VIKTIG INFORMATION:
Vad kommunen gör och vad du själv kan göra för att begränsa smitt­spridningen av corona­viruset

På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Fakturor från Örebro kommun

Örebro kommun fakturerar vid all försäljning av varor och tjänster. Det finns inget minimibelopp för att en kundfaktura ska ställas ut. Faktureras kunden återkommande kan låga belopp påföras nästkommande faktura.

E-faktura till företag, offentlig verksamhet med flera

Vi kan skicka elektroniska fakturor eller mejla pdf-fakturor till kunder som är juridiska personer (företag, myndig­heter, föreningar m.m.). Har ni ett informations­brev riktat till era leverantörer innehållande fakturerings­adress, önskemål om referenser samt faktura­format, kan ni mejla brevet inklusive eventuella bilagor till kundfakturor.redovisning@orebro.se.

Vår partsinformation:

VAT SE2120001967
PEPPOL 0007:2120001967
GLN 7300009009558

För kunder som tar emot fakturor från Tekniska förvaltningen avseende VA/avfall behövs uppsättning även mot GLN 7362120001965.

Vi rekommenderar att ni använder två separata leverantörs-idn i ert leverantörs­register eftersom betalning ska ske till olika bankgiron.

Som privat­person kan du ta emot e-fakturor via din internet­bank. Här finns mer information om hur du som privatperson kan betala fakturor med autogiro eller e-faktura.

Autogiro och e-faktura för privatpersoner

Örebro kommun erbjuder dig som privatperson att betala vissa av dina fakturor med autogiro eller ta emot e-faktura via internetbank. Läs mer på orebro.se/autogiro.

Kommunens hantering av obetalda kundfakturor (kundfordringar)

Betalningspåminnelser

Ungefär 5 dagar efter fakturans förfallodag skickar kommunen ut en betalningspåminnelse. Ingen påminnelseavgift tillkommer om detta inte specifikt avtalats. Har du fått en påminnelse avseende en faktura du betalat inom de närmsta dagarna kan du bortse från påminnelsen.

Inkassokrav

Tidigast 18 dagar efter fakturans förfallodag skickas inkassokrav ut via inkassobolaget Visma Financial Solutions AB. Inkassoavgift tillkommer med 180 kr för närvarande.

Kontakta Visma:

Visma har befogenheter att:

  • bedöma och lämna anstånd med högst 30 dagar eller för innevarande månad
  • bedöma och lägga upp avbetalningsplaner om 3–12 månader
  • bedöma och ingå ackordsuppgörelser (avskrivning eller nedsättning görs enbart mot ränta och/eller kostnader, inte kapital).

Dröjsmålsränta

Vid försenad betalning har kommunen rätt att debitera dröjsmålsränta i enlighet med räntelagen (referensränta +8 procentenheter).

Kontrolluppgift till inkomstdeklaration

Enligt 18 kap. Skatteförfarande­lagen (SFL) ska juridisk person som mottagit ränta lämna kontroll­uppgift om ränteutgift för fysisk person, dödsbo samt enskild närings­idkare.

I samband med kommunens inrapportering till Skatte­verket i slutet på januari avseende inbetalda dröjsmåls­räntor föregående år, skickas även en skriftlig kontroll­uppgift hem till kunden.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Du måste skriva in dina synpunkter för att kunna skicka meddelandet

Tack för ditt svar!

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 8–16.30

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl. 10–16.30

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se