Akita omsorg

Plats för bild

Akita omsorg är ett bolag med fokus på kvalitet och kompe­tens. Vi anpassar oss efter dig och dina behov. Varje människa är unik med olika önskemål och behov.

Genom att lära känna dig förstår vi just dina behov och hur du önskar få din hjälp utförd, därför är det viktigt att det är samma personer som kommer till dig regelbundet. Vi hoppas att vårt sätt att arbeta ska få dig att känna dig både sedd och bekräftad. Genom­förande­planen är ett viktigt verktyg för att tillgodose dina behov och önskemål. 

Utföraren är inte valbar för tillfället

Just nu kan du inte välja Akita omsorg som ny utförare för omvårdnad och servicetjänster.

Inriktning, profil och kompetens

Akita omsorg är ett bolag med lång erfarenhet inom äldre­omsorgen. Vi som arbetar inom Akita omsorg gör det för att vi brinner för god äldreomsorg och för att vi vet att detta är det mest komplexa och givande man kan göra.

Att arbeta i en persons hem kräver personlig lämplighet, ödmjukhet och självständighet. Vår personal erfaren, kompetent och noggrant utvalda. Vår mål­sättning är att all vår personal inom omsorgen ska vara utbildade undersköterskor.

All vår personal har dessutom utbildning inom

  • Basala hygienrutiner i vård och omsorg.
  • Demens.
  • Fallprevention.
  • Dokumentation.
  • Förflyttningsteknik.
  • Mat, måltider och nutrition.
  • Utbildning vid vård i livets slut.
  • Vardagsrehabilitering.

Du som anlitar Akita omsorgs hemtjänst får en egen kontakt­person med utökat ansvar gällande trygghet, intressen och behov. Det är även kontaktpersonen som sköter kontakten med närstående om du önskar det.

Språkkunskaper förutom svenska

Engelska, portugisiska, spanska, arabiska, somaliska, albanska och serbokroatiska. Vi har även personal med viss tecken­språks­kompe­tens.

Våra tjänster

Omvårdnad

Vi utför omvårdnad alla dagar i veckan klockan 07–22 enligt ditt biståndsbeslut. Vi besvarar trygghetslarm alla dagar i veckan klockan 07–22.

Om du har insatser på natten är det alltid personal från Örebro kommuns natt­organisation inom hemvården som kommer till dig oavsett vilken utförare som hjälper dig mellan 7–22.

Fixartjänst, upp till fyra timmar/år

Vi utför fixartjänst åt dig upp till fyra timmar/år.

Service

Vi utför serviceinsatser måndag–fredag klockan 8–17 enligt ditt biståndsbeslut. Följande erbjuds:

  • Fönsterputs.
  • Inköp.
  • Städning.
  • Tvätt.

Tilläggstjänster/hushållsnära tjänster (tjänster som inte ingår i biståndsbeslut)

Vi utför inte tilläggstjänster.

Trygghet och bemötande

All personal på Akita omsorg ombeds vid nyanställning att lämna utdrag från belastningsregistret, du ska kunna känna dig helt trygg när vi kommer hem till dig.

När du väljer Akita omsorg lovar vi att du som kund och dina anhöriga ska bli vänligt och jämlikt bemötta utifrån dina unika förutsättningar. All personal som arbetar inom Akita omsorg talar och förstår svenska bra. Om du inte talar svenska försöker vi alltid möta ditt behov genom personal med ytterligare språkkompetens.

Vi lovar att personalen respekterar och lyssnar till dig som kund samt respekterar din integritet och ditt självbestämmande.

Vi arbetar aktivt med vårt värdegrundsarbete som överens­stämmer med kommunens värdegrund inom vård och omsorg. All personal bär väl synliga namnskyltar och foto­legitimation.

Delaktighet och kontinuitet

Det är viktigt att för oss att du som kund får behålla din värdighet även när hjälpbehovet är stort. Vi kommer överens med dig om när vi kommer och hur vi kan vara till hjälp. Blir vi sena till ett besök så ringer vi och berättar det.

Vi låter dig använda dina färdigheter – vi hjälper inte till för mycket eftersom vi tror på din förmåga och kommer uppmuntra dig till självständighet när det är möjligt. Det är viktigt att du ska få göra det du kan och klarar av själv. Vi arbetar så att du kan bibehålla dina förmågor.

De insatser vi utför kommer utformas tillsammans med dig. Du ges inflytande över insatsernas utformning och har möjlighet att påverka tider för när insatserna ska utföras. Insatserna utformas på ett sätt som möjliggör att du som kund får en så hög grad av självbestämmande som möjligt över ditt eget liv.

Så få personer som möjligt är inblandade i vården och omsorgen så att du som kund får insatser utförda av personal som är kända för dig. Insatserna planeras så att de utförs efter dina vanor och rutiner oberoende av vem eller när insatsen utförs.

Du som omsorgskund får en utsedd kontaktperson.

Godkänd leverantör

Kontakt

Företagets namn: Akita omsorg.
Besöksadress: Törngatan 6, Örebro.
Postadress: Akita omsorg, Törngatan 6, 703 83 Örebro
Telefon: 070-931 74 59.
Telefontider: kl. 8-17.

E-post: marie@akitaomsorg.se.
Webbplats: www.akita-omsorg.webnode.se.

Verksamhetsansvarig: Marie Björklund, 070-931 74 59, marie@akitaomsorg.se.
Kontaktperson: Marie Björklund, 070-931 74 59, marie@akitaomsorg.se.

Frågor, synpunkter och klagomål

Vid frågor, synpunkter och klagomål kan du kontakta oss på telefon 070-931 74 59 eller e-post marie@akitaomsorg.se.

Du kan dessutom alltid vända dig direkt till kommunen på 019-21 10 00.

Senast uppdaterad:
Publicerad: