På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Hushållsavfall för verksamheter och fastighetsägare

Alla företag och verksamheter ska ha ett abonnemang för hämtning av hushållsavfall. Det är bara kommunen som hämtar hushållsavfall.

Avfallsabonnemang

Det finns tre olika avfallsabonnemang att välja mellan, beroende på hur du och din verksamhet vill hantera matavfallet. Viktigt att tänka på är att oavsett vilket av abonnemangen du väljer så ska du sortera ut tidningar, förpackningar, farligt avfall, elavfall och grovavfall. Kontakta Servicecenter för mer information kring och för att beställa avfallsabonnemang, telefonnummer 019-21 10 00.

Beställa nya matavfallspåsar

När du behöver beställa nya matavfallspåsar till ditt företag eller din verksamhet använder du dig av tjänsten ovan, Beställ matavfallspåsar. Här kan du se vilka olika matavfallspåsar som finns.

I tjänsten får du ange storlek på matavfallspåsen, tjänstenummer, namn och telefonnummer. Tjänstenumret hittar du på en vit etikett på sidan av matavfallskärlet (bruna tunnan).

Kärl som inte går att tömma

För att vi ska kunna tömma dina avfallskärl måste de kunna flyttas utan att avfall ramlar av. Kärlen måste också lätt kunna skjutas och tömmas, de får alltså inte vara för tunga för underlaget. Läs mer i Örebro kommuns föreskrifter för hantering av hushållsavfall (pdf, 3.2 MB). Se till att fördela avfallet jämnt mellan kärlen inför tömningstillfället. Det är alltid fastighetsägarens eller abonnentens ansvar att se till att kärlen går att tömma.

Om du har överfulla kärl inför tömning

Är kärlen överfulla eller för tunga inför hämtningstillfället kan du istället packa om avfallet i sopsäckar. Märk upp säckarna med abonnentens namn. Vi tar då med oss avfallet och debiterar 65 kronor extra per säck.

Extra tömning

Vid behov kan en extra eller ändrad tömning beställas. Denna tömning sker då inom tre arbetsdagar.

  • Akuttömning, då tömning måste ske omedelbart. Sker beställningen vardagar före kl. 12 sker hämtningen samma dag, annars senast arbetsdagen efter.
  • Jourtömning sker om ordinarie tömning inte kunde utföras t.ex. om annat fordon eller föremål blockerar anläggningen eller att kärlet är överfullt eller för tungt.

Behöver du beställa extra tömning, få hjälp med att dimensionera antalet avfallskärl eller vill du ha mer information? Kontakta Servicecenter. Extra tömning debiteras enligt gällande taxa. (pdf, 2 MB)

Tvätt av avfallskärl

Som fastighetsägare får du dina avfallskärl tvättade tre gånger om året. Tvätten ingår i avfallstaxan och görs på ett miljövänligt sätt med enbart vatten. Tvättningen gäller både matavfalls- och restavfallskärl. Vi tvättar dock inte trädgårdsavfallskärl.

Hur sköter jag mina kärl resten av året?

Det är du som fastighetsägare som är ansvarig för att hålla kärlen rena. Utöver de årliga tvättarna kommunen står för är det upp till dig som fastighetsägare att se till att rengöra kärlen. Ett rent kärl är det bästa sättet att undvika dålig lukt och flugor.

Senast uppdaterad: 6 oktober 2017

Publicerad: 17 oktober 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl.10–17

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se