Visselblåsarfunktion

Örebro kommun har en visselblåsarfunktion via Human&heart. Denna är ett komplement till befintliga kanaler för att meddela missförhållanden och oegentligheter.

I december 2021 trädde en ny lag i kraft – den så kallade visselblåsarlagen (SFS 2021:890). Lagen är en skärpning av tidigare lagstiftning på området. Syftet med lagen är att underlätta och uppmuntra till visselblåsning samt förstärka skyddet för visselblåsare.

Vad är visselblåsning?

Visselblåsning uppstår när arbetstagare i ett arbetsrelaterat sammanhang larmar om olika typer av missförhållanden i sin arbetsgivares verksamhet. Det kan handla om företeelser som är olagliga, oetiska eller direkt olämpliga.

De företeelser som anmäls (visselblåses) av arbetstagaren ska vara av allmänt intresse. Det innebär att det ska finns ett större intresse än det egna.

Du har rätt enligt lag att vara anonym både i relation till den som tar emot din visselblåsaranmälan och till din arbetsgivare. Samtidigt önskar vi att du vågar vara öppen med vem du är för att vi på bästa sätt ska kunna utreda vad som har inträffat.

Definition av missförhållanden

Med missförhållande menas varje form av allvarlig omständighet som kan ha en negativ inverkan på Örebro kommun, verksamheten, arbetsmiljön för kommunens anställda eller någon annan allvarlig arbetsrelaterad omständighet som det kan finnas ett allmänintresse av att den kommer fram.

Missförhållanden inkluderar, men är inte begränsat till, faktiska eller misstänkta

  • överträdelser av lagar och föreskrifter (oavsett civilrättsliga eller straffrättsliga)
  • överträdelser av Örebro kommuns policyer, instruktioner och riktlinjer
  • mutor och korruption
  • allvarliga risker för enskilda personers liv eller hälsa (såsom exempelvis miljöbrottslighet eller omfattande brister i säkerheten på en arbetsplats)
  • allvarliga arbetsmiljöbrister (såsom systematisk mobbning, diskriminering eller trakasserier)
  • annat beteende som är oförenligt med Örebro kommuns kärnvärden.

Regelverket förbjuder arbetsgivare att på något sätt bestraffa den som larmat. Exempel på sådana repressalier kan vara mobbning, hot, avskedande, uppsägning, omplacering, utebliven löneökning, ryktesspridning och andra försök i syfte att skada eller påverka visselblåsaren. Arbetsgivaren kan bli skadeståndsskyldig om sådana åtgärder genomförs som resultat av visselblåsningen.

Så visselblåser du

Örebro kommun är mån om att missförhållanden eller oegentligheter som inträffat i organisationen, och som kan skada verksamheten eller dess medarbetare, uppmärksammas och utreds så tidigt som möjligt.

Du kan göra din anmälan på följande sätt:

  • Digital anmälan via Trust&heart.
  • Anmälan via telefon: 08-82 40 00, öppet kl. 8–16.
  • Anmälan via brev: Trust&heart, Pelle Bergs backe 3c, 791 50 Falun.
  • Träffa en utredare från Human&heart för att göra anmälan.

Läs igenom informationen om bland annat när och hur en anmälan görs, innan du gör din anmälan.

En anmälan till visselblåsarfunktionen kan göras anonymt.

Alla anmälningar tas emot och utreds av den externa aktören Human&heart HR AB via deras visselblåsartjänst Trust&heart för att säkerställa rättssäkerheten. Visselblåsarfunktionen används för att anmäla alla typer av missförhållanden eller oegentligheter av allmänintresse.

Efter att Human&heart gjort en första bedömning av ärendet kan även behöriga personer inom Örebro kommun, i första hand chefsjurist, ta del av uppgifterna som lämnats i syfte att bedöma om ytterligare utredning behövs.

Du är skyddad mot repressalier

Du är skyddad mot repressalier om du anmäler i situationer där du har skälig anledning att anta att information om missförhållanden är sanningsenlig.

När ska du inte visselblåsa?

Du ska inte använda visselblåsarfunktionen för att anmäla personliga missförhållanden som endast påverkar dig som anmäler och din arbetssituation. Sådana missförhållanden hanteras internt och är inte är förenligt med kravet på ett allmänintresse. Örebro kommun uppmuntrar dig att i stället ta upp sådana frågor med din närmaste chef, chefens chef eller HR-avdelningen, beroende på omständigheterna.

Exempel på tillfällen då funktionen inte ska användas är:

  • Konflikter mellan den som anmäler och en annan arbetstagare.
  • Synpunkter på ledarskapet.
  • Missnöje med lönesättning.

När du lämnat in din anmälan skapas ett ärendenummer och en handläggare tilldelas ditt ärende.

  1. Det görs en intern jävskontroll för att säkerställa att ingen handläggare står i intressekonflikt till det som har anmälts.
  2. Du får ID och lösenord så att du kan följa ärendets status via den digitala visselblåsartjänsten.
  3. Du kommer inom sju arbetsdagar få uppföljning av ärendets status. Du kan välja bort att få uppföljning i till exempel ärendebeskrivningen.
  4. Handläggaren kan komma att vilja ha kontakt med dig. Ni kan ha kontakt utan att du röjer din identitet.

Om du valt att få uppföljning i ärendet kan du logga in med de uppgifter du får när du anmält ett missförhållande. Du kan då fortsatt, om du så önskar, vara anonym gentemot handläggaren.

Om du valt att lämna kontaktuppgifter kan handläggaren komma att kontakta dig för att ställa eventuella frågor. Dina kontaktuppgifter lämnas inte ut från Human&heart utan ditt uttryckliga medgivande.

Vem kan visselblåsa?

Följande kategorier av personer uppmuntras till att anmäla missförhållanden:

  • Anställda (inklusive deltids- eller visstidsanställda).
  • Inhyrd personal (självständiga uppdragstagare).
  • Personer som utför praktik eller volontärarbete.
  • Medlemmar i styrelsen.
  • Aktieägare.
  • Affärspartners (till exempel konsulter eller leverantörer). Kunder eller klienter ingår inte bland affärspartners och omfattas därmed inte av visselblåsarlagen.

Visselblåsarfunktionen kan användas av personer som ännu inte har inlett ett arbetsrelaterat förhållande med Örebro kommun. Det förutsätter dock att information om missförhållanden har förvärvats under rekryteringsprocessen eller genom andra förhandlingar inför ingående av avtal.

Även personer som tidigare tillhört någon av ovanstående kategorier och som har fått information om missförhållanden under sin tid i verksamheten kan använda visselblåsarfunktionen.

Åtgärder och konsekvenser

Om det finns anledning att anta att missförhållanden eller andra allvarliga situationer inträffat, beslutas det om en utredning. Utredningen innebär att interna eller externa utredare fördjupar sig i anmälan.

Utredare hos Human&heart lämnar en rekommendation om fortsatt hantering till chefsjurist. Chefsjurist är ansvarig för Örebro kommuns interna visselblåsargrupp där även HR-direktören ingår. Örebro kommuns interna visselblåsargrupp gör därefter en bedömning om ärendet ska utredas internt eller externt. Om någon av personerna i visselblåsargruppen omfattas av anmälan exkluderas denna från utredningen.

Oavsett vilken typ av utredning som görs är du som anmält om missförhållanden skyddad av sekretess, samt gentemot repressalier och hindrande åtgärder.

Om din anmälan är uppsåtligt falsk

Om du anmäler situationer som du vet inte har inträffat eller om du lämnar uppenbart vilseledande information har du inte skydd enligt gällande lagstiftning. Du får inte heller göra dig skyldig till brott när du anmäler en situation.

Uppenbart falska eller vilseledande anmälningar kan komma att bli föremål för utredning.

När du anmäler ett missförhållande ska du vid tidpunkten för anmälan ha skälig anledning att anta att informationen om missförhållandet är sann. Du behöver inte presentera någon bevisning eller liknande. Så länge du handlar i god tro kommer du inte att möta några negativa konsekvenser, även om misstanken om ett missförhållande efter närmare utredning visar sig vara felaktig.

Andra sätt att visselblåsa

Som ett alternativ till att använda det interna anmälningsförfarandet kan du även anmäla missförhållanden direkt till särskilt utvalda svenska myndigheter (extern anmälan) utan risk för repressalier.

Vilken myndighet du ska anmäla till beror på karaktären av det missförhållande du anmäler. Anmälan ska göras med hjälp av etablerade kanaler avsedda för att anmäla missförhållanden hos den relevanta myndigheten.

Har du generella klagomål eller synpunkter på Örebro kommun och dess verksamheter skickar du dem via formuläret för synpunkter eller kontaktar Servicecenter, se kontaktuppgifter.

Hantering av personuppgifter

All behandling av personuppgifter inom ramen för Örebro kommuns visselblåsarsystem sker i enlighet med tillämplig lagstiftning. Behandlade personuppgifter raderas normalt inom två år efter att en utredning om ett anmält missförhållande avslutats.

Vid bedömning och utredning av anmälningar via visselblåsartjänsten behandlar vår samarbetspartner Human&heart personuppgifter i egenskap av personuppgiftsansvarig.

Läs Human&hearts integritetspolicy.

Senast uppdaterad:

Publicerad: