Så går det till när Barnahus samordnare gör ERASOR-riskbedömning
Samordnarna på Barnahus i Örebro län har möjlighet att på uppdrag av socialtjänsten genomföra så kallade ERASOR-riskbedömningar. ERASOR kan göras på ungdomar i åldern 12 till och med 17 år.
Riskbedömningen utmynnar i en bedömning avseende om en ungdom besitter låg, måttlig eller hög risk att återfalla i liknande sexualbrott. Riskbedömningen innefattar även en bedömning av eventuellt behandlingsbehov och behandlingsinnehåll för att återfallsrisken ska minska.
En ERASOR-riskbedömning sker som regel i nedanstående steg.
Kan/bör en ERASOR-riskbedömning genomföras?
Överenskommelse om att genomföra en ERASOR-riskbedömning avseende en ungdom görs muntligen och föregås av att socialtjänstens handläggare kontaktar Barnahus socialtjänstanställda samordnare (Beatrice Bergqvist eller Marit Äng) för att klarlägga om en riskbedömning är lämplig/möjlig. I detta skede kan ärendet dras anonymt.
För att en riskbedömning ska kunna genomföras är det avgörande att samordnaren kan ta del av offret/offrens berättelser. Hur detta ska ske behöver klarläggas tidigt.
Vårdnadshavarnas samtycke
Om vårdnadshavare är tveksamma till att det genomförs en ERASOR-riskbedömning kan barnahus samordnare ha kontakt med dem för att närmare beskriva syfte och innehåll. Om socialtjänsten och familjen ändå inte är överens och socialtjänsten behöver riskbedömningen för att kunna bedöma barnet/den unges behov av insatser finns möjligheter att ändå låta genomföra den.
Detta regleras i 11 kap 2 § socialtjänstlagen (se vidare Socialstyrelsens Allmänna råd: SOSFS 2014:6 samt Utreda barn och unga - Handbok för socialtjänsten, s.149-150 (Socialstyrelsen 2023)
Hur går riskbedömningen till?
Skriftlig dokumentation
I genomförandet av riskbedömningen går samordnaren igenom all tidigare dokumentation avseende barnet inom till exempel socialtjänsten, BUP, Barn- och Ungdomshabilitering och skolan (elevakt och elevhälsojournal). Samordnaren och handläggaren kommer överens om vad som är aktuellt/relevant att inhämta runt den specifika ungdomen. Handläggaren ansvarar för att begära ut den dokumentation som behövs.
Intervjuer
När samordnaren tagit del av den skriftliga dokumentationen intervjuas föräldrar och andra viktiga vuxna runt ungdomen som kan bidra med relevant information om hur ungdomen fungerar (till exempel lärare, familjehemsföräldrar, tränare, personal på kortis etcetera). Sist intervjuas den unge. Det vanligaste är att ungdomen intervjuas vid ett tillfälle.
Tidsperspektiv
Målsättningen är att genomföra bedömningen skyndsamt. Hur lång tid det tar är beroende av flera olika faktorer så som om det finns pågående polisutredning, hur snabbt samordnaren får del av skriftlig dokumentation samt samordnarens arbetsutrymme i övrigt. När samordnaren fått del av all den skriftliga dokumentationen och offret/offrens berättelse kan riskbedömningen oftast färdigställas inom några veckor.
Återföring av resultat
Efter informationsinhämtningen sammanfattas bedömningen i ett skriftligt underlag som delges socialtjänsten. Det skriftliga underlaget innefattar en bedömning av risk för återfall i liknande sexuella övergrepp samt eventuella behov av behandlingsinsatser.
Vårdnadshavare och ungdom delges bedömningen muntligen (om inget annat bestäms i samråd med handläggaren). Samordnarna lämnar endast en rekommendation på insatser. Det är bara handläggaren/socialtjänsten som kan fatta beslut om insatser/behandling. Om det önskas deltar gärna samordnaren i möte med vårdnadshavare och handläggare för att återföra bedömningen. Samordnaren kan också delta i arbetsmöte med behandlare som ska genomföra behandling med den unge och föräldrarna.
Efter att ungdomen genomgått övergreppsspecifik behandling
Efter att den unge (och dess föräldrar/omsorgspersoner) genomgått övergreppsspecifik behandling kan det med fördel genomföras en ny ERASOR-riskbedömning. Syftet med bedömningen blir då att undersöka om behandlingen nått resultat. Även denna riskbedömning görs av samordnare på Barnahus och sker på uppdrag av handläggare på socialkontoret.
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se
ANDRA SIDOR UNDER ÄMNET Yrkesverksamma
-
Allmänt om krisstöd till barn utsatta för våld och övergrepp
Alla barn som har eller kan ha varit utsatta för våld eller övergrepp kan behöva få krisbearbetning. Barns behov av mer långvarig behandling är beroende av omständigheterna i det enskilda fallet.
-
Att lämna sekretessbelagda uppgifter till polis och åklagare
Enligt 3 kap 1 § OSL innebär sekretess ett förbud att röja en uppgift, vare sig det sker muntligen, genom utlämnande av allmän handling eller på något annat sätt.
-
Att tänka på i samband med barnförhör
Att tänka på innan, under och efter barnförhör.
-
Att tänka på vid en polisanmälan
Hur du gör och vad du ska tänka på vid polisanmälan.
-
Barnfridsbrottet i korthet
Nytt brott som stärker det straffrättsliga skyddet för barn som bevittnar vissa brott mellan närstående.
-
Efter barnförhöret - socialtjänstens ansvar
Vid uppgifter om barnmisshandel i en familj är det vanligt att barnet hämtas till polisförhör utan att föräldrarna underrättas i förväg, på beslut av en särskild företrädare. Föräldrarna informeras först efter förhöret.
-
Frihetsberövande, anhållande och häktning
-
Förundersökning gällande brott mot barn
-
Information om samråden på Barnahus
-
Om Barnahus
-
Parkering i samband med barnförhör
-
Rättsmedicinsk läkarundersökning
-
Vad kan socialtjänsten använda Barnahus samordnare till?