VIKTIG INFORMATION:
Vad kommunen gör och vad du själv kan göra för att begränsa smitt­spridningen av corona­viruset

På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Ansökan och biståndsbeslut

Du som har svårt att klara din vardag på egen hand har möjlighet att ansöka om hjälp och stöd. Vilken hjälp du kan ha rätt till styrs av socialtjänstlagen. Lagen utgår ifrån den enskildes individuella behov och bygger på frivillighet och självbestämmande. Det innebär att det är du själv eller en legal ställ­företrädare – en god man eller förvaltare – som ansöker.

Möten mellan medborgare och handläggare genomförs i första hand på telefon eller Skype

Du som medborgare kommer alltid att komma i kontakt med oss. För att begränsa smittspridningen av coronaviruset ersätter vi fysiska möten med telefon- eller Skypemöte så långt det är möjligt.

Ansökan

Om du vill ansöka om servicetjänster eller trygghetslarm kan du ansöka via e-tjänst eller pdf-blankett som finns under självservice och blanketter.

För samtliga insatser kan du ansöka via blankett:

En biståndshandläggare tar del av uppgifterna på blanketten och utreder behovet av sökta insatser.

Biståndshandläggaren besöker dig i ditt hem, på sjukhuset eller på annan plats. En sjuksköterska och en arbetsterapeut kan också komma att vara med vid besöket. Dina närstående är välkomna att delta om du önskar.

Om du har frågor om ansökan kan du kontakta Servicecenter.

Bedömning och beslut

Efter kartläggning av dina behov utreder och bedömer biståndshandläggaren din ansökan utifrån skälig levnadsnivå enligt Socialtjänstlagen 4 kap, 1§. Skälig levnadsnivå innebär en miniminivå av levnadsstandard som lagen garanterar. Du får ett beslut om din ansökan beviljas eller avslås per brev.

Avslag och överklagande

Har du fått avslag på din ansökan har du rätt att överklaga. Biståndshandläggaren gör en första bedömning om det i din överklagan framkommer nya uppgifter som kan ändra beslutet och om en ny prövning bör ske. Överklagandet skickas till förvaltningsrätten för prövning. Behöver du hjälp med din överklagan kan du kontakta biståndshandläggaren via Servicecenter.

Möjlighet att välja utförare

I Örebro kommun väljer du själv utförare av fixartjänst, servicetjänster, omvårdnad i hemmet, leverantör av lunchlåda samt daglig verksamhet. Du väljer utförare i samband med att du ansöker. Du kan när som helst byta utförare. Du kan också kontakta Servicecenter för råd och vägledning, 019‑21 10 00.

Kostnad

Du betalar en avgift för dina insatser. Se avgifter på sidan Avgifter – vård och omsorg.

Senast uppdaterad: 23 september 2020

Publicerad: 27 september 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 8–16.30

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl. 12–16.30

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se