På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Hushållsavfall för verksamheter och fastighetsägare

Alla företag och verksamheter ska ha ett abonnemang för hämtning av hushållsavfall. Det är bara kommunen som hämtar hushållsavfall.

Avfallsabonnemang

Det finns tre olika avfallsabonnemang att välja mellan, beroende på hur du och din verksamhet vill hantera matavfallet. Viktigt att tänka på är att oavsett vilket av abonnemangen du väljer så ska du sortera ut tidningar, förpackningar, farligt avfall, elavfall och grovavfall. Kontakta Servicecenter för mer information kring och för att beställa avfallsabonnemang, telefonnummer 019-21 10 00.

Beställa nya matavfallspåsar

När du behöver beställa nya matavfallspåsar till ditt företag eller din verksamhet använder du dig av tjänsten ovan, Beställ matavfallspåsar. Här kan du se vilka olika matavfallspåsar som finns.

I tjänsten får du ange storlek på matavfallspåsen, tjänstenummer, namn och telefonnummer. Tjänstenumret hittar du på en vit etikett på sidan av matavfallskärlet (bruna tunnan).

Kärl som inte går att tömma

För att vi ska kunna tömma dina avfallskärl måste de kunna flyttas utan att avfall ramlar av. Kärlen måste också lätt kunna skjutas och tömmas, de får alltså inte vara för tunga för underlaget. Läs mer i Örebro kommuns föreskrifter för hantering av hushållsavfall (pdf, 3.2 MB). Se till att fördela avfallet jämnt mellan kärlen inför tömningstillfället. Det är alltid fastighetsägarens eller abonnentens ansvar att se till att kärlen går att tömma.

Om du har överfulla kärl inför tömning

Är kärlen överfulla eller för tunga inför hämtningstillfället kan du istället packa om avfallet i sopsäckar. Märk upp säckarna med abonnentens namn. Vi tar då med oss avfallet och debiterar 65 kronor extra per säck.

Extratömning, akuttömning eller jourtömning

Avfallskärl med klisterlapp som visar var tjänstenumret finns.

Tjänstenumret httar du på en klisterlapp på avfallskärlet.

  • Extratömning kan beställas vid behov. Denna tömning sker då inom tre arbetsdagar.
  • Akuttömning, då tömning måste ske omedelbart. Sker beställningen vardagar före kl. 12 sker hämtningen samma dag, annars senast arbetsdagen efter.
  • Jourtömning sker om ordinarie tömning inte kunde utföras t.ex. om annat fordon eller föremål blockerar anläggningen eller att kärlet är överfullt eller för tungt.

Beställning sker via e-tjänsten Beställ extra-, akut eller jourtömning. Vid beställning får du ange tjänstenummer som du hittar på ditt avfallskärl.

Fasta avgifter per tömningstillfälle

Typ av tömning

Kostnad, inklusive moms

Akuttömning

800 kronor

Extratömning

400 kronor

Jourtömning

400 kronor

 

(vid jourtömning tillkommer ingen behandlingsavgift)

Behandlingsavgifter

Kärlstorlek

Kostnad per kärl, inklusive moms

130 liter

32 kronor

240 liter

60 kronor

370 liter

92 kronor

660 liter

165 kronor

Kostnaden för akut- och extratömning består av en fast avgift per tömningstillfälle plus en behandlingsavgift som baseras på antal kärl och kärlstorlek.

Räkneexempel

Du beställer en akuttömning av två kärl varav det ena kärlet är 130 liter och det andra kärlet är 240 liter. Kostnaden blir då 892 kronor. 800 kronor i fast avgift + 32 kronor för 130 literskärlet + 60 kronor för 240 literskärlet.

Vid jourtömning tillkommer ingen behandlingsavgift.

Tvätt av avfallskärl

Som fastighetsägare får du dina avfallskärl tvättade tre gånger om året. Tvätten ingår i avfallstaxan och görs på ett miljövänligt sätt med enbart vatten. Tvättningen gäller både matavfalls- och restavfallskärl. Vi tvättar dock inte trädgårdsavfallskärl.

Hur sköter jag mina kärl resten av året?

Det är du som fastighetsägare som är ansvarig för att hålla kärlen rena. Utöver de årliga tvättarna kommunen står för är det upp till dig som fastighetsägare att se till att rengöra kärlen. Ett rent kärl är det bästa sättet att undvika dålig lukt och flugor.

Senast uppdaterad: 7 december 2017

Publicerad: 17 oktober 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl.10–17

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se