Söka ekonomiskt bistånd för första gången
Innan du ansöker, läs igenom informationen på den här sidan och titta gärna på filmen som kortfattat beskriver hur det går till att ansöka om ekonomiskt bistånd.
Du kan välja att se filmen med undertext på svenska och engelska eller med teckenspråkstolkning.
Vem kan få ekonomiskt bistånd?
För att kunna få ekonomiskt bistånd ska du ha gjort allt du kan för att själv klara din och din familjs försörjning. Du ska till exempel ha ansökt om andra bidrag och ersättningar som du kan ha rätt till, exempelvis bostadsbidrag, arbetslöshetsersättning, föräldrapenning, underhållsstöd eller sjukpenning.
Hur stort är bidraget?
Hur mycket pengar du kan få beror på flera olika saker. Exempel på saker som spelar in är hur många som bor i ditt hushåll, åldern på eventuella barn och vilka utgifter och inkomster ni har.
Summan som du kan få baseras på något som kallas för riksnorm, som regeringen årligen beslutar om, samt hushållets kostnader.
Hur går ansökan till?
Bra att veta innan du ansöker
- Du måste vara minst 18 år.
- Du ska vara folkbokförd i Örebro
- Du ska vara svensk medborgare eller utländsk medborgare med uppehållstillstånd i Sverige.
- Är du gift, sambo eller har ingått partnerskap ansöker du tillsammans med din partner. Både du och din partner behöver intyga att uppgifterna på ansökan är sanningsenliga. Ansökan är inte inlämnad förrän båda signerat ansökan.
- I ansökan ska du fylla i alla inkomster och utgifter för de senaste månaderna samt svara på frågor om sysselsättning, familjesituation och boende. Samla ihop alla handlingar som rör detta. Du kan avvakta att bifoga handlingarna med ansökan eller vänta tills du varit i kontakt med vår mottagning. Du kan sedan bifoga handlingar i e‑tjänsten Komplettera din ansökan om ekonomiskt bistånd.
- Ansökan ska signeras och du försäkrar då att all lämnad information är sanningsenlig. Om du lämnar felaktiga uppgifter kan du bli åtalad för bidragsbrott eller bli återbetalningsskyldig.
- Vi har rätt att utan ditt samtycke göra vissa kontroller om din ersättning och sysselsättning hos andra myndigheter, till exempel Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.
- I samband med din första ansökan startas en utredning och du blir registrerad i kommunens register. Vi som arbetar med ekonomiskt bistånd har tystnadsplikt och de uppgifter du lämnar till oss omfattas av sekretess enligt Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). För att någon annan ska kunna hjälpa dig i kontakten med oss behöver du lämna samtycke till detta. Verksamheten behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ansökan, med stöd av dataskyddsförordningen (GDPR). På sidan Behandling av personuppgifter kan du läsa mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter.
- Utredningen är frivillig och du kan när som helst avbryta den genom att kontakta oss och berätta att du inte vill fullfölja din ansökan.
Ansök om ekonomiskt bistånd via e-tjänsten "Ekonomiskt bistånd – Mina sidor".
Du behöver ha e‑legitimation för att använda e-tjänsten. Läs mer om e-legitimation.
E-tjänsten "Ekonomiskt bistånd – Mina sidor" fungerar som en digital brevlåda och där hamnar all information som har med din ansökan att göra.
I e-tjänsten "Ekonomiskt bistånd – Mina sidor" kan du:
- Ansöka om ekonomiskt bistånd.
- Se att vi har tagit emot din ansökan.
- Få skriftlig information om ditt ärende, som till exempel beslut, kompletteringar eller informationsbrev.
- Ta del av den beräkning som ligger till grund för beslut.
- Ändra på vilket sätt du vill bli meddelad när något hänt i ditt ärende.
- Om du beviljats ekonomiskt bistånd, får du även information om när utbetalningen kommer ske.
Manual för Ekonomiskt bistånd – Mina sidor
Mer information om hur du använder e-tjänsten finner du i manualen nedan.
Manual för verksamhetssystemet Ekonomiskt bistånd – Mina sidor Pdf, 905.7 kB.
Om du har frågor, eller om du inte har möjlighet att ansöka digitalt
Om du inte har möjlighet att ansöka digitalt kan du kontakta Servicecenter, så får du mer information. Se kontaktuppgifter nedan.
Kontakta mottagningen för ekonomiskt bistånd inom fem dagar
Inom fem arbetsdagar ska du ringa mottagningen för ekonomiskt bistånd för att vi ska kunna börja arbeta med din ansökan och starta en utredning. Utredningen är frivillig och du kan när som helst avbryta den genom att kontakta oss och berätta att du inte vill fullfölja din ansökan.
Telefonnummer: 019-21 45 30
Öppettider:
- Måndag, tisdag, torsdag, fredag: kl. 10–11.30 och kl. 13–14.30.
- Onsdag: kl. 10–11.30.
Du kommer senare att kallas på besök och få träffa en handläggare. Du kommer då få mer information om ekonomiskt bistånd samt få möjlighet att ställa frågor.
Komplettera din ansökan
Här kan du komplettera din ansökan efter att du lämnat in den, exempelvis om du behöver skicka in fler handlingar.
Servicegaranti
Örebro kommun garanterar att vi handlägger din ansökan eller komplettering inom sju arbetsdagar, förutsatt att den är komplett. Läs mer om Örebro kommuns servicegaranti för ekonomiskt bistånd.
Du får beslut via e-tjänsten eller via brev
När utredningen är klar får du ett sms eller mejl med information om att du kan följa din ansökan via e-tjänsten ”Ekonomiskt bistånd – Mina sidor”.
Om du inte ansökt digitalt får du brev på posten.
Om du är missnöjd med beslutet
Om du är missnöjd med beslutet har du rätt att överklaga det. Överklagandet måste vara skriftligt och lämnas in till oss senast tre veckor från det att du fick ta del av beslutet.
Kontakta din handläggare om du vill få hjälp att skriva ditt överklagande.
När överklagandet kommer in tar vi ställning till om de uppgifter du framför gör att beslutet ska ändras. Det är därför viktigt att du tydligt förklarar vad du vill få ändrat och varför. Bifoga även eventuella handlingar som styrker det du vill få ändrat.
Oavsett om ditt beslut ändras eller inte, skickas din överklagan till Förvaltningsrätten för bedömning.
Förvaltningsrätten i Karlstads information om hur man överklagar.
Vad händer sen?
Om du har fortsatt behov av ekonomiskt bistånd behöver du göra en ny ansökan varje månad.
Huvudregeln är att du inte behöver bifoga några handlingar med ansökan utan sparar dem om du skulle bli utvald för stickprov (kontroll).
Vissa uppgifter behöver styrkas med underlag varje månad:
- Kontoutdrag från samtliga bankkonton.
- Underlag som styrker din nuvarande planering som till exempel handlingsplan och aktivitetsrapport från Arbetsförmedlingen.
- Du kan behöva bifoga ytterligare handlingar, men detta går du igenom med din socialsekreterare.
Du kan bli utvald för stickprov
Verksamheten utför slumpmässiga stickprov (kontroller). Om du blir utvald för stickprov får du veta det efter att du lämnat in din ansökan. Antingen visa ”Ekonomiskt bistånd – Mina sidor” eller genom brev på posten.
Blir du utvald för stickprov ska du redovisa alla dina inkomster och styrka utgifter för den aktuella ansökan.
Vi följer upp din situation
Du kommer regelbundet träffa handläggare för att göra, och följa upp, din planering. Oavsett vilken situation du är i kommer vi tillsammans hitta en planering som leder dig till egen försörjning. Det finns olika insatser att erbjuda som passar just dig.
Kontakta Servicecenter om du har frågor eller behöver hjälp
Telefon: 019-21 10 00
E-post: servicecenter@orebro.se
Besök: Näbbtorgsgatan 10
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se