För dig som är ny privatkund – vatten och avlopp
Välkommen som ny kund hos Vatten och avlopp. Här finns basinformation för dig som är privatperson, bor i villa och har kommunalt vatten och avlopp.
Här på orebro.se kan du bland annat läsa om:
- hur du byter till autogiro eller e-faktura för smidigare betalning,
- hur VA-taxan är uppbyggd samt hur du läser av din faktura,
- hur avläsningen av din vattenmätare går till,
- vilka e-tjänster vi erbjuder via vår Självservice så att du kan kontakta oss digitalt när det passar dig. Du kan välja om du vill logga in med BankID eller med kund- och personnummer.
Registrera/ändra dina kontaktuppgifter
Som ny kund är det bra om du ser till att rätt telefonnummer och e-postadress finns i våra system:
- Kontrollera vilka telefonnummer som finns registrerade för utskick av sms-meddelande vid vattenstörningar, så att du säkert nås av informationen om till exempel en vattenläcka skulle inträffa i närheten av din bostad eller om du har sommarhus i kommunen. Du kan registrera, kontrollera och uppdatera dina kontaktuppgifter på sidan Sms vid vattenstörningar.
- Vid byte av mobilnummer eller e-postadress ska du uppdatera uppgifterna i vårt kundregister så att vi kan komma i kontakt med dig via sms eller mejl. Det gör du via Min sida – när du loggat in klickar du på "Pågående ärenden", sedan på länken "Ändra kontaktuppgifter (vatten, avlopp samt avfall)" under rubriken "Vatten- och avloppsärenden"), eller via vår Självservice.
Om du har skyddade personuppgifter kan du inte logga in via Min sida. Kontakta istället Servicecenter, 019‑21 10 00.
Observera att vi har separata datasystem för sms-meddelande som rör läckor och för kontakt med vår kundservice via telefon, mejl eller sms. Du behöver alltså ändra dina kontaktuppgifter på två olika ställen om du byter mobilnummer.
Mer information om vatten och avlopp
Här på orebro.se finns också information om vilken hårdhetsgrad det är på ditt vatten, vem som ansvarar för vad när det gäller vattenledningarna på din tomt, hur du på bästa sätt kan ta hand om dagvattnet (regn- och smältvattnet) på din tomt samt vad som gäller om du bygger om din fastighet så att den inrymmer mer än en bostad.
Kontakta oss om det är något du undrar över
Läs igenom relevant information för dig och kontakta oss om det är något du undrar över.
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se
ANDRA SIDOR UNDER ÄMNET Kommunalt vatten och avlopp - befintlig kund
-
Hårdhetsgrad & pH-värde
I nästan hela Örebro kommun har vi mjukt vatten. Det innebär att du inte behöver använda så mycket tvätt- och rengöringsmedel för att det ska bli rent.
-
Vatten- & avloppsabonnemang - befintlig kund
Självservice för dig med vatten- och avloppsabonnemang. Anmälan, flytt och uppsägning av abonnemang.
-
Vatten- & avloppsledningar
För dig som ska gräva, ritningar och information. Vem äger ledningarna?
-
Vattenmätare
Vattenmätarplats, byte av vattenmätare, rapportera in resultatet från din vattenmätare, vattenavläsning, självavläsning