Konsumentvägledning och juridisk rådgivning
Gratis information och vägledning om dina rättigheter och skyldigheter som konsument samt juridisk rådgivning av juridikstuderande.
Ingen konsumentvägledning och juridisk rådgivning på Servicecenter
Konsumentvägledning och juridisk rådgivning på Servicecenter är för tillfället pausade för att begränsa smittspridningen av coronaviruset.
Ingen konsumentjuridisk rådgivning på biblioteken
Den konsumentjuridiska rådgivningen på Stadsbiblioteket och våra stadsdelsbibliotek är för tillfället pausad för att begränsa smittspridningen av coronaviruset.
Konsumentvägledning
- Information inför köp av varor eller tjänster.
- Reklamation vid fel på varor eller tjänster som du har köpt.
- Tolkning av avtal vid köp av varor eller tjänster.
- Tillämpning av konsumentlagarna vid köp av varor eller tjänster.
Vårt mål är att kontakta dig inom tre arbetsdagar från det att vi får din fråga på e-post.
Boka en telefontid
Ring till Servicecenter, knappval 3 för att boka en telefontid när du kan bli uppringd.
Drop in på torsdagar – inställt med anledning av coronapandemin
Besök oss på Servicecenter, Drottninggatan 5 mellan kl. 15–16.30. Drop-in, du behöver inte boka tid.
Behöver du tolk? Kontakta Servicecenter.
Juridisk rådgivning
Gratis vägledande samtal
Du kan boka in ett vägledande samtal med juridikstuderande från juristprogrammet eller rättsvetenskapliga programmet vid Örebro universitet. Snabbrådgivningen ersätter inte vanlig juridisk rådgivning, utan är en möjlighet att få vägledning hur du kan gå vidare med ditt ärende.
Upprätta handling
Vi kan inte skriva t.ex. en ansökan eller överklagan, men vi kan hjälpa dig med att berätta vad du ska skriva och vad du behöver tänka på.
1. Boka tid för juridisk rådgivning – inställt med anledning av coronapandemin
Som privatperson kan du boka tid för juridisk rådgivning på Servicecenter. Rådgivningen är på onsdagar kl. 15–16.30.
Ring till Servicecenter, knappval 3 för bokning av tid.
2. Beskriv ditt ärende, mejla oss
Vi behöver veta i förväg vad du vill prata om så vi kan förbereda oss. Mejla en beskrivning av ditt ärende och de frågor du har till medborgarjuristerna@gmail.com senast måndag kl. 12 samma vecka som du har fått tid för rådgivning. Om vi inte får någon ärendebeskrivning i förväg så kan vi kanske inte hjälpa dig med ditt ärende. Du får då boka om din tid och få rådgivning vid ett senare tillfälle.
3. Välkommen till oss!
Kom i god tid till Servicecenter på Drottninggatan 5. Du behöver inte anmäla dig, vi hämtar dig i besökslokalen.
Olika språk
Längst ner på sidan under "Translate" kan du få informationen översatt till olika språk.
Ta del av denna sida på teckenspråk.
Behöver du tolk?
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av webbredaktionen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
ANDRA SIDOR UNDER ÄMNET Pengar & bidrag
-
Försörjningsstöd/socialbidrag
Försörjningsstöd/socialbidrag kan sökas av dig som inte kan försörja dig på annat sätt.
-
Stiftelser & bidrag
Stiftelser och fonder att söka bidrag från.
-
Budget- & skuldrådgivning
Rådgivning för den som har hamnat i skuldfällan eller behöver få kontroll över ekonomin.
-
Jobb & arbetsmarknad
Jobb, arbetsmarknadsinsatser, feriepraktik och stöd i kontakt med myndigheter vid jobbansökan.
-
Hyres- eller elskuld
Hur du kan få hjälp om du har en hyres- eller elskuld.