Utdrag ur belastningsregister

Alla föreningar som ansöker om föreningsbidrag ska begära in ett utdrag ur belastningsregistret för samtliga ledare eller andra funktioner inom föreningen som arbetar med barn och ungdomar inom föreningens verksamhet.

Det här är ett steg i att säkerställa att barn och ungdomar kan vistas i en trygg miljö på fritiden.

För att underlätta för föreningar att följa kommunens regler om registerutdrag har vi tagit fram en rutin i åtta steg att jobba efter.

Det är fritt för föreningen att välja om den vill följa dessa åtta steg eller ta fram egna rutiner för arbetet med registerutdrag.

Åtta steg för hantering av registerutdrag i föreningen

Styrelsen informerar medlemmarna i föreningen om att utdrag ur belastningsregistret kommer att begäras in för de ledare och andra funktioner som arbetar med barn och ungdomar i föreningens verksamhet. Information till medlemmarna kan exempelvis ges vid olika möten, via e-post, information på föreningens hemsida eller sociala medier.

Styrelsen bör utse minst en person som ska ansvara för granskningen av registerutdragen.

Skicka ut information till samtliga personer som ska uppvisa registerutdrag att de själva ska begära sitt utdrag ur belastningsregistret. Det begränsade registerutdraget är kostnadsfritt att beställa och kan göras direkt på Polisens hemsida. Utdraget går att få digitalt.

Utdraget skickas, lämnas eller visas upp för de av föreningen utsedda personer som ska granska utdragen.

De av föreningen utsedda personerna kontrollerar det begränsade registerutdraget. Registerutdraget ska sedan lämnas tillbaka till berörd person direkt efter att kontrollen är utförd. Kommunen ska inte se några registerutdrag, bara att dessa har visats upp av samtliga ledare.

Det finns möjlighet att kontrollera att ett digitalt utdrag är äkta via Polisens hemsida.

Lagen föreskriver att en granskning av ett registerutdrag inte får dokumenteras på något annat sätt än genom en anteckning om att utdraget har visats upp. Förslagsvis görs detta i ett register som förvaras tillgängligt för styrelsen.

I registret ska föreningen notera genomfört uppvisande av registerutdrag och när detta är gjort men inga detaljer från registerutdraget.

Om registerutdraget innehåller för uppdraget negativ information så är det upp till styrelsen att fatta beslut om personen ska få ha något uppdrag i föreningen.

När föreningen ansöker om föreningsbidrag från Örebro kommun får föreningen intyga att föreningen kontrollerar utdrag ur belastningsregistret. Vid en utökad granskning ska föreningen kunna visa upp dokumentationen att granskning har genomförts samt kunna beskriva vilka ledare och andra funktioner som arbetar med barn och unga i föreningen.

Senast uppdaterad:

Publicerad: