På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Trygghetslarm

För att du som bor i eget boende ska känna dig trygg och säker i vardagen finns möjlighet att få trygghetslarm installerat. Trygghetslarmet fungerar inomhus i din bostad.

Trygghetslarm - larmapparat, armband och halsband

Överst i bild larmapparaten/larmtelefonen, den fungerar oberoende av din privata mobil eller fasta telefon. Den grå/röda larmknappen kan du välja att bära som armband eller halsband.

Larm för din trygghet och säkerhet i hemmet

Om du skulle behöva hjälp i en akut situation trycker du på larmknappen. Larmet går till trygghetscentralen Tunstall i Örebro, som är tillgängliga dygnet runt och kontaktar larmgruppen som åker hem till dig. All personal som tar emot larmsamtal har minst undersköterskeutbildning.

Hur får jag ett trygghetslarm?

När du ska ansöka om trygghetslarm behöver du kontakta en biståndshandläggare, för en biståndsbedömning, det gör du via Örebro kommuns servicecenter. Här kan du läsa om vad en biståndsbedömning innebär.

Trygghetslarmet installeras av installatör från Örebro kommun inom sex arbetsdagar från beställningen. Installatörerna har ID-kort med namn och foto, som du kan begära att få se. Installatören ringer dig eller en av dina anhöriga för att boka en tid för installationen.

Digitalt lås och nyckel

När larmet installeras får du ett digitalt lås på din ytterdörr. Då behöver du också ha en extra nyckel som du kan lämna till installatören. Det är viktigt att nyckeln finns för att trygghetslarmet ska kunna installeras. Din nyckel förvaras i ett säkerhetsskåp och används som backup till det digitala låset. Den används endast av den personal som besöker dig när du har larmat och vid beviljade insatser nattetid enligt överenskommelse. Läs mer om digitala lås inom hemvården - nyckelfri hemtjänst.

Hur fungerar trygghetslarmet?

Trygghetslarmet har en larmknapp som du kan välja att bära som ett halsband eller armband. Det är viktigt att du alltid har larmknappen på dig. Larmknappen är vattentät så du kan ha den på dig när du duschar och diskar. Larmet kan användas dygnet runt, när du hamnar i en akut situation som du behöver hjälp med. Det är viktigt att du inte flyttar på trygghetslarmet eller drar ut sladden eftersom larmet då riskerar att förlora sin funktion.

Under hela dygnet kan du, genom att trycka på larmknappen komma i kontakt med trygghetscentralen Tunstall som pratar med dig via en högtalare i larmapparaten. Du pratar rakt ut i rummet där larmapparaten finns. Om inte larmcentralen hör vad du säger skickar de ut larmgruppen. Trygghetscentralen Tunstall kontaktar Örebro kommuns larmgrupp eller nattpatrull som kommer hem till dig. Bor du i Östernärke och har larm, är det hemvården i Odensbacken som besvarar ditt larm.

Om du är akut sjuk kontaktar larmgruppen eller nattpersonalen ansvarig sjuksköterska eller sjukvårdsrådgivningen. Vid allvarliga fall ringer de 112.

Om du larmat av misstag talar du om det när trygghetscentralen Tunstall svarar, då kommer inte personalen hem till dig.

Det kan ibland uppstå väntetid hos trygghetscentralen Tunstall om det är många som larmar samtidigt. Hur lång tid det tar innan larmgruppen kommer beror på hur många som larmat och hur de prioriterar utifrån allvarlighetsgrad. Trygghetscentralen Tunstall och larmgruppen arbetar för att besvara ditt larm så snabbt som möjligt.

Test av att larmet fungerar

Larmet testar sig självt regelbundet per automatik. Vid avvikelser åtgärdas dessa av installatören eller av larmgruppen. De tar kontakt med dig och kommer vid behov hem till dig för att kontrollera larmet. Trygghetscentralen Tunstall rekommenderar att du själv provlarmar på din larmknapp en gång i månaden.

Avgift för trygghetslarm

Kostnaden för trygghetslarmet kan du se i kommunens vård- och omsorgstaxa. Om du fyller i och skickar in inkomstblanketten, som du får i samband med att du ansöker om trygghetslarm, har du möjlighet att få reducerad avgift.

När du får hjälp av larmpersonalen utgår en hemtjänsttaxa som är beroende av hur lång tid personalen är hemma hos dig. För att du ska betala rätt kostnad för den tid personalen är hemma hos dig registreras all tid elektroniskt genom en mobiltelefon och en klisteretikett som placeras i din bostad eller via det digitala låset.

Ändring av adress eller återlämning av trygghetslarm

Det går inte flytta trygghetslarmet mellan olika bostäder. Om du ska flytta måste larmet omregistreras, ta kontakt med Örebro kommuns servicecenter.

Om du vill lämna tillbaka trygghetslarmet kontaktar du Örebro kommuns servicecenter. Kostnaden för larmet får du betala fram till den dag du lämnar tillbaka trygghetslarmet. Inom sex arbetsdagar från avbeställningen så hämtar installatören trygghetslarmet och det digitala låset, samtidigt får du tillbaka din nyckel.

Om larmet eller larmknappen hanterats ovarsamt eller inte lämnas tillbaka blir du ersättningsskyldig.

Om din larmknapp är trasig eller i behov av byte av batteri kan du kontakta Örebro kommuns servicecenter.

Senast uppdaterad: 30 maj 2018

Publicerad: 26 september 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 8–16

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl. 10–16

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se