Ansökan och biståndsbeslut
Du som har svårt att klara din vardag på egen hand har möjlighet att ansöka om hjälp och stöd. Vilken hjälp du kan ha rätt till styrs av socialtjänstlagen. Lagen utgår ifrån den enskildes individuella behov och bygger på frivillighet och självbestämmande. Det innebär att det är du själv eller en legal ställföreträdare – en god man eller förvaltare – som ansöker.
Möten mellan medborgare och handläggare genomförs i första hand på telefon eller Skype
Du som medborgare kommer alltid att komma i kontakt med oss. För att begränsa smittspridningen av coronaviruset ersätter vi fysiska möten med telefon- eller Skypemöte så långt det är möjligt.
Ansökan
Om du vill ansöka om servicetjänster eller trygghetslarm kan du ansöka via e-tjänst eller pdf-blankett som finns under självservice och blanketter.
För samtliga insatser kan du ansöka via blankett:
- Blanketten "Ansökan om insatser enligt 4 kap 1 socialtjänstlagen" (pdf, 144.6 kB), pdf-fil.
- Blanketten "Ansökan om insatser enligt 4 kap 1 socialtjänstlagen" (docx, 42.8 kB), ifyllbar word-fil.
En biståndshandläggare tar del av uppgifterna på blanketten och utreder behovet av sökta insatser.
Biståndshandläggaren besöker dig i ditt hem, på sjukhuset eller på annan plats. En sjuksköterska och en arbetsterapeut kan också komma att vara med vid besöket. Dina närstående är välkomna att delta om du önskar.
Om du har frågor om ansökan kan du kontakta Servicecenter.
Bedömning och beslut
Efter kartläggning av dina behov utreder och bedömer biståndshandläggaren din ansökan utifrån skälig levnadsnivå enligt Socialtjänstlagen 4 kap, 1§. Skälig levnadsnivå innebär en miniminivå av levnadsstandard som lagen garanterar. Du får ett beslut om din ansökan beviljas eller avslås per brev.
Avslag och överklagande
Har du fått avslag på din ansökan har du rätt att överklaga. Biståndshandläggaren gör en första bedömning om det i din överklagan framkommer nya uppgifter som kan ändra beslutet och om en ny prövning bör ske. Överklagandet skickas till förvaltningsrätten för prövning. Behöver du hjälp med din överklagan kan du kontakta biståndshandläggaren via Servicecenter.
Möjlighet att välja utförare
I Örebro kommun väljer du själv utförare av fixartjänst, servicetjänster, omvårdnad i hemmet, leverantör av lunchlåda samt daglig verksamhet. Du väljer utförare i samband med att du ansöker. Du kan när som helst byta utförare. Du kan också kontakta Servicecenter för råd och vägledning, 019‑21 10 00.
Kostnad
Du betalar en avgift för dina insatser. Se avgifter på sidan Avgifter – vård och omsorg.
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av webbredaktionen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
ANDRA SIDOR UNDER ÄMNET Hjälp & stöd i hemmet - hemvårdhemtjänst
-
Omvårdnad i hemmet
Hjälp med på- och avklädning, hygien, toalettbesök och hjälp vid måltider, ledsagning till aktiviteter och tillsyn.
-
Fixartjänst
Beställ hjälp med byte av gardiner, glödlampor med mera. För dig över 75 år.
-
Servicetjänster
Hjälp med städning, tvätt, inköp och fönsterputs.
-
Utförare av fixartjänst, servicetjänster och omvårdnad i hemmet
Presentation av utförare av service och omvårdnad
-
Kommunal hemvård/hemtjänst
Örebro kommun som utförare av hemvård/hemtjänst
-
Lunchlåda i hemmet (mattjänst)
Du som inte själv kan laga din mat har möjlighet att få en lunchlåda levererad hem till dig.
-
Bostadsanpassning
-
Hemtjänst vid tillfällig vistelse i Örebro kommun
-
Korttidsvård
-
Avlastning för dig som vårdar en närstående i hemmet