På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Ansök om bygglov

I de flesta fall behöver du bygglov när du ska bygga till, bygga nytt eller utföra rivnings- eller markarbete. Bygglovet prövar byggnadens eller anläggningens yttre utformning, användning och placering.

Ansökan om bygglov

Ansök om bygglov via tjänsten mittbygge.se, klicka på länken ovanför. Du måste logga in med e-legitimation för att fylla i din ansökan.

E-legitimation och hantering av personuppgifter

Mer information om e-legitimation hittar du här.

Hur hanteras mina personuppgifter och vad innebär Personuppgiftslagen (PuL)?

Planavgift

Planavgift

Kommunen tar ut en planavgift för kostnader i samband med detaljplanearbete. Normalt betalas avgiften av den som beställt detaljplanen i samband med att planen görs. Avgiften regleras då i ett så kallat planavtal.

Har planavgift inte reglerats i planavtal faktureras planavgiften i samband med bygglov. Det innebär att du som söker bygglov kan bli skyldig att betala en planavgift utöver bygglovs- och mätavgifter.

Planavgifter, mätningsavgifter och kartproduktion

Eventuella planavgifter, mätningsavgifter samt avgift för kartproduktion debiteras enligt separat taxa Byggnadsnämndens plan, kart och mättaxa. (pdf, 3 MB)

Handläggningstider

Hur lång tid tar det?

För att kunna planera ditt bygge är det bra att känna till hur lång handläggningstiden är för ett bygglovsärende.

Det finns flera faktorer som påverkar handläggningstiden, t.ex.

  • Om det finns en detaljplan över området.
  • Om din bygglovsansökan är komplett och följer gällande plan.
  • Avviker den planerade åtgärden mot gällande detaljplan så måste berörda grannar höras innan beslut tas. Eventuellt måste ärendet då beslutas av byggnadsnämnden som har sammanträde en gång per månad.
  • Ärendets svårighetsgrad.
  • Arbetsbelastningen på avdelningen.
  • Delegationsordningen.
Servicegaranti Örebro kommun

Servicegaranti

Om ansökan stämmer med detaljplanen, och den föreslagna byggnationen är utformad på lämpligt sätt, beviljas din bygglovsansökan inom tio veckor efter att den har kommit in, enligt Örebro kommuns servicegaranti.

Beslutade ärenden gällande bygglov 2015

Tabellerna visar skillnaden i handläggningstid för bygglov som följer detaljplan, de som inte följer detaljplan och de som beslutas i nämnden. Avslagsbeslut är medräknade.

Antalet dagar avser från det att ärendet är komplett till beslut.

Delegations-/ nämndärenden, antal

Totalt

0-7 dagar

0-21 dagar

22-70 dagar

> 70 dagar

Delegation planenligt

694

331

526

162

6

Delegation ej planenligt

144

42

93

50

1

Nämndärenden

137

4

25

71

41

Alla ärenden

975

377

644

283

48

Delegations-/nämndärenden, procent

Totalt

0-7 dagar

0-21 dagar

22-70 dagar

> 70 dagar

Delegation planenligt

71 %

47,7 %

75,8 %

23,3 %

0,9 %

Delegation ej planenligt

15 %

29,2 %

64,6 %

34,7 %

0,7 %

Nämndärenden

14 %

2,9 %

18,2 %

51,8 %

29,9 %

Alla ärenden

100 %

38,7 %

66, 1 %

29,0 %

4,9 %

Ansvar och roller

Ansvar och roller

Byggherre

Den person som för egen räkning utför eller låter utföra byggnads-, rivnings-, eller markarbeten, alltså den som söker bygglovet, kallas byggherre. Byggherren bär ansvaret för att lagkraven uppfylls både under byggnation och efter färdigställandet. I de flesta fall anlitar byggherren en kontrollansvarig som vet vad som gäller.

Kontrollansvarig

En kontrollansvarig ska finnas vid de flesta åtgärder som kräver bygglov, rivningslov, marklov eller en anmälan. Den kontrollansvariga ska se till att gällande bestämmelser följs, och att nödvändig kontroll av de tekniska egenskapskrav på ett bygge eller rivning uppfylls.

Alla kontrollansvariga ska vara certifierade.

Sök efter kontrollansvariga

Installation av eldstad

Speciella regler gäller för installation av eldstad.

Bygglovsinformation

Styrdokument, taxor, informationsblad och broschyrer om bygglov.

I Bygglovsguidens handbok får du svar på de flesta av dina frågor. Här kan du också läsa lagtexter kring bygglov och logga in och ansöka om bygglov.

E-tjänst och blankett för ansökan om bygglov

Kartor och handlingar

Beställ kartor, projekteringsunderlag och handlingar

Beställ nybyggnadskarta

Ansökningshandlingar bygglov

Lägenhetsregistret

Ägare av flerbostadshus är skyldig att rapportera till kommunen om förändring i lägenhetsbeståndet. Uppgifter lämnas in vid nybyggnad, ändrad användning, ombyggnad samt vid rivning. Mer information om lägenhetsregistret.

Kontakta oss

Du är välkommen att höra av dig till Örebro kommuns servicecenter 019‑21 10 00 med dina frågor om bygglovsansökan.

Senast uppdaterad: 25 november 2016

Publicerad: 30 augusti 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta Örebro kommun

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl.10–17

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se