Ansökan och biståndsbeslut
Du som har svårt att klara din vardag på egen hand kan ansöka om stöd enligt socialtjänstlagen. Lagen bygger på frivillighet och självbestämmande vilket innebär att det är du själv eller en legal ställföreträdare som kan ansöka.
Ditt stöd utformas så att du får möjlighet att bibehålla eller förbättra det du klarar av på egen hand. Omfattningen av stödet beror på ditt individuella behov, vilket betyder att olika personer kan få olika stöd och det kan behövas en eller flera insatser för att tillgodose behovet.
Ansökan
Du ansöker genom att kontakta en biståndshandläggare. Mötet med biståndshandläggaren sker i ditt hem, på sjukhuset eller på annan plats. Mötet kan ske genom ett fysiskt möte, på telefon eller som ett videomöte.
Handläggaren kartlägger ditt behov av stöd genom att ställa frågor om hur du bor, din hälsa, hur klarar din vardag och hur du tänker framåt om din förmåga. Om det behövs kan en sjuksköterska eller arbetsterapeut också vara med vid besöket. Du bestämmer om du vill ha med några närstående.
Du når en biståndshandläggare via Servicecenter.
För vissa typer av stöd kan du också ansöka via blankett eller e-tjänst.
Bedömning och beslut
Efter kartläggning av dina behov utreder och bedömer biståndshandläggaren din ansökan utifrån skälig levnadsnivå enligt Socialtjänstlagen 4 kap, 1 §. Skälig levnadsnivå innebär en miniminivå av levnadsstandard som lagen garanterar. Du får ett beslut om din ansökan beviljas eller avslås per brev.
Avslag och överklagande
Om du får avslag på din ansökan kan du överklaga beslutet. Biståndshandläggare gör en första bedömning om det i din överklagan inkommer nya uppgifter som ändrar beslutet eller om överklagan ska skickas till förvaltningsrätten för prövning.
Behöver du stöd med din överklagan kan du kontakta biståndshandläggaren via Servicecenter.
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se
ANDRA SIDOR UNDER ÄMNET Stöd i hemmet
-
Service
Hjälp med städning, tvätt, inköp och fönsterputs.
-
Omvårdnad
Hjälp med på- och avklädning, hygien, toalettbesök och hjälp vid måltider, ledsagning till aktiviteter och tillsyn.
-
Fixartjänst
Beställ hjälp med byte av gardiner, glödlampor med mera. För dig över 75 år.
-
Mattjänst för dig med behov av specialkost
Du som inte själv kan laga din mat har möjlighet att få en lunchlåda levererad hem till dig.
-
Kommunal hemvård/hemtjänst
Örebro kommun som utförare av hemvård/hemtjänst
-
Rehabilitering & hjälpmedel
Hjälpmedel (trygghetslarm, rullstol, duschpall, toastol eller vårdsäng), träning, råd och stöd för att få en fungerande vardag.
-
Korttidsvård och växelvård
-
Stöd vid tillfällig vistelse i Örebro kommun
-
Stöd efter sjukhusvistelse
-
Val av utförare av omvårdnad, service & fixartjänst
-
Avgifter - vård & omsorg