Ung pojke

I svensk konsthistorieskrivning brukar 50-talet ofta förknippas med abstraktion och en konstriktning som kallas konkretism, där samspelet mellan färg och form var viktigare än att konsten efterliknade omvärlden. I Stadsparken har det abstrakta 50-talet satt sina spår bland annat genom Arne Jones stora fontänskulptur Resonans som 1958 placerades som ett skulpturalt huvudnummer vid parkens huvudentré.

Pojke stående på ett stort ormbunksblad med handen i sidan. Den andra handen håller i en knopp från ormbunken.

Men långt ifrån all konst från den tiden var modernistiskt abstrakt. Samma år som Resonans köptes in förvärvade man också den mindre bronsskulpturen Ung pojke av Lennart Källström (1920–2007) och placerade den lite längre in i parken. Skulpturen är en högst figurativ nakenakt och föreställer en pojke inramad av någon sorts jättelik ormbunke.

Källström verkar närmast ha velat framställa sitt motiv som tidlöst och evigt. Att avbilda människor nakna har varit ett sätt för många konstnärer att lösgöra sina motiv från samtidens vardag. Utan tidstypiska klädmoden som förankrar gestalterna i en viss tid kunde de istället förknippas med antika nakenakter och vad som ansetts vara den sköna konstens eviga värden.

I det här fallet har skulptören dessutom placerat pojken vid en ormbunke – en växt som funnits ungefär 400 miljoner år, långt före människan och vår tideräkning. Samtidigt framstår pojken med sin kavata uppsyn som typisk för den svenska efterkrigstidens framtidstro och ett ideal för 50-talets barn att mätas mot. Är det kanske framtiden han blickar mot?

Pojke stående på ett stort ormbunksblad med handen i sidan. Den andra handen håller i en knopp från ormbunken.

Konstverk: Ung pojke

Konstnär: Lennart Källström

År: 1958

Material: Brons

Placering: I Stadsparken, intill den s.k. Blomstergatan

Ägare: Örebro läns Trädgårdsaktiebolag

Konstverkets position på karta

Senast uppdaterad:

Publicerad: