Individens behov i centrum – IBIC
IBIC står för Individens behov i centrum och är ett nationellt tanke- och arbetssätt som Socialstyrelsen tagit fram för att förstärka individens delaktighet och systematiken i utredning, dokumentation och uppföljning.
Socialförvaltningen, område Vård och omsorg samt område Funktionsstöd, och externa utförare arbetar utifrån IBIC som går hand i hand med ett rehabiliterande arbetssätt. IBIC används av handläggare och utförare, hela vägen från utredning, utförandet till uppföljning.
Det här är Individens behov i centrum – IBIC
IBIC är ett individanpassat, behovsinriktat och systematiskt arbetssätt där medarbetarna arbetar med strukturerad dokumentation av behov, mål och resultat i såväl handläggning och genomförande som uppföljning. Arbetssättet används för alla individer, oavsett ålder, som får stöd utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
- Det är ett behovsinriktat arbetssätt där individens behov och mål styr vilket stöd som ges.
- Det innebär en tydlig systematik, det vill säga en tydligare ordning i hur vi utreder, dokumenterar och följer upp individens behov och mål.
- Det ger oss förutsättningar att stärka den enskildes inflytande och delaktighet.
- Det underlättar samarbete mellan olika yrkesgrupper genom att vi använder gemensamma begrepp för samma saker enligt ICF (internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa).
- Utredningar och genomförandet av stödet blir mer likvärdigt och rättssäkert.
Film om Individens behov i centrum – IBIC
Här kan du se en film om IBIC.
Vad innebär det här konkret?
- I utredningen beskriver handläggaren individens behov, vad individen klarar själv (resurser) och individens mål istället för att fokusera på insatserna.
- Handläggaren kartlägger individens livssituation och bara det som är relevant kommer med i utredningen och uppdraget. Det ger individen och utförarpersonal tydlig information om behov, resurser och mål att jobba utifrån.
- Utförarpersonalen utarbetar tillsammans med individen en genomförandeplan för hur stödet ska utformas utifrån de behov, resurser och de mål som framkommer i uppdraget.
- Genomförandeplanen är ett levande dokument som tydligt beskriver hur och när stödet ska utföras och av vem.
- Uppföljning sker tillsammans med individen vid förändring och utifrån behov för att säkerställa riktning mot mål. Handläggare och utförare har en samverkan vid uppföljning av behov och mål.
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se