Förundersökning gällande brott mot barn
Förundersökning i brottmål ska syfta till att utreda om brott är begånget, vem som är skäligen misstänkt för brottet och utreda om det föreligger tillräckliga skäl för att åklagaren ska väcka åtal.
I de flesta förundersökningar rörande brott mot barn är det åklagaren som är förundersökningsledare.
Åklagaren ska tillsammans med polisen planera för att utredningen sker skyndsamt och rättssäkert och tillse barnets bästa.
Förundersökningen ska ge åklagaren underlag för prövning av åtalsfrågan och om åtal väcks bereda brottmålet för rättegång. När som helst under förundersökningen kan utredningen avslutas om det finns skäl för att inte utreda mera, till exempel om det framkommer att brott inte är begånget eller att man inte kan styrka brott mot den som är misstänkt.
Åklagaren bör och den särskilda företrädaren/målsägandebiträdet ska vara med vid barnförhöret (i medhörning). Företrädare för socialtjänsten och för barnmedicin eller barnpsykiatri kan ges tillfälle att på samma sätt närvara via medhörning. Genom att medhöra barnets berättelse får åklagaren direkt tillgång till underlag för att ta ställning till fortsatta utredningsåtgärder. Förhöret ska filmas om barnet är under 15 år eller av andra skäl inte kan förväntas medverka vid rättegången till exempel om barnet har en funktionsnedsättning eller lever i en hederskontext. Barnet har rätt till åldersanpassad information om förhörssituationen och om vilka personer som finns i medhörningsrummet. Åklagaren har, liksom särskilda företrädaren/målsägandebiträdet, ett ansvar för att förhöret inte blir för långt eller blir pressande för barnet.
Barnförhöret ska ske i särskilt anpassade lokal och videostudio. Enligt barnrättslagen skall barnets bästa alltid prövas av de olika aktörerna som kan vara inblandade i rättsprocessen.
En förundersökning kan innehålla andra uppgifter än barnförhöret t ex förhör med vittnen, teknisk bevisning, inhämtande av rättsintyg etc. Den lagstadgade tidsfristen gällande barnärenden är 3 månader från skälig misstanke till beslut. Det första barnförhöret bör hållas skyndsamt och senast inom 14 dagar från anmälningstillfället.
Barnförhörsledaren ska ha särskild fallenhet och besitta särskilda kunskaper och färdigheter. Barnförhören sker som regler på Barnahus eller när det gäller äldre barn i särskilt lämpliga och avsedda lokaler i anslutning till Barnahus.
Målsägandebiträde
Målsägandebiträdets uppgift är att ta tillvara målsägandens intressen och vara till stöd under förundersökningen samt hjälpa den utsatta att begära ersättning/skadestånd. Det är åklagaren som lämnar framställan till tingsrätten som sedan utser målsägandebiträdet. Ett målsägandebiträde som förordnas är en advokat, eller en biträdande jurist på en advokatbyrå. Förutom erfarenhet och kunskap ska man vara särskilt lämplig för uppdraget.
Särskild företrädare
En särskild företrädare ska, i stället för barnets vårdnadshavare, som ställföreträdare ta till vara barnets rätt under förundersökningen.
När ett barn under 18 år utsätts för brott är huvudregeln att barnet företräds av ett målsägandebiträde under rättsprocessen och att det är barnets vårdnadshavare som beslutar om barnets deltagande vid förhör, läkarundersökning och deltagande i rättsprocessen. Om det är barnets vårdnadshavare som är misstänkt för brottet, eller om vårdnadshavare står i lojalitet till den misstänkte och man inte tror att vårdnadshavare tar tillvara barnets bästa och rätt, kan en särskild företrädare utses för barnet. Det är förundersökningsledaren (åklagaren) som i en framställan till tingsrätten begär särskild företrädare. Åklagaren skall i sin framställan motivera varför vårdandhavaren inte kan tillvarata barnets rätt och bästa.
Särskild företrädare utgörs ofta av en advokat eller biträdande jurist på en advokatbyrå. I vissa fall kan den ena av barnets två vårdnadshavare förordnas som särskild företrädare. Detta kanske i de fall då den andra vårdnadshavaren är misstänkt för brott mot barnet.
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se
ANDRA SIDOR UNDER ÄMNET Yrkesverksamma
-
Allmänt om krisstöd till barn utsatta för våld och övergrepp
Alla barn som har eller kan ha varit utsatta för våld eller övergrepp kan behöva få krisbearbetning. Barns behov av mer långvarig behandling är beroende av omständigheterna i det enskilda fallet.
-
Att lämna sekretessbelagda uppgifter till polis och åklagare
Enligt 3 kap 1 § OSL innebär sekretess ett förbud att röja en uppgift, vare sig det sker muntligen, genom utlämnande av allmän handling eller på något annat sätt.
-
Att tänka på i samband med barnförhör
Att tänka på innan, under och efter barnförhör.
-
Att tänka på vid en polisanmälan
Hur du gör och vad du ska tänka på vid polisanmälan.
-
Barnfridsbrottet i korthet
Nytt brott som stärker det straffrättsliga skyddet för barn som bevittnar vissa brott mellan närstående.
-
Efter barnförhöret - socialtjänstens ansvar
Vid uppgifter om barnmisshandel i en familj är det vanligt att barnet hämtas till polisförhör utan att föräldrarna underrättas i förväg, på beslut av en särskild företrädare. Föräldrarna informeras först efter förhöret.
-
Frihetsberövande, anhållande och häktning
-
Information om samråden på Barnahus
-
Om Barnahus
-
Parkering i samband med barnförhör
-
Rättsmedicinsk läkarundersökning
-
Så går det till när Barnahus samordnare gör ERASOR-riskbedömning
-
Vad kan socialtjänsten använda Barnahus samordnare till?