Gymnasieskola – för dig som är huvudman eller rektor

Här finns information till dig som är huvudman eller rektor för fristående gymnasieskola.

Bidrag från hemkommunen

Grundbelopp

Kommunen fattar beslut om grundbelopp för varje skolenhet, efter att kommande års budget har fastställts. Bidraget utbetalas med 1/12 varje månad baserat på registrerat elevantal per den 15 i månaden. Skolans huvudman ansvarar för att elever registreras i kommunens verksamhetssystem (IST) skyndsamt vid inskrivning respektive utskrivning.

Meddela Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen om ni önskar överklagansbart beslut om grundbelopp för innevarande kalenderår. Mejla till anna.lundgren@orebro.se.

Skicka följande information till systemsupporten för kommunens verksamhetssystem, systemsupport.gyike-orebrolan@karlskoga.se.

Huvudman:

  • Bolagsnamn
  • Organisationsnummer
  • Adress till huvudman
  • Kontaktperson, namn, mejladress, telefonnummer
  • Bankgiro/plusgiro

Skolenhet:

  • Namn på skolenhet/-er enligt skolenhetsregistret
  • Skolenhetskod/-er enligt skolenhetsregistret
  • Adress till skolenhet/-er
  • Aktuella studievägskoder på skolenheterna (enligt skolverkets studievägskod)
  • Kontaktperson på skolenhet/-er

Registrera användare i systemet:

  • För- och efternamn
  • Mejladress
  • Personnummer
  • Information om personen ska ha tillgång till huvudman eller endast skolenhet

Tilläggsbelopp

Tilläggsbelopp för fristående gymnasieskola är reglerat i skollagen (2010:800) 16 kapitlet 54 § och gymnasieförordningen 13 kapitlet 7 §.

Mer information om tilläggsbelopp.

Gymnasieantagning

Gymnasieantagningen i Örebro län administrerar antagningen till år 1

  • för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet* och
  • för alla kommunala och fristående anpassade gymnasieskolor i länet*

* förutom Riksgymnasiet Örebro och Riksgymnasiet Örebro, anpassad gymnasieskola för döva och hörselskadade.

Insyn

Den kommun där en fristående skola är belägen har rätt till insyn i verksamheten så att kommunen ska kunna fullgöra sina skyldigheter enligt skollagen och tillgodose allmänhetens behov av insyn.

Information inhämtas löpande, om den utbildning som bedrivs och planeras vid fristående gymnasieskolor och anpassade gymnasieskolor i kommunen. Information om skolornas huvudmän inhämtas regelbundet. I första hand inhämtas uppgifter via nationella databaser och i andra hand direkt från den fristående skolan eller huvudmannen. Vid behov kan även besök i verksamheten genomföras.

Om det framkommer information om misstänkta missförhållanden vid en fristående gymnasieskola eller anpassad gymnasieskola, lämnas information om detta vidare till Skolinspektionen.

Studieavbrott i annan kommun än hemkommunen

Är du huvudman i en annan kommun än elevens hemkommun ska du så snart som möjligt meddela elevens hemkommun om eleven gör ett studieuppehåll eller avbryter sina studier.

Anmäl detta via e-tjänsten nedan.

Frågor om anmälan om studieavbrott till hemkommun

Kontakta kaa@orebro.se vid frågor. Du kan också ringa Servicecenter, 019-21 10 00, så kopplar de dig vidare.

Förlängd undervisning

Huvudmannen kan besluta att en elev får längre tid än tre år för att slutföra ett nationellt program i gymnasieskolan om något av följande gäller:

  • Eleven har följt ett reducerat program.
  • Eleven går ett yrkesprogram och riskerar att inte nå de betyg som krävs för grundläggande högskolebehörighet.
  • Det finns andra särskilda skäl med hänsyn till elevens förutsättningar.

Om en elev får beslut om förlängd undervisning, ska du meddela Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen. Använd e-tjänsten och bifoga beslutet eller åtgärdsprogrammet.

Kontakt

Kontakta Servicecenter, 019-21 10 00, så kopplar de dig vidare.

Senast uppdaterad:
Publicerad: