Integrationsbidrag

Integrationsbidrag syftar till att stödja föreningar eller organisationer att driva integrationssatsningar främst med inriktning på ensamkommande barn.

Villkor för integrationsbidrag

Behöriga att söka integrationsbidrag är förening eller organisation som:

  • finns med i Örebro kommuns föreningsregister,
  • visar giltiga årsmöteshandlingar vid ansökan och har eget organisationsnummer och plus- eller bankgirokonto,
  • är verksam i Örebro kommun,
  • är skuldfri gentemot Örebro kommun alternativt har en upprättad avbetalningsplan med Örebro kommun.

Bidrag kan lämnas för projekt som:

  • bidrar till barn- och ungdomsaktiviteter,
  • har ett klart definierat syfte och mål,
  • är tidsbegränsat och har en tydlig början och slut,
  • har en projektbudget avskild från ordinarie verksamhets budget.

Ansökningsperiod

Ansökan kan lämnas in och behandlas löpande under året.

Ansökan

Ansökan ska vara skriftlig och ske genom e-tjänsten Ansök om integrationsbidrag. Ansökningar som inte sker genom anvisad e-tjänst kommer att avvisas och inte behandlas.

Uppföljning

Redovisning av hur det beviljade bidraget har använts ska lämnas in till Kultur- och fritidsförvaltningen senast tre månader efter genomfört projekt.

Redovisningen ska inbegripa en uppföljning av samtliga de uppgifter som lämnats i ansökan och göras i anvisad e-tjänst.

Underlåtelse att redovisa ovanstående kan medfölja återbetalningsskyldighet av hela beloppet.

Senast uppdaterad:

Publicerad: