VIKTIG INFORMATION:
Eldningsförbud i hela Örebro län

På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Konsumentvägledning och juridisk rådgivning

Gratis information och vägledning om dina rättigheter och skyldigheter som konsument samt juridisk rådgivning av juridikstuderande.

Konsumentvägledning

  • Information inför köp av varor eller tjänster.
  • Reklamation vid fel på varor eller tjänster som du har köpt.
  • Tolkning av avtal vid köp av varor eller tjänster.
  • Tillämpning av konsumentlagarna vid köp av varor eller tjänster.

Vårt mål är att kontakta dig inom tre arbetsdagar från det att vi får din fråga på e-post.

Boka en telefontid

Ring till Servicecenter, knappval 3 för att boka en telefontid när du kan bli uppringd.

Drop in på torsdagar

Besök oss på Servicecenter, Drottninggatan 5 mellan kl. 15–17. Drop-in, du behöver inte boka tid. OBS! Det är ingen drop-in på Servicecenter mellan 28 juni och 30 augusti.

Behöver du tolk? Kontakta Servicecenter.

Träffa konsumentvägledaren på ett bibliotek

Drop in mellan kl. 15-16.30

  • Brickebackens bibliotek - 11 september, 9 oktober, 6 november, 4 december.
  • Garphyttans bibliotek - 17 september, 15 oktober, 12 november, 10 december.
  • Glanshammars bibliotek - 10 september, 8 oktober, 5 november, 3 december.
  • Haga bibliotek - 25 september, 23 oktober, 20 november, 18 december.
  • Odensbackens bibliotek - 3 september, 1 oktober, 29 oktober, 26 november.
  • Varberga bibliotek - 18 september, 16 oktober, 13 november, 11 december.
  • Vintrosa bibliotek - 24 september, 22 oktober, 19 november, 17 december.
  • Vivalla bibliotek - 18 september, 16 oktober, 13 november, 11 december.

Juridisk rådgivning

Gratis vägledande samtal

Du kan boka in ett vägledande samtal med juridikstuderande från juristprogrammet eller rättsvetenskapliga programmet vid Örebro universitet. Snabbrådgivningen ersätter inte vanlig juridisk rådgivning, utan är en möjlighet att få vägledning hur du kan gå vidare med ditt ärende.

Upprätta handling

Vi kan inte skriva t.ex. en ansökan eller överklagan, men vi kan hjälpa dig med att berätta vad du ska skriva och vad du behöver tänka på.

1. Boka tid för juridisk rådgivning

Under perioden 17 januari till och med 23 maj kan du som privatperson boka tid för juridisk rådgivning på Servicecenter. Rådgivningen är på onsdagar kl. 15–17.

Ring till Servicecenter, knappval 3 för bokning av tid.

2. Beskriv ditt ärende, mejla oss

Vi behöver veta i förväg vad du vill prata om så vi kan förbereda oss. Mejla en beskrivning av ditt ärende och de frågor du har till medborgarjuristerna@gmail.com senast måndag kl. 12 samma vecka som du har fått tid för rådgivning. Om vi inte får någon ärendebeskrivning i förväg så kan vi kanske inte hjälpa dig med ditt ärende. Du får då boka om din tid och få rådgivning vid ett senare tillfälle.

3. Välkommen till oss!

Kom i god tid till Servicecenter på Drottninggatan 5. Du behöver inte anmäla dig, vi hämtar dig i besökslokalen.

Olika språk

Längst ner på sidan under "Translate" kan du få informationen översatt till olika språk.

Ta del av denna sida på teckenspråk.

Behöver du tolk?

Kontakta Servicecenter.

Senast uppdaterad: 25 juni 2018

Publicerad: 6 mars 2018

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–16

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl. 10–16

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se