På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Matförgiftning

Om du misstänker att du blivit matförgiftad ska du kontakta Miljökontoret. Du kan även lämna ett klagomål på livsmedelshantering, rengöring etc. i en restaurang, butik eller annan livsmedelsverksamhet till oss på Miljökontoret.

Om du misstänker att du blivit matförgiftad, kontakta Miljökontoret snarast. Använd e-tjänsten ovan och eller ring Örebro kommuns servicecenter, 019-21 10 00.

Det är viktigt att du så tidigt som möjligt anmäler misstanken om matförgiftning; ju snabbare vi får in din anmälan desto större möjlighet har vi att utreda vad som kan ha varit orsaken och förhindra att fler blir drabbade.

Var beredd att svara på följande frågor

När du kontaktar oss för att rapportera en misstänkt matförgiftning kan det vara bra om du är beredd att svara på följande frågor:

  • Var och när måltiden ägde rum?
  • Vad du åt och drack?
  • När började symptomen?
  • Vilka var symptomen och hur länge pågick de?
  • Vad åt de andra i ditt sällskap och blev de sjuka?
  • Minns du något avvikande, t.ex. om mat som borde varit riktigt kall eller varm istället serverades ljummen, eller om mat som borde varit genomstekt inte var det?
  • Har du varit i kontakt med sjukvården?
  • Har du varit i kontakt med verksamheten där du åt?
  • Har du någon allergi eller matöverkänslighet eller matintolerans?
  • Vad du ätit det senaste dygnet?
  • Har du varit i kontakt med någon den närmaste tiden som varit magsjuk?

Om du har frågor som rör smittskydd kan du kontakta Smittskyddsenheten vid Universitetssjukhuset i Örebro, 019–602 34 43. De är ytterst ansvariga för smittskyddet i länet.

Om du vill lämna ett klagomål på livsmedelshantering, rengöring etc. i en restaurang, butik eller annan livsmedelsverksamhet så kan du kontakta Miljökontoret via e-tjänsten ovan. Efter inkommet klagomål gör vi en utredning. Om du köpt en vara som är dålig så bör du i första hand kontakta butiken eller tillverkaren. Om du inte är nöjd med bemötandet du får, kontakta Miljökontoret via Örebro kommuns servicecenter, 019-21 10 00.

För att underlätta vår utredning så är det bra om du är beredd att svara på följande frågor vid kontakten med oss: inköpställe, inköpsdatum, produktens namn, tillverkare, hållbarhetsdatum eller så kallat batchnummer.

Senast uppdaterad: 8 februari 2017

Publicerad: 8 september 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl.10–17

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se

Kontaktperson

  • Namn: Gerd Holm
    Titel: Miljö- och hälsoskyddsinspektör
    Telefon: 019-21 14 72
    E-post: livsmedel@orebro.se