Bidrag till bostadsanpassning
Om du har en bestående funktionsnedsättning kan du söka ekonomiskt bidrag för att anpassa din bostad.
Du kan få bidrag till anpassningar som är nödvändiga för ditt dagliga liv, som till exempel laga mat, sköta hygien, sova, förflytta dig i bostaden, ta dig in och ut på balkongen eller förflytta dig in och ut ur bostaden. Exempel på anpassningar kan vara att anpassa trösklar, ta bort badkaret och göra en duschplats eller installera en ramp vid entrén.
Ansök om bidrag
Om du inte har möjlighet att skriva ut blanketten kan du be Servicecenter om hjälp, 019‑21 10 00.
Det är viktigt att du fyller i alla uppgifter och att du bifogar de intyg som krävs för att vi ska kunna handlägga din ansökan.
Handlingar som du ska bifoga ansökan
- Intyg av arbetsterapeut, fysioterapeut/sjukgymnast, läkare eller annan sakkunnig. Intyget ska visa att de åtgärder som du söker bidrag för är nödvändiga med hänsyn till din funktionsnedsättning. Intyget ska vara utfärdat inom de senaste sex månaderna.
- Vid mer omfattande åtgärder bör ansökan kompletteras med mins två offerter/anbud. Om du inte kan ta in offerter själv kan den som handlägger ditt ärende hjälpa dig med det.
- För att underlätta handläggningen i ditt ärende är det bra om du bifogar foton på det som ska åtgärdas.
Handläggning och beslut
En handläggare på kommunen utreder din ansökan utifrån Lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Vissa ärenden kräver att handläggaren kommer på hembesök, vid behov tas även foton på det som ska åtgärdas. Utredningen ska mynna ut i ett skriftligt beslut och av beslutet ska framgå vilka åtgärder som bidrag beviljas för. Om din ansökan avslås, helt eller delvis ska du få information om varför samt information om hur du kan överklaga beslutet.
När kan jag få mitt beslut?
Vid mindre åtgärder till exempel tröskelanpassning, stödhandtag och spisvakt är kötiden upp till två månader innan vi påbörjar ditt ärende.
Vid större åtgärder till exempel anpassning av badrum och kök eller att installera en ramp är kötiden upp till tre månader innan vi påbörjar ditt ärende.
Detta under förutsättning att din ansökan är komplett.
Du har rätt att skriftligen begära att Socialförvaltningen, område Vård och omsorg, Bostadsanpassningsbidrag ska avgöra ditt ärende tidigast efter sex månader.
Du väljer entreprenör
Om du blivit beviljad bidrag och fått ditt beslut är det ditt ansvar att välja och sluta avtal med en entreprenör för att få anpassningen utförd. Bidraget betalas ut när du redovisat kostnaderna.
Fullmakt
Den som handlägger ditt ärende kan med stöd av en fullmakt från dig agera som beställare i ditt ställe. Det blir ändå du och entreprenören som har ett avtal enligt Konsumenttjänstlagen. Bidraget kan betalas ut direkt till entreprenören.
Byte av bostad
Om du söker bidrag i samband med att du byter bostad gäller särskilda villkor. Det kan då vara svårare att få bidrag. Villkoren skiljer sig åt beroende på om du flyttar till en bostad som någon annan har byggt eller om du flyttar till en bostad som du själv har låtit uppföra.
Vad är reparationsbidrag?
Reparationsbidrag är ett bidrag som kan lämnas för att reparera vissa tekniska anordningar och inredningar som installerats med bostadsanpassningsbidrag till exempel hiss, dörrautomatik eller specialtoalett. Även besiktning och annat underhåll som exempelvis onormalt slitage på grund av funktionsnedsättningen kan vara bidragsberättigande.
Vad är återställningsbidrag?
Återställningsbidrag är ett bidrag som under vissa förutsättningar kan lämnas till ägare av hyreshus och bostadsrättshus. Bidraget kan ge dig som ägare rätt till ersättning för kostnader för att återställa anpassningsåtgärder.
Kontakt
Om du behöver hjälp eller har frågor som gäller din ansökan kan du vända dig till en handläggare av bostadsanpassningsbidrag. Din handläggare når du via Servicecenter 019-21 10 00 eller mejla direkt till bostadsanpassningsbidrag@orebro.se.
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se
ANDRA SIDOR UNDER ÄMNET Bostäder & tomter
-
Skaffa bostad
Sök bostad, seniorbostäder och studentbostäder. Länkar till hyresvärdar och förmedling av bostäder i Örebro.
-
Småhustomter – tomtkön
Sök tomter och läs om vad du behöver tänka på innan du köper tomt, som kontrakt, betalning och bygglov.
-
Tomträtt
Tomträtt innebär rätt att nyttja en fastighet (tomten) utan att äga den. Lämna intresseanmälan om friköp av tomträtt.
-
Bostad & hälsa
Boendemiljö inom- och utomhus, buller, mögel, radon, biltvätt, ovårdad tomt, värmepumpar och bergvärme. Klagomål på boendemiljön.
-
Boenden
Bostäder för dig med särskilda behov, eller som uppnått en viss ålder.
-
Nyinflyttad?
Länksamling som kan vara bra att ha för dig som är nyinflyttad i Örebro. Välkommen till Örebro!
-
Ekonomiskt stöd för fastighetsägare med bostäder för äldre