Örebro kommuns trafikstrategi
För att Örebro ska vara en bra kommun att leva i även i framtiden behöver fler örebroare gå, cykla och åka kollektivt till jobb, skola och fritidsaktiviteter. Det är huvudmålet i kommunens förslag på trafikstrategi.
Förslaget på trafikstrategi bearbetas
Under perioden 15 december 2023–15 mars 2024 har förslaget på trafikstrategi varit på remiss. Nu ska inkomna synpunkter tas om hand och därefter ska en slutgiltig version tas fram och antas av politiken.
Trafikstrategin konkretiserar de ställningstaganden och övergripande mål för trafiken som finns i kommunens program för hållbar utveckling och översiktsplanen. En förutsättning för att lyckas är en bred samverkan med myndigheter och andra aktörer.
Inriktningar och delmål
Nära till det vi behöver i vardagen
Vi vill skapa en nära och tillgänglig kommun, där vi har nära till det vi behöver i vardagen och huvuddelen av örebroarna kan nå sina vardagliga målpunkter till fots eller med cykel. Med korta avstånd blir det också naturligt och enkelt att i första hand välja att gå eller cykla. När många bor nära varandra skapas också möjlighet för bra service, som närhet till förskola, skola, butiker och fritidsaktiviteter.
En nära stad skapar också förutsättningar för fler att dela på samma infrastruktur – vi behöver färre trafikytor och får lägre kostnader för drift och underhåll. I snitt kostar det tre gånger så mycket att exploatera ny mark än att förtäta befintlig bebyggelse. Dessutom gör närheten att det blir enklare att förse kommunen med fungerande kollektivtrafik. En nära kommun gör helt enkelt Örebro mer tillgängligt och hållbart.
Enkelt att välja ett jämlikt och hållbart resande
I Örebro ska det ska vara enkelt att välja ett jämlikt och hållbart resande. Gång och cykel är tillgängliga för nästan alla och har låg klimatpåverkan, samtidigt som de är färdmedel som förbättrar folkhälsan. Därför bygger vi trygga och sammanhängande gång- och cykelbanor som bland annat bidrar till att göra det möjligt för barnen att själva ta sig säkert till skolan.
För att cykel och buss ska vara ett attraktivt alternativ till bilen bygger vi snabba stråk för cykel och buss och attraktiva omstigningspunkter. När fler väljer att gå, cykla och åka buss blir framkomligheten även bättre för dem som av olika anledningar behöver ta bilen. Vi förbättrar också den befintliga infrastrukturen, stimulerar delningstjänster som till exempel bilpooler och justerar kostnaden för parkering.
För att fler ska välja tåget vid resor inom regionen fortsätter vi arbeta för en snabb förbindelse mellan Oslo och Stockholm, en upprustning av befintlig järnväg mellan Örebro och Stockholm, den så kallade Mälarbanan, och byggandet av ett nytt stråk mellan Örebro och Kristinehamn, den så kallade Nobelbanan.
Tryggt och säkert för alla trafikanter
Vi vill skapa mer jämlika förhållanden för alla trafikslag genom att ge större ytor än idag till gående, cyklister och kollektivtrafik. Det skapar en god framkomlighet för alla trafikslag och gör det mer tryggt och trafiksäkert för alla trafikanter.
För att minska antalet trafikolyckor och skapa en mer attraktiv, trygg och säker stadsmiljö ger vi företräde för gående och cyklister och ser över hastigheten på kommunens gator.
Attraktiv och trivsam kommun
När många väljer att resa hållbart får vi plats för andra satsningar än nya bilvägar och bilparkeringar, samtidigt som vi får en bättre stadsmiljö med mindre luftföroreningar och buller. Örebro ska vara en kommun som satsar på grönområden och mötesplatser – som gör det möjligt för olika människor att mötas och som hjälper oss att hantera extremväder som skyfall och värmeböljor. Forskning visar dessutom att det blir mer attraktivt att gå och cykla i stråk som upplevs som trivsamma.
För att skapa en mer attraktiv stadsmiljö inför vi bland annat fler bilfria zoner och minskar antalet bilparkeringar i attraktiva marklägen.
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se