Trygghetslarm
Du som känner dig otrygg i din bostad på grund av nedsatt hälsa eller är rädd för att ramla när du är ensam hemma kan ansöka om ett trygghetslarm.
Trygghetslarmet ger dig en möjlighet att komma i kontakt med larmcentralen dygnet runt. Om något akut skulle hända skickas den larmansvarige hem till dig för att hjälp dig med det som inträffat. Trygghetslarmet fungerar inomhus och du behöver inte ha ett eget telefonabonnemang.
Ansöka om trygghetslarm
Du ansöker om trygghetslarm via e-tjänsten Ansök om trygghetslarm.
Du behöver ha BankID för att använda e-tjänsten. Läs mer om BankID.
Det går även bra att ansöka genom att kontakta Servicecenter.
Digitalt lås och nyckel
När larmet installeras får du ett digitalt lås på din ytterdörr. Då behöver du också ha en extra nyckel som du lämnar till installatören. Det är viktigt att nyckeln finns för att trygghetslarmet ska kunna installeras. Om du har en privat utförare av insatsen omvårdnad, som då också besvarar larmet, behöver du även lämna en nyckel till den privata utföraren, för att personalen där ska ha en backup till det digitala låset.
Din nyckel förvaras i ett säkerhetsskåp och används som backup om det digitala låset inte skulle fungera. Nyckeln används endast av den hemvårdspersonal som besöker dig när du har larmat och vid beviljade insatser enligt överenskommelse.
Hur fungerar trygghetslarmet?
Trygghetslarmet har en larmknapp som du kan välja att bära som ett halsband eller armband. Det är viktigt att du alltid har larmknappen på dig. Larmknappen är vattentät så du kan ha den på dig när du duschar och diskar.
Larmet kan användas dygnet runt, när du hamnar i en akut situation som du behöver hjälp med. Det är viktigt att du inte flyttar på trygghetslarmet eller drar ut sladden, eftersom larmet då riskerar att förlora sin funktion.
Under hela dygnet kan du, genom att trycka på larmknappen komma i kontakt med trygghetscentralen Tunstall som pratar med dig via en högtalare i larmapparaten. Du pratar rakt ut i rummet där larmapparaten finns. Trygghetscentralen Tunstall kontaktar då larmansvarig som kommer hem till dig. Om inte trygghetscentralen hör vad du säger, skickar de alltid ut larmansvarig.
Om du är akut sjuk tar larmansvarig kontakt med ansvarig sjuksköterska eller sjukvårdsrådgivningen. Vid allvarliga fall ringer de 112.
Om du larmat av misstag talar du om det när trygghetscentralen Tunstall svarar, då kommer inte larmansvarig hem till dig.
Det kan ibland uppstå väntetid hos trygghetscentralen Tunstall om det är många som larmar samtidigt. Hur lång tid det tar innan larmansvarig kommer beror på hur många som larmat och hur de prioriterar utifrån allvarlighetsgrad. Trygghetscentralen Tunstall och larmansvarig arbetar för att besvara ditt larm så snabbt som möjligt.
Test av att larmet fungerar
Larmet testar sig självt regelbundet per automatik. Vid avvikelser åtgärdas dessa av installatörer från Örebro kommuns grupp för välfärdsteknik eller av larmansvarig. De tar kontakt med dig och kommer vid behov hem till dig för att kontrollera larmet. Trygghetscentralen Tunstall rekommenderar att du själv provlarmar på din larmknapp en gång i månaden.
Avgift för trygghetslarm
Kostnaden för trygghetslarm består av en fast avgift som betalas per månad och en rörlig avgift för hemvård (larminsats), som du betalar när du larmat och fått besök av larmansvarig i din bostad.
Den rörliga kostnaden påverkas av hur lång tid larmansvarig är hos dig. För att du ska få betala rätt kostnad registreras all tid som larmansvarig är hemma hos dig elektroniskt genom en mobiltelefon och en klisteretikett placeras i din bostad eller via det digitala låset.
Både den fasta och den rörliga kostnaden inkluderas i maxavgiften för vård och omsorg, som påverkas av bland annat din inkomst och din boendekostnad. När du har beviljats ett trygghetslarm får du en inkomstblankett som du ska fylla i och skicka tillbaka till Örebro kommun.
Se avgifter på sidan Avgifter – vård och omsorg.
Ändring av adress eller återlämning av trygghetslarm
Det går inte flytta trygghetslarmet mellan olika bostäder. Om du ska flytta måste larmet omregistreras, ta då kontakt med Örebro kommuns servicecenter.
Om du vill lämna tillbaka trygghetslarmet kontaktar du Örebro kommuns servicecenter. Kostnaden för larmet får du betala fram till den dag du lämnar tillbaka trygghetslarmet. Inom sex arbetsdagar från avbeställningen hämtar installatören trygghetslarmet och det digitala låset. Samtidigt får du tillbaka din nyckel.
Om larmet eller larmknappen hanterats ovarsamt eller inte lämnas tillbaka blir du ersättningsskyldig.
Vill du veta mer?
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se