Aktuell kungörelse för kommunfullmäktige

Sammanträder i Sessionssalen, Rådhuset, onsdagen den 24 april 2024, kl. 9–ca 17.

Sammanträdet sänds direkt på orebro.se, där det också teckenspråktolkas, samt i Närradion över frekvensen 95,3 mHz.

1. Val av protokollsjusterare och bestämmande av tid för justering av protokollet.

2. Enkel fråga från Carola Sunesson (SD) till Madelene Spinord Semenets (S) om att skydda kulturarvet i händelse av krig och andra kriser.

3. Enkla frågor som inkommit inom beslutade tidsfrister.

4. Årsredovisning för Örebro kommun 2023.

5. Årsredovisning för Örebro Rådhus och dotterbolagen 2023

6. Årsredovisning för Örebro läns trädgårdsaktiebolag 2023

7. Förvärv – Örebroporten

8. Utökat ägande i Kumbro Vind AB

9. Redovisning av obesvarade motioner – april 2024

10. Svar på motion från Markus Allard (ÖrP) och Peter Springare (ÖrP) om folkomröstning rörande Vätternvatten.

11. Svar på motion från Markus Allard (ÖrP) om att spara pengar genom att låta barnen ställa ut på Open Art.

12. Svar på motion från Murad Artin (V) m.fl. om att införa en flexibel boendeform i kommunal regi.

13. Svar på motion från Martha Wicklund (V) m.fl. om att bevara jordbruksmarken i Törsjö.

14. Svar på motion från Lea Strandberg (MP) om fritidsgård utifrån ungdomarnas behov.

15. Svar på motion från Carola Sunesson (SD) om utbildning i självförsvar och personlig säkerhet.

16. Svar på motion från David Larsson (SD) om hjärtstartare på kommunens äldreboenden.

17. Svar på motion från Johanna Reimfelt (L) om att öka det förebyggande arbetet genom en utökning av stödet till civilsamhället.

18. Interpellation från Mats-Olof Liljegren (L) till Jimmy Nordengren (C) om att eleverna blir färre och måluppfyllelsen minskar.

19. Interpellation från Linn Josefsson (V) till Anna Ekström (C) om hur det går med solenergin.

20. Interpellation från Helena Ståhl (SD) till Johan Kumlin (M) om schyssta parkeringspriser för kommunens personal

21. Interpellation från Lea Strandberg (MP) till John Johansson (S) om målkonflikter

22. Interpellation från Lea Strandberg (MP) till Kemal Hoso (S) om översiktsplanen och barnkonventionen

23. Interpellation från Susanne Lindholm Henningsson (KD) till Jimmy Nordengren (C) om hur ser majoriteten på intraprenader

24. Interpellation från Linn Josefsson (V) till Anna Ekström (C) om att informera om flygresors påverkan (Tillagt den 19 april 2024).

25. Anmälan av enkla frågor och interpellationer till kommande sammanträde.

26. Anmälan av motioner.

27. Anmälan av handlingar.

28. Vissa val m.m.

Örebro den 16 april 2024

Jan Zetterqvist

Ordförande

Ledamot som är förhindrad att delta i sammanträdet ska anmäla detta på följande telefonnummer:

Var god tänk på allergiker, undvik stark parfymering!

Senast uppdaterad:

Publicerad: