Tillgång till vatten vid vattenkris
Människors liv och hälsa och att samhällsviktiga funktioner fungerar är högsta prioritet vid en vattenkris, då många människor inte får dricksvatten ur sin kran eller dricksvattnet behöver kokas. Här kan du läsa om vad som gäller vid en vattenkris.
Förbered dig
Som privatperson har du ett eget ansvar att se till att du har en generell krisberedskap där vatten ingår. Läs mer om hur du kan förbereda dig för att ha tillgång till vatten vid kris.
Vi ställer ut vattentankar
Om dricksvatten inte kan levereras via vattenledningarna ställer vi ut vattentankar på bestämda platser. Människors liv och hälsa och att samhällsviktiga funktioner fungerar är högsta prioritet vid en vattenkris. De som först får hämta dricksvatten vid vattentankar är därför de inom vård och omsorg, centralkök/tillagningskök/mottagningskök, grundskolor och förskolor.
Det innebär att de flesta av oss får ta ansvar för oss själva den första tiden vid en vattenkris innan vi kan hämta dricksvatten.
Vattnet från vattentankarna hämtas i egna medhavda dunkar eller liknande och behöver inte kokas för att drickas eller användas till matlagning.
Hjälp andra
Vet du någon i din närhet som tror kan behöva hjälp med att få hem vatten under en vattenkris? Ta en kontakt och hör om personen behöver hjälp. Tillsammans hjälps vi åt.
Spara på dricksvattnet
Vid en långvarig vattenbristsituation kan du spara på dricksvatten genom att exempelvis hämta vatten från en sjö, bäck, trädgårdstunna, damm, pool eller liknande för att spola i toaletten, diska eller tvätta dig med.
Toaletthantering vid längre vattenavbrott
Om det av någon anledning blir längre avbrott i vattenleveransen, så kommer det inte gå att spola i toaletten.
Du kan fortfarande kissa i toaletten men släng då toalettpappret i en papperskorg.
Använd en hink med tätslutande lock eller latrintunna om du ska bajsa. Locket gör att dålig lukt inte sprider sig och risken för smittspridning minskar. När vattenleveransen är tillbaka tömmer du hinken i toaletten. Vid längre avbrott kommer det att finnas möjlighet att tömma hinken vid uppsamlingsplatser.
En god handhygien är viktig för att undvika smittor.
När vattnet kommer tillbaka
När vattnet kommer tillbaka i kranen kan det förekomma missfärgat vatten och tryckförändringar. Missfärgningen är inte farlig, men var försiktig med tvätt av kläder. Spola kallvatten för att snabbare få rent vatten. Ta tillvara på vattnet som du spolar rent med, genom att samla upp det i en hink och förslagsvis använda det till att vattna blommor eller spola toaletten med.
Om vattnet behöver kokas
Ibland visar provtagningar att det kommunala dricksvattnet kan innehålla bakterier, virus eller parasiter som kan göra dig sjuk. Vi inför då så kallad kokningsrekommendation. Det innebär att du ska koka vattnet, så att det bubblar kraftigt, innan användning. Läs mer på sidan Kokningsrekommendation.
Så håller du dig informerad
orebro.se
Följ informationen på orebro.se/nyheter där vi publicerar nyheter om vad som gäller vid en vattenkris och vid utställning av vattentankar.
Sms
Vid vattenläckor, planerade vattenavstängningar och andra större vattenstörningar skickar vi sms med information till de som berörs. Via vår sms-tjänst kan du se om ditt mobilnummer finns registrerat för sms-utskick. Du kan registrera, kontrollera och uppdatera dina kontaktuppgifter på sidan Sms vid vattenstörningar.
Mer information
Örebro kommuns övergripande plan för nödvattenförsörjning. Pdf, 256.6 kB.
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se
ANDRA SIDOR UNDER ÄMNET Vatten & avlopp
-
Anslutning till kommunalt vatten & avlopp
Alternativ för abonnemang, VA vid nybyggnation av småhus och utbyggnad av kommunalt VA.
-
Kommunalt vatten och avlopp - befintlig kund
VA-abonnemang, självservice, ny kund, hårdhetsgrad, vattenmätare, Ledningskollen.
-
Taxor & avgifter
Vattentaxa och avgifter. Anläggningsavgifter och brukningsavgifter.
-
Felanmälan & vattenskador
Felanmälan vid vattenläckor, sms-utskick, bluffsamtal, dagvatten, minska risken för läckor och vattenskador.
-
Pågående och planerade vatten- & avloppsarbeten
Vatten- och avloppsarbeten som pågår nu eller som kommer ske längre fram.
-
Vattnet i vardagen
Om till exempel toaspolning, matfett, biltvätt, regnvatten, krisberedskap.
-
Enskilt avlopp
-
Vatten & avlopp för företagare