E-legitimation

Vissa av Örebro kommuns e-tjänster kräver att du loggar in och signerar ärendet med e-legitimation. I dessa e-tjänster kan du välja att legitimera dig antingen med BankID eller Freja+. Båda e-legitimationerna är statligt godkända.

BankID

BankID är en e‑legitimation som gör det möjligt för företag, banker, organisationer och myndigheter att både identifiera och ingå avtal med privatpersoner på Internet. BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar.

Så skaffar du BankID

Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Skaffa BankID (bankid.com)

Skaffa BankID om du har skyddad identitet (bankid.com)

QR-kod vid inloggning med BankID

Från den 23 april 2024 är det tvingande att använda QR-kod för att logga in på Örebro kommuns e‑tjänster med BankID. QR-kod försvårar telefonbedrägerier och gör e‑tjänster säkrare.

Testa BankID

Här kan du testa att ditt BankID fungerar.

Freja+

Freja+ är en e‑legitimation som används för identifiering. Freja+ kan exempelvis användas för att logga in till e-tjänster eller för elektroniska underskrifter.

Freja+ är oberoende av banker och kan därmed användas av individer som inte möter bankernas krav. Freja+ kan, till skillnad från BankID, även användas av personer med samordningsnummer. Det gör det mer tillgängligt för utländska medborgare och nyanlända.

Så skaffar du Freja+

Svenska medborgare kan kostnadsfritt registrera sig via Frejas mobil-app.

Skaffa Freja+ (frejaeid.com)

E-tjänster och blanketter

Här finns e-tjänster och blanketter samlade inom olika områden.

Frågor

Har du frågor, funderingar eller problem med din e-legitimation bör du kontakta din bank eller Frejas kundsupport.

För andra frågor om kommunens e-tjänster kontakta Servicecenter.

Senast uppdaterad:
Publicerad: