkiga samhällsvägledare
Kontakt via Texttelefoni.se eller Teletal
Om du är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se eller Teletal.
Vi utvecklar vår service med hjälp av datainsamling och analys
När du ringer till Servicecenter spelar vi in samtalet i utbildnings- och utvecklingssyfte.
Vi tar hjälp av datainsamling och analys både när du kontaktar oss via e-post och via telefon, för att kunna ge dig en snabbare och bättre service. Vi använder oss av ett analysverktyg som med hjälp av AI genererar rapporter utifrån transkriberingar av de ärenden som kommer in till Servicecenter. Innan ärendena analyseras med verktyget anonymiseras de, så att det inte syns vem som skickat in ett ärende. Analyserna blir ett underlag för åtgärder som ska förbättra servicen till örebroarna.
Sök person, avdelning eller politiker
Lämna en synpunkt
Gör en felanmälan
Akut hjälp och journummer
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se