Snabbare tågresor Oslo-Stockholm, via Örebro
Örebro kommun är en av flera kommuner som arbetar för att en snabb tågförbindelse mellan Oslo och Stockholm ska bli verklighet. En snabb förbindelse skulle göra att resan mellan huvudstäderna tar högst tre timmar och att resor från Örebro till jobb, nöjen, släkt och vänner blir både enklare, snabbare och mer hållbara.
Tre timmar med tåget mellan Oslo-Stockholm, via Örebro
Stråket Oslo-Stockholm via Örebro är ett av Sveriges befolkningsrikaste med 3,4 miljoner invånare. Fågelvägen är det bara drygt 40 mil mellan huvudstäderna, men tågresan tar mer än fem timmar.
En utredning av Trafikverket visar att en restid under tre timmar är fullt möjlig för sträckan Oslo-Stockholm om befintlig järnväg rustas upp och det skapas två nya länkar. Dels mellan Arvika i Värmland och Oslo i Norge, dels den så kallade Nobelbanan mellan Örebro och Kristinehamn. Sträckningen för de nya länkarna är ännu inte bestämd i detalj och beslutas först när Trafikverket gör en järnvägsplan. Just nu bedriver Trafikverket ett arbete, i form av utredningar och konkreta åtgärder, för att befintlig järnväg ska rustas upp.
Små investeringar på Mälarbanan ger stora effekter
En rapport från bolaget Oslo-Sthlm 2.55 visar att i sammanhanget små investeringar på Mälarbanan skulle ge stora samhällsnyttor och förbättrad tågtrafik. Genom att bygga ut till dubbelspår, på de sträckor som idag är enkelspåriga, skulle vi bland annat få kortare restid, ett ökat tågutbud och ökad tillgänglighet med fler tåg i tid. Restiden mellan Örebro och Stockholm skulle minska med 20 minuter och restiden för sträckan Örebro och Västerås skulle minska med 10 minuter.
Lokaliseringsutredning för Nobelbanan pågår
I september 2024 påbörjades arbetet med en lokaliseringsutredning för en ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn, den så kallade Nobelbanan. En omfattande analys kommer att göras för att hitta den mest lämpliga sträckningen för den nya järnvägen. Det handlar bland annat om att bedöma kostnader, samhällsnytta och hur det påverkar människor och miljö i stråket. Lokaliseringsutredningen är ett viktigt steg för att kunna förverkliga en järnväg.
Målet är att våren 2026 ha uppnått en bred samsyn kring hur en ny förbindelse ska utformas och att det ska finnas ett gediget underlag för fortsatt planläggning.
På Nobelbanans webbplats kan du läsa mer om lokaliseringsutredningen.
Närmare till jobb, nöjen, släkt och vänner
För örebroarna skulle den nya tågförbindelsen innebära att resor från Örebro till jobb, nöjen, släkt och vänner blir både enklare, snabbare och mer hållbara. Förbindelsen gör det enklare att arbetspendla till Stockholm, resa till Oslo över dagen och krymper restiden till Karlstad till en tredjedel. Det ger tillgång till en större arbetsmarknad och bättre löneutveckling.
Stad | Dagens järnväg | Snabb tågförbindelse: Oslo-Stockholm 2.55 |
---|---|---|
Oslo | 4 timmar 15 min | 1 timme 45 minuter |
Arvika | 2 timmar 25 min | 1 timme 5 min |
Karlstad | 1 timme 35 min | 35 minuter |
Stockholm | 1 timme 45 min | 1 timme 20 minuter |
Västerås | 50 minuter | 40 minuter |
Bättre läge skapar goda förutsättningar för näringslivet
Med en snabb järnvägsförbindelse får Örebro ett ännu bättre läge i landet. Kortare restider gör att företagen kommer närmare sina kunder. Det blir enklare att hitta rätt kompetens i samband med rekryteringar och besöksnäringen stärks genom att fler kan besöka idrotts- och kulturevenemang i Örebro.
Hela Örebroregionen gynnas
För att Örebroregionen ska kunna fortsätta vara attraktiv behöver vi ha goda kommunikationer. Investeringar i infrastruktur är ett viktigt verktyg för att möjliggöra tillväxt och skapa hållbar utveckling för både små och stora kommuner i stråket mellan Oslo och Stockholm.
Med en snabb järnvägsförbindelse blir det inte bara enkelt att resa hållbart mellan huvudstäderna, det uppstår också stora regionala nyttor längs sträckan. Den nya tågförbindelsen knyter samman Oslo och Stockholm med städerna längs sträckan och gynnar även omkringliggande kommuner. Genom den nya förbindelsen blir det möjligt att skapa bättre förutsättningar för näringslivet och möta stora samhällsutmaningar, såsom kompetensförsörjning och vikande befolkningstal i mindre kommuner.
Ett mer hållbart resande – tåg istället för flyg
Det är helt avgörande för klimatet att vi reser mer hållbart. Ett viktigt steg är att utveckla järnvägen för att det ska bli ett bra alternativ till flyget. Varje år görs 1,4 miljoner flygresor mellan Oslo och Stockholm och bara 200 000 väljer tåget. Erfarenhet från liknande järnvägsprojekt visar att om tågresan går fortare än tre timmar skulle över en miljon flygresenärer flyttas till tåget varje år. Mer gods skulle flyttas från väg till järnväg och tåget skulle bli ett attraktivare alternativ för regionala resor i stråket.
Ett viktigt stråk för totalförsvaret
En orolig omvärld och Sveriges medlemskap i Nato kastar nytt ljus över de öst-västliga förbindelserna mellan Sverige och Norge. En ny järnvägslänk över gränsen skulle öka kapaciteten och minska sårbarheten. Det kan för Sveriges del handla om att ta emot stöd via Norge i form av materiel och personal, men också att transferera stöd vidare till Finland och Baltikum. Stråket är också viktigt för svensk försvarsindustri, som redan sysselsätter många i stråket och har stora rekryteringsbehov framöver.
Oslo-Stockholm 2.55
Flera kommuner och regioner utmed sträckan Oslo-Stockholm har gått samman och bildat bolaget Oslo-Stockholm 2.55 AB, som driver och samordnar arbetet för att en snabb tågförbindelse mellan huvudstäderna ska bli verklighet.
Utredningar som gjorts av bolaget visar att förbindelsen mellan Oslo-Stockholm är Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt, som är samhällsekonomiskt och till stora delar även kommersiellt lönsamt.
På bolagets webbplats kan du läsa mer om Oslo-Stockholm 2.55
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se