VIKTIG INFORMATION:
Vad kommunen gör och vad du själv kan göra för att begränsa smitt­spridningen av corona­viruset

På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Boendeparkering

Boendeparkering är ett tillstånd för dig som bor och parkerar din bil i zon 2. Med ditt tillstånd kan du sedan köpa en månadsbiljett (giltig 30 dagar) för parkering i ett område nära din bostad i zon 2.

Problem för vissa betalkort att lösa boendeparkeringsbiljett

Med vissa betalkort behöver man slå en pinkod vid köp över 400 kr. Då parkeringsautomaterna inte erbjuder möjlighet att slå in en pinkod och 30-dagars biljetten för parkering kostar 420 kr. Har vi valt att införa en 15-dagars parkeringsbiljett för 210 kr.

15-dagars biljetten kommer endast kunna köpas i parkeringsautomater från Cale/Flowbird (se bild nedan) i zon 2 och vara giltig tillsammans med ditt boendeparkeringstillstånd.

parkeringsautomat

Så här ser Cale/Flowbird parkeringsautomat ut.

För att kunna betala din parkering med en månadsavgift behöver du först ansöka om ett tillstånd. Det gör du här på den här sidan via e-tjänsten.

När du beviljats tillstånd kan du sen köpa en månadsbiljett i parkeringsautomaten (tidigast 15 juni) för 420 kr/månad som är giltig i 30 dagar.

Se karta över boendeparkeringsområden

  • Det finns flera boendeparkeringsområden inom zon 2 och tillståndet gäller enbart i ett område som du blivit beviljat boendeparkering för.
  • Fördelen med att ha ett boendeparkeringstillstånd är en lägre månadskostnad. Med ett tillstånd kan du köpa en månadsbiljett (tidigast 15 juni) för 420 kr/månad som är giltig i 30 dagar. Utan tillståndet hamnar månadskostnaden på cirka 2 100 kr om man står under hela avgiftstiden och väljer att betala timtaxan.
  • Vi räknar med ett högt tryck av ansökningar under våren och därför kan handläggningstiden ta mellan 2-4 veckor innan du får ett svar om ditt boendeparkeringstillstånd.

Du som har skyddad identitet ska kontakta Servicecenter för hjälp med din ansökan.

Frågor och svar om boendeparkering

  • Du som är folkbokförd på en bostad inom zon 2. Se karta. Bor man på en gräns mellan två boendeparkeringsområden inom zon 2 så får man söka för ett av de som passar en bäst. Bor man i zon 1 som gränsar mot zon 2 är man inte berättigad boendeparkeringstillstånd. Inga boendeparkeringstillstånd kommer att erbjudas inom zon 1.
  • Du som har behörighet att köra det fordon som du söker tillstånd för (körkort, körkortstillstånd).
  • Du står som registrerad fordonsägare hos Vägtrafikregistret.

Följande gäller vid andra fall:

  • Du som leasar ett fordon ska bifoga en kopia på leasingavtalet vid ansökan. Står du som ägare till leasingbilen hos Vägtrafikregistret behövs inte det.
  • Du som har tjänstebil eller förmånsbil ska bifoga ett intyg i ansökan från arbetsgivaren, som anger att du är anställd på företaget och har rätt att nyttja bilen privat samt parkera fordonet vid bostaden. Intyget ska innehålla ditt personnummer och fordonets registreringsnummer. Intyget ska vara undertecknat av din arbetsgivare.
  • Du som hyr ett fordon ska bifoga hyresavtalet i ansökan från ett auktoriserat hyrbilsföretag. Hyresavtalet ska vara undertecknat av båda parter.
  • Du som lånar ett fordon av förälder, släkting eller annan bekant ska bifoga följande intyg i ansökan: Intyg om utlåning av fordon Pdf, 166.5 kB. (Pdf, 166.5 kB) och undertecknas av fordonsägaren. Tänk på att lånetiden ska framgå. Du kan beviljas tillstånd under en begränsad period vid ett tillfälle per kalenderår. Låneperioden ska vara minst 30 dagar och får maximalt uppgå till 120 dagar.
  • Du som tillfälligt arbetar eller studerar i Örebro ska bifoga ett intyg från din arbetsgivare eller skola samt en kopia av hyreskontrakt på bostaden. Ange den tidsperiod du tänkt att du ska arbeta eller studera här.
  • Du som är precis nyinflyttad rekommenderas att vid ansökan bifoga personbevis från Skatteverket eller en kontrollkopia av flyttanmälan för snabbare handläggning.

  • Under tiden som din ansökan om boendeparkeringstillstånd handläggs ska du betala timtaxa för parkering som vanligt. Det är först efter att boendeparkeringstillståndet har blivit aktiverat och godkänd som din månadsbiljett (giltig 30 dagar) kan gälla tillsammans med boendeparkeringstillståndet.
  • Du får bekräftelse via e-post och kan se din aktivering via e-tjänsten/mina sidor.

 

  • Boendeparkeringstillståndet är digitalt och syns via e-tjänsten/mina sidor. Giltighetstiden är 12 månader från och med att beslutet är taget. Ingen påminnelse skickas ut om att tillståndet löpt ut. Parkeringsvakten ser ditt tillstånd via sina arbetsverktyg.

  • Du som har ett boendeparkeringstillstånd parkerar i det boendeparkeringsområde som framgår i e-tjänsten/mina sidor.
  • Du kan inte nyttja din månadsbiljett i ett annat boendeparkeringsområde än du beviljats för.
  • Tillståndet garanterar dig inte en egen parkeringsplats på gatan – alla kan fortfarande parkera i zon 2 och på de platser som är giltiga för de med boendeparkering. Du kan parkera på utmärkta boendeparkeingsplatser i högst 7 dygn med din månadsbiljett, förutom de dagar det råder nattförbud eller dagförbud. Man skall vara uppmärksam på att regleringen på plats kan justeras och/eller att tillfällig reglering kan gälla under vissa tillfällen.

  • Månadsavgiften för boendeparkering kostar 420 kr. Du betalar din månadsbiljett i parkeringsautomaterna som finns i zon 2.
  • Tänk på att det är först efter att boendeparkeringstillståndet har blivit aktiverat och godkänd som din månadsbiljett kan gälla tillsammans med boendeparkeringstillståndet. Du ser ditt tillstånd via e-tjänsten/mina sidor. 

  • Du ansöker om boendeparkeringstillstånd via vår e-tjänst som finns på den här sidan. Ansökan görs med BankID. Du som inte har BankID kan ansöka ändå, dock kan handläggningstiden bli lite längre.
  • Du kan även kontakta Servicecenter om var och hur du fyller i din ansökan.
    Besked på din ansökan sker då via mejl, telefon eller brev.

Boendeparkeringstillståndet gäller för följande fordon:

  • Personbil klass I
  • Lätt lastbil
  • Lätt buss
  • Motorcykel
  • Moped klass I

Du som bytt eller ska byta fordon kan inte flytta över ditt nuvarande boendeparkeringstillstånd till det nya fordonet. Du måste göra en ny ansökan för boendeparkeringstillstånd på det nya fordonet.

Där är det viktigt att du i rutan "övrig info" anger att det gamla tillståndet ska sägas upp samt registreringsnumret på det tidigare fordonet.

Ska du förnya ditt boendeparkeringstillstånd så ska ansökan skickas in senast 14 dagar innan ditt nuvarande tillstånd löper ut. Detta för att säkerställa att det hinner handläggas innan nuvarande löper ut. Ett boendeparkeringstillstånd gäller i 12 månader.

Om du har boendeparkeringstillstånd kan du få tillfälligt tillstånd för lånebil när ditt registrerade fordon är på verkstad. Meddela registreringsnummer samt hur länge du har det andra fordonet. I övriga fall måste parkeringstillstånd lösas för lånebilen. Har du löst en tidigare biljett lägger du den i lånebilen.

  • Du kan ansöka om boendeparkeringstillstånd för maximalt ett fordon per person
  • Du kan bara få tillstånd för ett godkänt fordon oavsett hur många du äger, men om fler personer i hushållet har körkort kan dessa också ansöka om parkeringstillstånd.
  • Fordonet ska vara i trafik. Det får inte vara avställt eller ha kör- eller brukandeförbud.
  • Tillstånd ges endast för fordon avsedda för privat bruk.
  • Du betalar en parkeringsavgift på 420 kr i månaden när du använder ditt parkeringstillstånd.
  • Att boende i fastigheter med bygglov efter 4 februari 2016 nekas tillstånd då det finns en uppgörelse med fastighetsägare om parkering på fastighetsmark.
  • Om det finns oklarheter om vem som äger bilen kan vi komma att begära in intyg på vem som äger bilen (exempelvis en kopia på ägarbyte/kvitto). Om bilen inte ägs av den som söker boendeparkeringstillstånd krävs intyg på samma sätt som för övriga sökande. Mejla gärna dina intyg för snabbare handläggning till: servicecenter@orebro.se

Om du inte är nöjd med ett beslut som kommunen fattat kan du överklaga beslutet. Läs mer på vår sida om att överklaga ett beslut

Kontakt

Har du frågor eller vill ha hjälp med din ansökan om boendeparkering kontakta Servicecenter: servicecenter@orebro.se, 019-21 10 00. Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Du måste skriva in dina synpunkter för att kunna skicka meddelandet

Tack för ditt svar!

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 8–16.30

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl. 10–16.30

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se