Örebro kommuns trafikstrategi

För att Örebro ska vara en bra kommun att leva i även i framtiden behöver fler örebroare gå, cykla och åka kollektivt till jobb, skola och fritidsaktiviteter. Det är huvudmålet i kommunens förslag på trafikstrategi.

Förslaget på trafikstrategi bearbetas

Under perioden 15 december 2023–15 mars 2024 har förslaget på trafikstrategi varit på remiss. Nu ska inkomna synpunkter tas om hand och därefter ska en slutgiltig version tas fram och antas av politiken.

Trafikstrategin konkretiserar de ställningstaganden och övergripande mål för trafiken som finns i kommunens program för hållbar utveckling och översiktsplanen. En förutsättning för att lyckas är en bred samverkan med myndigheter och andra aktörer.

Folkhälsa: År 2050 har jämställdhet och jämlikhet i påverkbar hälsa och välbefinnande uppnåtts för alla i alla åldrar.

Klimat: År 2050 är Örebro kommun som geografiskt område klimatpositivt.

Ekologiskt fotavtryck: År 2050 är det ekologiska fotavtrycket från såväl Örebro kommunkoncern som Örebro kommun som geografiskt område max ett jordklot.

Mer information om kommunens program för hållbar utveckling

  • Örebro ska vara en tätt växande stad i alla väderstreck.
  • Örebros innerstad kommer att växa genom omgestaltning av huvudgator, förtätning i befintlig stadsbygd och omvandling av centrala verksamhetsområden.
  • Geografiskt bör Örebro tätorts utbredning vara av sådan storlek att större delen av staden går att nå till fots eller med cykel.

Mer om Örebro kommuns översiktsplan

I trafikstrategin ges en beskrivning av hur trafiken i Örebro ser ut år 2040 om strategin förverkligas – och hur det riskerar att bli om den inte gör det.

Om strategin förverkligas är gång och cykel det snabbaste alternativet och vi har fler bilfria stråk i centrum. Allvarliga trafikolyckor, buller och dålig luft har minskat rejält. Många åker buss inom Örebro tätort och väljer elcykel för längre sträckor. Kollektivtrafiken är det självklara valet för regionala resor. Flera bilparkeringar längs gatorna har ersatts med cykelbanor med grönska och parkeringshusen fungerar även som ”mobilitetshubbar” med tillgång till andra färdmedel och delningstjänster. E-handelns leveranser av varor sker genom hemkörning eller till hubbar i grannskapet.

Om strategin inte förverkligas har trängseln på stadens huvudgator ökat markant. Många går och cyklar i staden, men på grund av den oattraktiva miljön för oskyddade trafikanter dominerar bilen längs de mer trafikerade stråken. De långa avstånden till målpunkter i vardagen gör att det är svårt att klara sig utan bil. Bilarna är eldrivna, tystare och mer klimatvänliga, men bidrar också till en otrygg trafikmiljö och en stillasittande livsstil. Örebroregionen räknas inte längre till Sveriges bästa logistiklägen på grund av långa köer på motorvägen och riksväg 50 norrut.

Inriktningar och delmål

Nära till det vi behöver i vardagen

Vi vill skapa en nära och tillgänglig kommun, där vi har nära till det vi behöver i vardagen och huvuddelen av örebroarna kan nå sina vardagliga målpunkter till fots eller med cykel. Med korta avstånd blir det också naturligt och enkelt att i första hand välja att gå eller cykla. När många bor nära varandra skapas också möjlighet för bra service, som närhet till förskola, skola, butiker och fritidsaktiviteter.

En nära stad skapar också förutsättningar för fler att dela på samma infrastruktur – vi behöver färre trafikytor och får lägre kostnader för drift och underhåll. I snitt kostar det tre gånger så mycket att exploatera ny mark än att förtäta befintlig bebyggelse. Dessutom gör närheten att det blir enklare att förse kommunen med fungerande kollektivtrafik. En nära kommun gör helt enkelt Örebro mer tillgängligt och hållbart.

  • Invånare i kommunens tätorter ska ha gångavstånd till daglig service och parker och naturområden, cykelavstånd till övriga viktiga målpunkter.

Enkelt att välja ett jämlikt och hållbart resande

I Örebro ska det ska vara enkelt att välja ett jämlikt och hållbart resande. Gång och cykel är tillgängliga för nästan alla och har låg klimatpåverkan, samtidigt som de är färdmedel som förbättrar folkhälsan. Därför bygger vi trygga och sammanhängande gång- och cykelbanor som bland annat bidrar till att göra det möjligt för barnen att själva ta sig säkert till skolan.

För att cykel och buss ska vara ett attraktivt alternativ till bilen bygger vi snabba stråk för cykel och buss och attraktiva omstigningspunkter. När fler väljer att gå, cykla och åka buss blir framkomligheten även bättre för dem som av olika anledningar behöver ta bilen. Vi förbättrar också den befintliga infrastrukturen, stimulerar delningstjänster som till exempel bilpooler och justerar kostnaden för parkering.

För att fler ska välja tåget vid resor inom regionen fortsätter vi arbeta för en snabb förbindelse mellan Oslo och Stockholm, en upprustning av befintlig järnväg mellan Örebro och Stockholm, den så kallade Mälarbanan, och byggandet av ett nytt stråk mellan Örebro och Kristinehamn, den så kallade Nobelbanan.

  • Möjligheten att förflytta sig ska vara rättvis och hållbar:
    - Vid resor upp till 5 km i Örebro tätort ska cykeln vara snabbare än bilen.
    - Vid resor mellan 5 och 10 km ska cykeln vara ett attraktivt alternativ till bilen.
    - Den sammanlagda kostnaden för att åka buss, i tid och pengar, ska inte vara högre än motsvarande bilresa.
  • Trafiksystemets användbarhet ska vara hög, med särskilt fokus på barn, personer med funktionsnedsättning och äldre.
  • Trafikens klimatbelastning ska minska.
  • Kollektivtrafikens andel av inpendling till Örebro tätort ska öka.
  • Trafiksystemet ska vara utformat för att bidra till aktiv mobilitet.

Tryggt och säkert för alla trafikanter

Vi vill skapa mer jämlika förhållanden för alla trafikslag genom att ge större ytor än idag till gående, cyklister och kollektivtrafik. Det skapar en god framkomlighet för alla trafikslag och gör det mer tryggt och trafiksäkert för alla trafikanter.

För att minska antalet trafikolyckor och skapa en mer attraktiv, trygg och säker stadsmiljö ger vi företräde för gående och cyklister och ser över hastigheten på kommunens gator.

  • Invånarna ska uppleva att trafikmiljön är trygg, oavsett transportsätt.
  • Kommunen strävar efter att uppnå nollvisionen för trafiksäkerhet. Etappmål till 2030 är att minska allvarliga olyckor med minst 25 procent på kommunens vägnät.

Attraktiv och trivsam kommun

När många väljer att resa hållbart får vi plats för andra satsningar än nya bilvägar och bilparkeringar, samtidigt som vi får en bättre stadsmiljö med mindre luftföroreningar och buller. Örebro ska vara en kommun som satsar på grönområden och mötesplatser – som gör det möjligt för olika människor att mötas och som hjälper oss att hantera extremväder som skyfall och värmeböljor. Forskning visar dessutom att det blir mer attraktivt att gå och cykla i stråk som upplevs som trivsamma.

För att skapa en mer attraktiv stadsmiljö inför vi bland annat fler bilfria zoner och minskar antalet bilparkeringar i attraktiva marklägen.

  • Stadens centrala delar ska upplevas som tillgängliga och attraktiva av boende och besökare.
  • År 2030 ska nivåerna av skadliga luft- och ljudföroreningar vara så låga att de inte utgör någon risk för människor och miljön.
Senast uppdaterad:
Publicerad: