Klagomål på livsmedelsverksamhet

Här kan du som konsument lämna olika typer av klagomål på livsmedels­verksamheter.

Rökfria miljöer, alkoholservering samt försäljning av tobak, e-cigaretter och folköl

Om du känner till att en butik har sålt tobak, e-cigaretter eller folköl till personer under 18 år eller att rökning sker där det inte är tillåtet t.ex. på caféer, restauranger eller uteserveringar kan du tipsa Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen, Miljöavdelningen i Örebro kommun. Du kan även lämna klagomål som rör alkoholservering på restauranger och andra serveringsställen till Miljöavdelningen.

Detta görs genom e-tjänsten som vi länkar till ovan eller genom att kontakta Miljöavdelningen på telefon via Örebro kommuns servicecenter.

Miljöavdelningen tar även emot information om du känner till att verksamheter säljer felaktigt märkt tobak, t.ex. smuggelcigaretter.

Livsmedelshantering

Om du vill lämna ett klagomål på livsmedelshantering, rengöring etc. i en restaurang, butik eller annan livsmedelsverksamhet kan du kontakta Miljöavdelningen på Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen via e-tjänsten ovan.

Efter att klagomål kommit in gör vi en utredning. Om du köpt en vara som är dålig så bör du i första hand kontakta butiken eller tillverkaren. Du kan också kontakta Miljöavdelningen via Örebro kommuns servicecenter.

För att underlätta vår utredning är det bra om du är beredd att svara på följande frågor vid kontakten med oss: inköpsställe, inköpsdatum, produktens namn, tillverkare, hållbarhetsdatum eller så kallat batchnummer.

Senast uppdaterad:

Publicerad: