Sök
meny

E-tjänster och förändringar i ditt abonnemang

E-tjänster för dig med vatten- och avloppsabonnemang. Flyttanmälan, ändra kontaktuppgifter samt förändringar på fastigheten.

Flyttanmälan/ägarbyte

Kontakta Servicecenter i god tid innan du ska flytta om du har kommunalt vatten och avlopp. Vi tar samtidigt emot flyttanmälan för ditt avfallsabonnemang. Det är bra om du har uppgifter om den nya ägaren till hands när du ringer så går flyttanmälan snabbare. Vid hantering av ett dödsbo ta direktkontakt med Servicecenter.

E-tjänster för dig som har vatten- och avloppsabonnemang

Vi har e-tjänster för:

  • Förbrukningshistorik – se hur mycket vatten du förbrukat per år och månad.
  • Fakturahistorik – se en översikt och ladda ner dina fakturor.
  • Abonnemangshistorik – se dina tidigare avlästa mätarställningar och andra händelser som rör din vattenmätare.
  • Registrering av din aktuella mätarställning när det är dags för avläsning av vattenmätaren. Läs mer här om vattenmätaren och hur du läser av den.

Du kan logga in med e-legitimation eller med kundnummer och personnummer.

Om du har skyddade personuppgifter kan du inte logga in digitalt. Kontakta istället Servicecenter, 019‑21 10 00.

Logga in med e-legitimation

När du loggat in på Min sida, klicka på "Pågående ärenden" och därefter på länkarna under rubriken "Vatten- och avloppsärenden".

Logga in med kundnummer och personnummer

Saknar du e-legitimation kan du logga in med kundnummer och personnummer här.

Inloggningen med kundnummer och personnummer tar tyvärr lite tid. Det syns inte på skärmen att systemet jobbar med att ta fram information från faktureringssystemet. Vänta upp till en minut och testa igen lite senare om du inte kommer in. Det går snabbare att logga in med e-legitimation än med kundnummer och personnummer, så använd det alternativet om du kan.

Ändra eller lägg till kontaktuppgifter

Som privatperson kan du logga in och ändra din e-postadress och dina telefonnummer samt ange om du vill ha sms-information från oss. Det gör att vi kan utöka kontakten med dig via mejl och sms.

Observera att sms-informationen som anges här gäller ditt abonnemang och inte registrering för meddelande om vattenstörning via sms. Vill du se över dina kontaktuppgifter för att få sms-meddelande vid vattenstörning, gör du det på sidan Sms vid vattenstörning.

Förändrade avgifter om fler bostäder tillkommer på din fastighet

Du ska betala en årlig så kallad bostadsenhetsavgift, för varje bostad på fastigheten. Det innebär att du ska betala fler bostadsenhetsavgifter om du bygger om din fastighet så att den inrymmer mer än en bostad. Då ska du också betala en så kallad anläggningsavgift, som är en engångssumma. Förändringen kan också innebära en högre kostnad för tomtytan.

Kontakta Kundservice VA via Servicecenter när du ska genomföra den här typen av förändringar, så hjälper vi dig att räkna ut vilka kostnader det innebär.

Tänk på att nya vattenledningar ska kopplas så att förbrukningen mäts via befintlig vattenmätare.

VA-taxa och allmänna bestämmelser (ABVA)

Här hittar du kommunens VA-taxa samt allmänna bestämmelser (ABVA).

Senast uppdaterad:

Publicerad: