Boendeparkering
Boendeparkering är ett tillstånd för dig som bor och parkerar din bil i zon 2. Med ditt tillstånd kan du sedan köpa en 30-dagarsbiljett för parkering i ett område nära din bostad i zon 2.
30-dagars parkeringsbiljetten kostar 420 kr och är endast giltig med ett giltigt boendeparkeringstillstånd för boende i zon 2.
Det finns flera boendeparkeringsområden i zon 2 och boendeparkeringstillståndet gäller endast i det område som du blivit beviljat boendeparkering för och det gäller endast på platser som är reglerade med boendeparkering, se vägmärken på plats.
Se karta över boendeparkeringsområden
Fördelen med ett boendeparkeringstillstånd och en 30-dagars parkeringsbiljett är en lägre kostnad. Utan ett boendeparkeringstillstånd och en 30-dagars parkeringsbiljett hamnar kostnaden på cirka 2 100 kr om man står under hela avgiftstiden och väljer att betala timtaxan.
Ansök om boendeparkeringstillstånd
Boendeparkeringstillståndet är kostnadsfritt och du kan ansöka om tillstånd med eller utan BankID. Handläggningstiden kan bli lite längre om du ansöker utan BankID.
Det kan ta upp till 10 arbetsdagar innan du får ett svar på din ansökan om boendeparkeringstillstånd. Under sommarmånaderna kan det ta upp till 20 arbetsdagar innan du får svar på din ansökan.
Kontakta Servicecenter om du har frågor om hur du fyller i din ansökan eller om du saknar svenskt personnummer.
Om du har skyddad identitet
Du som har skyddad identitet ska kontakta Servicecenter för att få en vidare kontakt med Gata och Trafikenheten som utfärdar boendeparkeringstillstånden.
Frågor och svar om boendeparkering
Överklaga beslut
Om du inte är nöjd med ett beslut som kommunen fattat kan du överklaga beslutet. Läs mer på vår sida om att överklaga ett beslut
Kontakt
Har du frågor eller vill ha hjälp med din ansökan om boendeparkering kontakta Servicecenter: servicecenter@orebro.se, 019-21 10 00.
Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se.
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se