Taxor och avgifter – vatten och avlopp
Du betalar en fast och en rörlig avgift för det kommunala vattnet. Den fasta avgiften bestäms av storleken på din vattenmätare. Den rörliga avgiften bygger på hur många kubikmeter vatten ni använder i hushållet under ett helt år. Byt gärna till betalning med e-faktura eller autogiro.
Ny VA-taxa från den 1 januari 2025
Från och med den 1 januari 2025 förändras taxan för vatten och avlopp (VA). Dels en höjning av avgifterna, dels en förändring av hur kostnaderna i VA-taxan fördelas. Läs mer om den nya VA-taxan.
Avgifter
Avgifter för vatten och avlopp – rörlig och fast
Du betalar en fast årsavgift som baseras på vattenmätarens storlek och en rörlig baserad på vattenförbrukningen. Om du bor i villa betalar du avgift för vatten och avlopp och avfall sex gånger per år.
Avgifterna används för att producera och leverera dricksvatten men också för att ta hand om och rena avloppsvatten och dagvatten. Dessutom används avgifterna till att anlägga, underhålla och byta ut ledningar och all annan utrustning som tillhör det allmänna ledningsnätet.
Storlek på vattenmätare
Vilken storlek som behövs på din vattenmätare bedöms utifrån fastighetens behov av vattenförbrukning och flöde. Alla villakunder får samma storlek på vattenmätare och därmed samma fasta avgift.
För industrifastigheter, flerfamiljshus och övriga fastigheter gör Örebro kommun en beräkning på vattenförbrukning, flöde med mera. Beräkningen utgår från vilken verksamhet som ska bedrivas i fastigheten, antal hyreslägenheter och liknande. Utifrån det bedömer vi vilken storlek och vilket antal vattenmätare som krävs för fastighetens vattenförsörjning.
Anläggningsavgift
När en ny fastighet kopplas på det kommunala vatten- och avloppsnätet betalas en så kallad anläggningsavgift. Det är en engångsavgift som baseras på hur stor tomten är, antal boenden på fastigheten med mera.
Observera att det inte är säkert att din fastighet går att ansluta till det kommunala VA-nätet, det undersöker vi när du skickat in din ansökan om anslutning till kommunalt vatten och avlopp, en så kallad servisanmälan.
Inför anslutningen bygger vi kommunala vatten- och avloppsledningar till fastighetsgränsen så att du kan koppla fastigheten till det allmänna VA-nätet. Via ledningarna levererar vi vatten till din fastighet och leder bort avloppsvatten samt ibland även dagvatten (regn-, smält- och dräneringsvatten).
Så här kan du betala din faktura
Byt till e-faktura eller autogiro
Betalar du dina räkningar via en internetbank kan du anmäla att du vill få fakturorna elektroniskt i stället för med brev. Du kan också välja automatisk betalning med autogiro. Det gör betalningen ännu smidigare.
Läs mer om hur du ändrar betalningssätt.
Fakturautskick till privatpersoner via digital brevlåda
Har du som privatperson digital brevlåda skickas fakturan dit. Det gäller om du har någon av de digitala brevlådorna Min myndighetspost, Kivra eller Billo. I Kivra kan du använda betalningsfunktionen och betala fakturan direkt där.
Om du har e-faktura via din internetbank, men hellre vill få fakturorna till din digitala brevlåda ändrar du detta hos din bank. Om du inte vill ta emot digital post från oss, behöver du på egen hand gå in i din digitala brevlåda och välja bort oss som avsändare i dina inställningar.
Faktura med posten
För dig som inte har digital betalning kommer pappersfakturan med posten. Även om du får fakturan i pappersform kan du välja automatisk betalning med autogiro. Om du skaffar digital brevlåda får du inte längre pappersfaktura, då får du i stället fakturor digitalt från oss.
Om din faktura
När du bor i villa betalar du vatten-, avlopps- och avfallsavgift varannan månad. På fakturan finns faktauppgifter som ditt kundnummer, fakturanummer, fastighetsbeteckning och anläggningsnummer.
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se
ANDRA SIDOR UNDER ÄMNET Vatten & avlopp
-
Anslutning till kommunalt vatten & avlopp
Alternativ för abonnemang, VA vid nybyggnation av småhus och utbyggnad av kommunalt VA.
-
Kommunalt vatten och avlopp - befintlig kund
VA-abonnemang, självservice, ny kund, hårdhetsgrad, vattenmätare, Ledningskollen.
-
Felanmälan & vattenskador
Felanmälan vid vattenläckor, sms-utskick, bluffsamtal, dagvatten, minska risken för läckor och vattenskador.
-
Pågående och planerade vatten- & avloppsarbeten
Vatten- och avloppsarbeten som pågår nu eller som kommer ske längre fram.
-
Vattnet i vardagen
Om till exempel toaspolning, matfett, biltvätt, regnvatten, krisberedskap.
-
Enskilt avlopp
Rening och funktionskrav, tillstånd eller anmälan och avgifter.
-
Tillgång till vatten vid vattenkris
-
Vatten & avlopp för företagare