Fakturor till Örebro kommun
Som leverantör till Örebro kommun kan du effektivisera både din egen och kommunens fakturahanteringsprocess genom att skicka elektroniska fakturor till oss. Vi tar emot elektroniska sve-, fulltext- och abonnemangsfakturor. Enligt lag (2018:1277) ska leverantörer till offentlig sektor skicka e-faktura.
Faktureringsadress
Kommunen har olika faktureringsadresser. Se faktureringsadresser och referenskoder i dokumentet Faktureringsadresser för e-fakturor Pdf, 219.1 kB. .
Endast i undantagsfall tar vi efter 1 april 2019 emot pappersfakturor adresserade till: Örebro kommun, Box 30100, 701 35 Örebro.
Andra försändelser (reklam, orderbekräftelser, biljetter och varor mot postförskott) ska adresseras direkt till mottagaren.
Eventuella påminnelser och krav kan mejlas till leverantorreskontra@orebro.se för manuell hantering, bifoga en fakturakopia.
Kom igång och skicka e-fakturor
Många affärssystem har idag möjlighet att skicka elektroniska fakturor. Om du inte har denna funktion erbjuder vi, genom InExchange, en kostnadsfri tjänst där du kan registrera dina fakturor manuellt. Du kan självfallet använda någon annan operatör på marknaden för liknande tjänst.
Örebro kommun använder primärt standarden Svefaktura men tar även emot e-fakturor i PEPPOL nätverket eller SFTI Fulltextfaktura. Observera att en faktura via mejl (pdf) inte är en e-faktura i detta sammanhang.
Vi använder oss av VATnummer som identifiering vid Svefaktura: SE212000196701.
Vårt PEPPOL-ID är 0007:2120001967.
Vår GLN kod är 7300009009558.
Kontakta någon av våra samarbetspartners InExchange eller Pagero för mer information:
- InExchange på telefon 0500-44 63 60 eller info@inexchange.se.
- Pagero på telefon 031-730 88 70 eller support@pagero.com.
Skickar ni redan e-fakturor till andra kunder, kontakta er befintliga samarbetspartner för att lägga till Örebro kommun via InExchange.
Undantag för fakturor med känsligt innehåll
Fakturor som innehåller känslig information om enskilda personer ska inte skickas direkt som e-faktura till Örebro kommun. I dessa fall finns det olika regler beroende på vad fakturan avser. Kontakta kommunen innan första fakturan skickas.
Har inköp skett via rekvisition står det alltid på rekvisitionsblanketten hur fakturering ska ske.
Exempel på fakturor som inte berörs av Lag (2018:1277) om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling 3 §:
Fakturor till Verksamhetsområde Försörjning för klientinköp gjorda med rekvisition i A4-format skickas på papper till: Örebro kommun, Verksamhetsområde Försörjning, Box 34220, 701 35 Örebro.
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se
ANDRA SIDOR UNDER ÄMNET Upphandlingar & leverantörsinformation
-
Bli leverantör till Örebro kommun
Hur du lämnar anbud, ramavtal, prenumerera på upphandlingstjänster.
-
Aktuella upphandlingar
Se aktuella upphandlingar där du som leverantör kan lämna anbud.
Länk till annan webbplats. -
Planerade upphandlingar
Upphandlingsplan och information om upphandlingar.
-
E-handel
-
Utmaningsrätt