VIKTIG INFORMATION:
Vad kommunen gör och vad du själv kan göra för att begränsa smitt­spridningen av corona­viruset

På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Konsumentvägledning och juridisk rådgivning

Gratis information och vägledning om dina rättigheter och skyldigheter som konsument samt juridisk rådgivning av juridikstuderande.

Ingen konsumentvägledning och juridisk rådgivning på Servicecenter

Konsumentvägledning och juridisk rådgivning på Servicecenter är för tillfället pausade för att begränsa smittspridningen av coronaviruset.

Ingen konsumentjuridisk rådgivning på biblioteken

Den konsumentjuridiska rådgivningen på Stadsbiblioteket och våra stadsdelsbibliotek är för tillfället pausad för att begränsa smittspridningen av coronaviruset.

Konsumentvägledning

  • Information inför köp av varor eller tjänster.
  • Reklamation vid fel på varor eller tjänster som du har köpt.
  • Tolkning av avtal vid köp av varor eller tjänster.
  • Tillämpning av konsumentlagarna vid köp av varor eller tjänster.

Vårt mål är att kontakta dig inom tre arbetsdagar från det att vi får din fråga på e-post.

Boka en telefontid

Ring till Servicecenter, knappval 3 för att boka en telefontid när du kan bli uppringd.

Drop in på torsdagar – inställt med anledning av coronapandemin

Besök oss på Servicecenter, Drottninggatan 5 mellan kl. 15–16.30. Drop-in, du behöver inte boka tid.

Behöver du tolk? Kontakta Servicecenter.

Juridisk rådgivning

Gratis vägledande samtal

Du kan boka in ett vägledande samtal med juridikstuderande från juristprogrammet eller rättsvetenskapliga programmet vid Örebro universitet. Snabbrådgivningen ersätter inte vanlig juridisk rådgivning, utan är en möjlighet att få vägledning hur du kan gå vidare med ditt ärende.

Upprätta handling

Vi kan inte skriva t.ex. en ansökan eller överklagan, men vi kan hjälpa dig med att berätta vad du ska skriva och vad du behöver tänka på.

1. Boka tid för juridisk rådgivning – inställt med anledning av coronapandemin

Med anledning av den rådande coronapandemin hålls inga fysiska träffar hos Servicecenter. Det finns i stället möjlighet för dig som privatperson att boka ett digitalt rådgivningsmöte med Medborgarjuristerna. För att kunna delta i det digitala mötet behöver du en telefon, dator eller surfplatta. Om du inte kan vara med på digitalt möte kan mötet ske som telefonsamtal.

2. Beskriv ditt ärende, mejla oss

Vi behöver veta i förväg vad du vill prata om så vi som rådgivare kan förbereda oss. För att boka ett digitalt möte, mejla medborgarjuristerna@gmail.com med en beskrivning av ditt ärende.

3. Välkommen på digitalt möte!

Efter att du har mejlat medborgarjuristerna@gmail.com kommer ett möte att bokas in efter överenskommelse. Nödvändig information mejlas i god tid innan mötet.

Olika språk

Längst ner på sidan under "Translate" kan du få informationen översatt till olika språk.

Ta del av denna sida på teckenspråk.

Behöver du tolk?

Kontakta Servicecenter.


Senast uppdaterad:

Publicerad:

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Du måste skriva in dina synpunkter för att kunna skicka meddelandet

Tack för ditt svar!

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 8–16.30

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl. 10–16.30

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se