Trafikanordningsplan, TA–plan
En TA-plan behövs alltid där ett arbete, arrangemang eller liknande aktivitet påverkar trafikanter på allmän plats. TA-planen är ett tillstånd från väghållaren för att få ställa ut eller påverka trafikanordningar, vägmärken med mera.
Ansök om trafikanordningsplan
Ansök om godkännande av trafikanordningsplan.
Ansökan kräver inloggning med e-legitimation. Görs ansökan åt någon annan kommer även denne behöva signera ansökan innan den kan registreras och börja handläggas.
Så här mycket kostar det
- Avgift för TA-planansökan: 2 100 kronor per inkommen TA-plan.
Tillägg trafikanordningsplansavgift
- Lokal trafikföreskrift (LTF): 525 kronor.
- Ansökan om förlängning av tillstånd mer än 3 arbetsdagar innan önskat ikraftträdande: 525 kronor.
- Ansökan om förlängning av tillstånd inom 3 arbetsdagar från önskat ikraftträdande: 1 050 kronor.
- Kompletteringar eller revideringar som innebär betydande förändringar: 2 100 kronor.
- Kompletteringar eller revideringar som inte innebär betydande förändringar: 1 050 kronor.
- Kontrollavgift (extra avgift för akuta TA-planer): 1 500 kronor. Vid akuta åtgärder utförda eller beordrade av räddningstjänst eller polis tas inga avgifter ut.
Fler tillstånd kan behövas
- Tillstånd att använda allmän plats (Markupplåtelse). Ansökan görs på Polisens webbplats.
- Nyttjanderättsavtal vid framförande av fordon där man normalt inte får göra det, t.ex. på gräsytor eller gång- och cykelvägar. Kontakta kommunen via Servicecenter.
- Schaktremiss och öppningsanmälan om man ska gräva i allmän plats. Ansökan görs på kommunens sida om Schaktning och tryckning.
- Tillstånd från Länsstyrelsen gällande körning i terräng och eller arbeten nära en allé. Ansökan görs på Länsstyrelsens webbplats.
Ansökan och handläggningstid
Ansökan ska göras minst tio arbetsdagar före planerad start. Ofullständiga handlingar eller oklarheter i ansökan kan förlänga handläggningstiden.
Observera att ingen aktivitet enligt TA-planen får påbörjas innan samtliga nödvändiga tillstånd är klara.
Längre handläggningstider under sommaren
Under juli, augusti och september kan handläggningstiden bli längre.
Akuta arbeten
Akuta arbeten behöver ingen skriftligt godkännande för att starta men ska meddelas till en kontrollant på enheten Gata och trafik direkt eller via taplan@orebro.se.
Till akuta arbeten räknas vattenläcka, elavbrott eller andra arbeten som kräver åtgärder på samhällsviktig infrastruktur eller vid fara för liv.
En TA-planansökan med dokumentation kring avstängningen måste dock göras inom 24 timmar från när behovet uppstår.
Generell TA-plan
En generell TA-plan innehåller en eller flera skisser/ritningar som är tänkta att användas vid flera olika tillfällen och platser under en längre period (vanligtvis ett kalenderår).
Endast en ansökan för den generella TA-planen behöver göras, men varje arbete där den generella TA-planen ska användas ska anmälas till taplan@orebro.se senast tisdagen veckan innan start. Hänvisning ska då ske till ärendet för den generella TA-planen.
Handbok
Handboken är framtagen av föreningen S.A.K och utgör grunden för hur avstängningar på allmän plats i Örebro kommun ska göras. I Bilaga F i handboken finns förtydliganden samt särskilda riktlinjer krav, instruktioner och vägledningar kring avstängningar i Örebro kommun.
Ändringar i handboken
Utveckling sker kontinuerligt med handläggningen av TA-planer och handboken kan därför då och då revideras. Mindre ändringar av innehållet i den kan göras utan att detta meddelas på något sätt. Rekommendationen är därför att regelbundet kontrollera vilken version som gäller.
Mer information
Vad är allmän platsmark?
Det är mark som kommunen äger; gator, vägar, torg och andra områden som enligt gällande detaljplan är avsett för allmänt behov.
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se
ANDRA SIDOR UNDER ÄMNET Använda mark som kommunen äger
-
Försäljning & evenemang på torgen
För torghandel krävs tillstånd från kommunen och för evenemang krävs tillstånd från polisen.
-
Uteservering - ansökan och tillstånd
Kontakter, ansökan, kvalitetskrav, placering, utseende, utformning.
-
Schaktning & tryckning
Ansök om tillstånd för att gräva och schakta på mark som kommunen äger.
-
Reklamskyltar & varustånd
-
Bygga, renovera, storstäda
-
Tunga, långa eller breda transporter
-
Food trucks, nyttoparkeringstillstånd