Försäljning av tobak

Om du vill sälja tobak ansöker du om tillstånd hos Miljöavdelningen på Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen. För att få tillstånd måste du känna till och följa lagkrav samt ha dokumenterade rutiner för egenkontroll.

Vitt snus, vape och elektroniska cigaretter

Om du vill sälja elektroniska cigaretter, vape eller tobaksfria nikotinprodukter som exempelvis vitt snus anmäler du här.

Ansök om försäljning av tobak

För att kunna ansöka om tillstånd måste du vara behörig företrädare för verksamheten eller bifoga en fullmakt som visar att du får företräda företaget. 

Miljöavdelningen tar ut en avgift för ansökan, läs mer om avgifter längre ner på sidan.

Ansök via e-tjänst med e-legitimation

Detaljhandel till konsument

Detaljhandel är all typ av försäljning till konsument. Detta kan ske i fysiska butiker eller via internet.

Partihandel

Partihandel är all typ av annan försäljning av tobak som inte är direkt till konsument. Partihandel med tobak omfattas av ytterligare krav, kontakta Miljökontoret för att få veta vilka regler som gäller för partihandel med tobak.

Tills vidare eller viss tid

Försäljningen kan ske tills vidare eller under viss tid, t.ex. under en bestämd tidsperiod.

Egenkontroll

Du som säljer tobaksvaror till konsumenter måste ha särskild kontroll (egenkontroll) så att försäljningen sker enligt de lagkrav som gäller för tobak och liknande produkter. Du ska dokumentera kontrollen av verksamheten i ett egenkontrollprogram som är anpassat för din verksamhet. När du ansöker om tillstånd för försäljning av tobaksvaror ska du skicka in en kopia på egenkontrollprogrammet. Här finns en mall som du kan använda. Pdf, 204.1 kB.

Egenkontrollprogrammet ska innehålla följande uppgifter:

  • Namn på företaget.
  • Uppgifter om försäljningsstället.
  • Rutiner för hur verksamheten säkerställer efterlevnaden av kraven i lagen.

Egenkontrollprogrammet ska vara skrivet på svenska eller engelska och regelbundet följas upp och uppdateras vid behov.

Folkhälsomyndighetens vägledning för egenkontrollprogram.

  • Du som äger verksamheten ansvarar för att det finns ett egenkontrollprogram.
  • Egenkontrollprogrammet ska beskriva försäljningsställets rutiner för att kontrollera ålder, marknadsföring och märkning av tobaksvaror.
  • Egenkontrollprogrammet är både ett stöd för dig och ett viktigt underlag för kommunen vid tillsyn.

Vad händer sedan?

Miljöavdelningen går igenom din ansökan och kontaktar dig om den behöver kompletteras. När ansökan är komplett påbörjar vi handläggningen.

Förutom egenkontrollprogram kan du behöva komplettera din ansökan med något/några av följande dokument:

  • Uppgift om bolagsandelar och aktiefördelning (aktiebok).
  • Beskrivning samt handlingar som visar hur du finansierat verksamheten. Till exempel kvitton, lånehandlingar och/eller skuldbrev/reverser som styrker köpet av bolaget och visar pengarnas ursprung.
  • Uppgifter om andra verksamheter (t.ex. verksamheter i andra kommuner).
  • Kopia på köpekontrakt eller överlåtelseavtal för verksamheten.
  • En kopia på hyreskontrakt och ritning över lokal och tillhörande förråd m.m.

För att Miljöavdelningen ska kunna bevilja din ansökan krävs att du uppfyller lagens krav.

När du ansöker om tillstånd kommer Miljöavdelningen utreda om du är lämpad/lämplig att bedriva försäljning av tobak, vilket bland annat innebär att du inte har skulder hos Kronofogden, att du inte har anmärkningar hos Skatteverket samt att du inte förekommer i polisens belastningsregister för allvarlig brottslighet.

Kraven på lämplighet gäller även för andra med ett betydande inflytande i verksamheten, till exempel ägare, finansiärer eller chefer/ansvariga. Det ställs även höga krav på ålderskontroll, att produkter är rätt märkta och att marknadsföringen är måttfull när man säljer tobak.

När du fått ditt tillstånd och vill börja köpa in tobak behöver du ansöka om ett ID-nummer, ett för företaget och ett för själva verksamheten. Detta gör du hos Allexis s.r.o. som är id‑utfärdare i Sverige.

Har du fler frågor kan du läsa mer på Folkhälso­myndig­heten webbplats.

Du behöver vara lämplig så länge du har tillståndet, inte bara vid ansökningstillfället.

Om Miljöavdelningen bedömer att du är olämplig efter att du fått ditt tillstånd, så återkallas detta och du får inte längre sälja tobak.

Om du bryter mot LTLP kan Miljöavdelningen:

  • Skriva ett föreläggande att vissa åtgärder ska vidtas för att minska riskerna att den olovliga tobaksförsäljningen upprepas.
  • En varning kan ges.
  • Ett förbud kan skrivas.
  • Både föreläggande och förbud kan förenas med vite.
  • Återkalla tillståndet.

Personalen har även ett personligt straffansvar och kan dömas till böter eller fängelse i högst 6 månader. Detta om personalen bryter mot lagstiftningen och säljer tobaksvara till någon under 18 år, säljer tobaksvara vid misstanke om langning eller tillhandahålla tobaksvaror som är felaktigt märkta, t ex saknar hälsovarning eller felaktig hälsovarning.

Näringsidkaren har även ett straffansvar och kan dömas till böter eller fängelse i högst 6 månader om försäljning av tobak sker utan tillstånd, om försäljning sker trots att kommunen har gett försäljningsförbud eller om man tillhandahåller tobaksvaror som är felaktigt märkta.

Avgifter

Ansökningsavgift

Miljöavdelningen tar ut en avgift för ansökan, den tas ut oavsett om du får tillstånd eller inte. Avgiften tas även om du tar tillbaka din ansökan.

Avgiften för ansökan om tillstånd är för närvarande 9 120 kr. För tidsbegränsade tillstånd är avgiften 4 560 kr.

Avgift för anmälan om ändring

Miljöavdelningen tar ut följande avgifter:

  • Anmälan om ändrade ägar- eller bolags­för­hållanden: 7 410 kr.
  • Anmälan om ändrade styrelseförhållanden: 5 700 kr.
  • Anmälan om förändrat tillstånd: 2 280 kr.

Tillsynsavgift

Miljöavdelningen tar ut en årlig tillsynsavgift. Beroende på hur många produkter du säljer blir den årliga avgiften olika hög, se tabell nedan.

Taxa för tillsyn och prövning av tobak, tobaksfria nikotinprodukter och andra liknande produkter Pdf, 226.7 kB.

Årlig tillsynsavgift

Tobaksvaror och
liknade varor

E-cigaretter och
påfyllnadsbehållare

Tobaksfria
nikotinprodukter

Årsavgift

X



5 700 kr


X


1 710 kr



X

1 710 kr

X

X


6 840 kr

X


X

6 840 kr


X

X

3 420 kr

X

X

X

7 980 kr

Om Miljöavdelningen måste följa upp brister eller om klagomål är befogade tas ut en avgift för den tid som uppföljningen kräver för 1 140 kr/timmen.

Förändringar av verksamhet

Om det sker förändringar i ditt bolag som har försäljningstillstånd ska du anmäla det till Miljöavdelningen. Det kan till exempel röra sig om att:

  • Förändringar gällande ägare i ett bolag.
  • Förändringar i en styrelse.
  • Kontaktuppgifter till tillståndshavaren.
  • Om du gör ändringar i ditt egenkontrollprogram.

Du ska anmäla utan dröjsmål. Anmälan ska skrivas under av firmatecknare och skickas till kommunen. Det är viktigt att du följer anvisningarna och lämnar in de uppgifter som efterfrågas. Du anmäler via e-tjänsten eller genom att fylla i blanketten Anmälan om ändring gällande tobakstillstånd Pdf, 167.5 kB. för att anmäla din ändring.

Avsluta försäljning av tobak

Om du vill sluta sälja tobak ska du avanmäla din försäljning. Skicka begäran om återkallelse till Miljöavdelningen så snart du bestämt dig för att avsluta försäljningen av tobak. Du anmäler via e-tjänsten eller genom att fylla i blanketten Begäran om återkallelse av tillstånd för försäljning av tobak Pdf, 517 kB..

Kontakta oss om försäljning av tobak

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på Miljöavdelningen.

Kontakta Miljöavdelningen.

Postadress

Örebro kommun
Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen, Miljöavdelningen
Box 33400
701 35 Örebro

Senast uppdaterad:

Publicerad: