Vi förbereder för Citylinjen

Örebro kommun förbereder tillsammans med Region Örebro län för Citylinjen – ett snabbt, enkelt och hållbart kollektivtrafiksystem i Örebro. Nu anpassar vi gatorna för den första etappen, från Brickebacken till Tegnérlunden.

Citylinjen tar form i Örebro!

Under 2024 blir allt fler delar klara för Citylinjen. Stråket Brickebacken-Resecentrum blir färdigt, nya gröna elbussar börjar trafikera gatorna och ett nytt stadslinjenät införs. I december kan du resa med Citylinjen! Läs mer i nyheten på regionorebrolan.se/citylinjen

En buss anländer vid en hållplats med det gröna väderskyddet, som är karakteristiskt för Citylinjen.

En buss anländer vid en hållplats med det gröna väderskyddet, som är karakteristiskt för Citylinjen. Foto: Fredrik Kellén

Citylinjen har elbussar med hög turtäthet, egna körfält, mittförlagda hållplatser och prioritet vid trafiksignaler. För dig innebär det att bussen går snabbare, oftare och med större punktlighet.

Projektet finansieras till hälften av Örebro kommun och till hälften genom statliga medel, via Region Örebro läns länstransportplan.

Kartan visar den första etappen för Citylinjen, mellan Brickebacken–Tegnérlunden. Etappen är uppdelad i nio delsträckor.

Karta över hela sträckan för Citylinjen med markering för delsträckor och hållplatser. Förstora bilden

Klicka på bilden för att se den större.

Gatuarbete längs Östra Bangatan under 2024

Under 2024 anpassar vi Östra Bangatan för Citylinjen, från Vasagatan och fram till korsningen vid Östra Nobelgatan. Sträckan, som är delsträcka 7-8, är en viktig del i att färdigställa busstråket mellan Brickebacken och Resecentrum. Läs mer om gatuarbetet längs Östra Bangatan och hur det påverkar dig.

Gatuarbete i Brickebacken under 2024-2025

Under 2022 byggde vi om busshållplatserna Brickebacken C och Björkrisvägen, förbättrade belysningen och skapade trygga och säkra gångbanor till och från hållplatserna i Brickebacken.

Under 2024/2025 fortsätter arbetet med att bygga om hållplats Tallrisvägen. Två nya busshållplatser anläggs norr om den befintliga vändplatsen och vi gör nya gångbanor till hållplatserna. Arbetet samordnas med byggandet av det nya vård- och omsorgsboendet i området.

Gatuarbete längs Västra Nobelgatan under 2025

Under 2025 anpassar vi Västra Nobelgatan för Citylinjen, från Östra Bangatan till Hertig Karls Allé. Sträckan, som är delsträcka 9, är en viktig del i att hela busstråket från Brickebacken till Tegnérlunden blir klart. Läs mer om gatuarbetet längs Västra Nobelgatan.

Gatuarbete längst Universitetsrondellen och Universitetsplatsen under 2025

Under 2025 anpassar vi Universitetsrondellen och Universitetsplatsen för Citylinjen för att minska restiden och förbättra punktligheten för bussen. Universitetsplatsen blir en mer trafiksäker gata där det är enkelt att gå, cykla och åka buss. Sträckan är delsträcka 6 av totalt 9 som anpassas för Citylinjen. Läs mer om gatuarbetet längst Universitetsrondellen och Universitetsplatsen.

För att undvika trängsel, köer och dålig luft

Vi måste börja resa mer hållbart. Idag tar häften av oss bilen när vi ska någonstans och ungefär varannan bilresa är kortare än fem kilometer. I de flesta bilar sitter bara en person. Om vi fortsätter resa som idag kommer trängsel, köer och dålig luft bli vardag i Örebro. Vi behöver hitta ett sätt att utnyttja vår gemensamma yta utan att behöva bygga nya vägar. Den satsning som bedöms ge absolut störst effekt på det kollektiva resandet i Örebro är utvecklingen av BRT (Bus Rapid Transit), som i Örebro heter Citylinjen.

Mer information

Läs mer om Citylinjen och varför vi inför det nya kollektivtrafiksystemet på regionorebrolan.se/citylinjen

Kontaktperson

Henrik Emilsson, projektledare för BRT, Miljö- och Stadsbyggnadsförvaltningen, 019-21 10 00

Senast uppdaterad:
Publicerad: