Trafikanordningsplan, TA–plan
En trafikanordningsplan behövs alltid där ett arbete, arrangemang eller liknande aktivitet påverkar allmän plats. TA-planen är ett tillstånd från väghållaren (exempelvis Trafikverket, kommunen eller vägföreningen) för att få ställa ut trafikanordningar, vägmärken med mera.
Ansök om trafikanordningsplan
Ansök om godkännande av trafikanordningsplan.
Fler tillstånd du kan behöva
Utöver TA-planen finns det fler tillstånd som du kan behöva:
- Tillstånd att använda allmän plats (Markupplåtelse) söker du på Polisens webbplats.
- Färdtillstånd och eventuellt nyttjanderättsavtal vid framförande av fordon där man normalt inte får göra det, t.ex. på gräsytor eller gång- och cykelvägar. Söks hos kommunen via Servicecenter.
- Schaktremiss och öppningsanmälan om man ska gräva i allmän plats söker du via kommunen.
- Tillstånd från Länsstyrelsen gällande körning i terräng och eller arbeten nära en allé söker du på Länsstyrelsens webbplats.
Så här mycket kostar det
Från och med den 1 april gäller följande priser för ansökan:
- Avgift för TA-planansökan: 2 100 kronor per inkommen TA-plan.
Tillägg trafikanordningsplansavgift
- Lokal trafikföreskrift (LTF): 525 kronor.
- Ansökan om förlängning av tillstånd mer än 3 arbetsdagar innan önskat ikraftträdande: 525 kronor.
- Ansökan om förlängning av tillstånd inom 3 arbetsdagar från önskat ikraftträdande: 1 050 kronor.
- Kompletteringar eller revideringar som inte är av betydande storlek: 1 050 kronor.
- Kompletteringar eller revideringar som innebär betydande förändringar: 2 100 kronor.
- Kontrollavgift: 1 500 kronor. Vid akuta trafikregleringar utförda eller beordrade av räddningstjänst eller polis tas inga avgifter ut. För övriga akuta trafikomläggningar utan räddningstjänst eller polis utgår kontrollavgift, därefter normal avgiftsmodell.
Ansökan och handläggningstid
Ansökan ska göras senast tio arbetsdagar före planerad start. Vår ambition är att du ska få ett svar inom fem arbetsdagar. Är det ofullständiga handlingar eller oklarheter kan dock handläggningstiden bli längre.
Observera att ingenting får påbörjas innan du har fått ett godkännande och att eventuella andra tillstånd är klara.
Revidering eller komplettering av redan godkänd ansökan prioriteras i handläggningen men vid stora tillägg eller ändringar kan handläggningen ta ytterligare tio arbetsdagar.
Akuta arbeten
Akuta arbeten behöver ingen skriftligt godkännande för att starta men ska meddelas till en trafikingenjör direkt eller via Servicecenter.
Till akuta arbeten räknas vattenläcka, elavbrott eller andra arbeten som kräver åtgärder på samhällsviktig infrastruktur eller vid fara för liv.
En ansökan med dokumentation kring avstängningen måste dock göras inom 24 timmar från när behovet uppstår.
Generell TA-plan
En generell TA-plan innehåller en eller flera skisser/ritningar som är tänkta att användas vid flera olika tillfällen och platser under en längre period (vanligtvis ett kalenderår).
Du gör endast en ansökan för den generella TA-planen men varje arbete som ska starta ska anmälas till teknikochservicenamnden@orebro.se senast onsdagen veckan innan start. Hänvisning ska då ske till ärendet för den generella TA-planen.
Ny handbok
Från och med 13 mars finns en ny version av ”Handboken - Arbete på väg i Örebro kommun Pdf, 2.2 MB. ”. Mindre ändringar/justeringar av innehållet i den kan göras utan att detta annonseras här. Vi rekommenderar därför att regelbundet kontrollera vilken version som gäller.
Handbok
Handboken är framtagen av föreningen S.A.K och utgör grunden för hur avstängningar på allmän plats i Örebro kommun ska göras. Som en bilaga i handboken särskilda förtydliganden, riktlinjer krav, instruktioner och vägledningar kring avstängningar i Örebro kommun.
Mer information
Vad är allmän platsmark?
Det är mark som kommunen äger; gator, vägar, torg och andra områden som enligt gällande detaljplan är avsett för allmänt behov.
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se
ANDRA SIDOR UNDER ÄMNET Använda mark som kommunen äger
-
Försäljning & evenemang på torgen
För torghandel krävs tillstånd från kommunen och för evenemang krävs tillstånd från polisen.
-
Uteservering - ansökan och tillstånd
Kontakter, ansökan, kvalitetskrav, placering, utseende, utformning.
-
Schaktning & tryckning
Ansök om tillstånd för att gräva och schakta på mark som kommunen äger.
-
Reklamskyltar & varustånd
-
Bygga, renovera, storstäda
-
Tunga, långa eller breda transporter
-
Food trucks, nyttoparkeringstillstånd