Information om samråden på Barnahus

På Barnahus i Örebro län sker samråden en gång i veckan, på måndagar, kl 10–12. Det är 30 minuter avsatt för varje ärende. Samråd sker i polisanmälda ärenden. Vid behov kan akuta samråd hållas.

Deltagare under samrådet är handläggare från socialtjänsten, personal från polisens enhet Brott mot barn, åklagare, barnläkare samt psykolog från BUP (psykiatri för Barn- och Unga). Barnahus samordnare håller i mötet.

Syftet med samrådet är att en samplanering ska ske av de åtgärder som kan vara aktuella runt barnet. Eventuellt förhör med barnet behöver ofta bokas in och ställning tas till om rättsmedicinsk läkarundersökning ska ske i samband med detta. En annan fråga som åklagaren behöver ta ställning till är om en särskild företrädare behöver utses för barnet. Psykologen och barnläkaren bidrar där det är lämpligt med infallsvinklar utifrån sina sakkunskaper.

Ofta är det socialtjänsten som gjort polisanmälan. Den handläggare som närvarar på samrådet ombeds i dessa fall att redogöra kort för ärendet. Handläggaren förväntas beskriva den information som föranlett polisanmälan, ev. tidigare kännedom om familjen, ev. funktionsnedsättningar och/eller psykisk ohälsa hos barnet eller föräldrarna. Helt enkelt saker som kan vara bra för polisen att ha kännedom om i sina vidare kontakter med barn och föräldrar. Om polis/åklagare har tidigare kännedom om familjen har de möjlighet att dela dessa uppgifter med socialtjänsten.

Notera att närvarande från Region Örebro län (dvs barnläkare samt psykolog) i detta skede inte känner till vilket barn som samrådet handlar om. Övriga närvarande behöver utifrån detta värna om sekretessen och att ärendet dras anonymt.

I ärenden som tas upp på samråd har beslut fattats att inleda förundersökning. Detta innebär att den information som delges under samrådet omfattas av förundersökningssekretessen. Förundersökningssekretessens syfte är att skydda polisens utredning/förundersökningen. Socialtjänsten behöver därmed beakta hur de hanterar den information som delges dem av åklagare eller polis då vårdnadshavare t ex har möjlighet att begära ut socialtjänstens journalanteckningar.

Hur socialsekreteraren kan förbereda sig inför samrådet

Bra att du som är socialsekreterare kan förbereda dig inför samrådet med att vara inläst på ärendet och om möjligt ha information utifrån följande punkter;

  • Hur ser vårdnaden ut (gemensam eller har en förälder enskild vårdnad?) och varför?
  • Hur ser barnets boende/umgänge med föräldrarna ut
  • Kännedom om missbruk eller psykisk ohälsa i familjen
  • Kännedom om barnets verbala förmåga/ svårigheter /diagnoser
  • Information om den andre vårdnadshavaren (om ej sammanboende) för att utreda om denna kan förordnas att under förundersökningen ensam tillvarata barnets rätt (2§ lagen om särskild företrädare)
  • Information om ev. syskon till barnet och deras ålder
  • Information om socialtjänsten tidigare kännedom om familjen (all typ av information kan vara av intresse)
  • Information om vårdnadshavarnas telefonnummer
  • Information om vilken förskola/skola barnet går på och barnets tider där (om möjligt).
  • Vara påläst så att föredragningen blir så kort och effektiv som möjligt
  • Ha klart för sig sin agenda under veckan som följer för att kunna planera in att medhöra barnförhöret och kunna avsätta tid för att vid behöv träffa föräldrarna och barn efter förhöret.

Det är naturligtvis önskvärt, om möjligt, att socialtjänsten är den särskilde företrädaren (då det inte är någon av föräldrarna) behjälplig med att köra barnet till Barnahus med en för barnet utsedd trygg person (ofta personal från skola/förskola).

Senast uppdaterad:

Publicerad: