Lokal- och anläggningsbidrag för idrottsföreningar

Syftet med bidraget är att ge ett stöd till idrottsföreningar som på något sätt äger, hyr eller arrenderar lokal eller anläggning som används till idrottsverksamhet.

Bidraget kan ses som ett komplement till den hyressubvention som finns för föreningar som nyttjar kommunala idrottsanläggningar.

Allmänna villkor

Förutom att följa de villkor som gäller för respektive bidrag ska föreningen även följa de allmänna villkor som finns för bidragsberättigad förening inom Kultur- och fritidsnämnden.

Vilka föreningar kan ansöka?

Behörig att ansöka om bidraget alla ideella föreningar som är medlem i ett specialidrottsförbund (SF) anslutet till Riksidrottsförbundet (RF).

När ska ansökan skickas in?

Sista datum för ansökan är 30 april.

Det här kan föreningen ansöka om

Bidrag kan beviljas till lokal eller anläggning för idrottsverksamhet och som föreningen ansvarar för. Om anläggningen nyttjas av främst vuxna kommer föreningen att beviljas lägre bidrag än om den nyttjas av främst barn- och ungdomsverksamhet. Bedömning görs av Kultur- och fritidsnämnden.

Stödet kan ansökas för olika typer av verksamhetsytor samt omklädningsrum, förråd, kontorslokaler och klubbhus.

Bidrag kan betalas ut för lokal eller anläggning som inte är subventionerad av Örebro kommun på något annat sätt.

Vilka kostnader är bidragsberättigade?

Föreningen kan söka för faktiska kostnader som föreningen haft för lokalen eller anläggningen. Kostnader föreningen söker för ska vara rimliga i förhållande till föreningens verksamhet.

  • Hyra (tillfälle eller långtid)
  • Skötselåtgärder (exempelvis gräsklippning, städning, linjering)
  • Förbrukningsmaterial kopplat till skötsel för verksamhetsytor (exempelvis färg till linjer, granulat, sand till dressning, påfyllning av skyttevall, lagning av staket eller mål, nät till befintliga mål, lampbyten på belysning)
  • Städkostnader för verksamhetsytor och omklädningsrum eller liknande ytor (exempelvis personalkostnader, rengöringsprodukter, toalettpapper)
  • Drivmedel till maskiner eller utrustning för skötsel/drift
  • Personalkostnader för skötselåtgärder enligt ovan (ej ideella timmar)
  • Service och reparationer av maskiner
  • Förbrukningsmaterial till maskiner
  • Sophantering
  • Bredband
  • Försäkringar för anläggningen
  • Elkostnader
  • Vattenkostnader
  • Larm (löpande kostnader, ej installation)
  • Markarrende

  • Inköp av maskiner eller utrustning för skötsel/drift
  • Leasing av maskiner eller utrustning för skötsel/drift
  • Ideellt arbete
  • Avskrivningar
  • Telefoni
  • Nyinköp (exempelvis mål eller hinder)
  • Investeringar i anläggningen (exempelvis nybyggnation av staket)

Övriga kostnader som inte räknats upp i listorna kan ansökas om och då görs en
prövning om det räknas som bidragsberättigad kostnad eller ej.

Fördelning av bidraget

Ansökan baseras på kostnader för föregående år.

Bidraget beviljas på föreningens faktiska kostnader enligt följande:

  • Lokal eller anläggning som nyttjas av främst barn och ungdomar (7–25 år) kan beviljas för maximalt 50 procent av föreningens kostnader.
  • Lokal eller anläggning som nyttjas främst av vuxna kan beviljas maximalt 10 procent av faktiska kostnader.

Utöver procentgränserna finns ett totalt maxbelopp på 500 000 kr som kan beviljas per förening. Om totala ansökta beloppet övergår Kultur- och fritidsnämndens totala budget för bidraget så kommer en procentuell fördelning att ske av den totala budgeten på samtliga föreningar.

Bedömning av lokalen eller anläggningens nyttjande gällande barn och ungdom eller vuxna görs av förvaltningen i samråd med föreningen.

Redovisning och uppföljning

Då bidraget söks för faktiska kostnader föregående år behöver ingen redovisning göras. Däremot kommer stickprov att göras där föreningen ska kunna styrka samtliga kostnader med ekonomiska underlag.

Senast uppdaterad:

Publicerad: