Meny

Inspiration till det kommande läslovet!

Att arbeta med skönlitteratur och läsinspiration i skolan kan skapa förutsättningar för att våra elever faktiskt läser på läslovet.

Vi pedagoger önskar väl alla att våra barn och elever ska komma tillbaka med nya läsupplever efter höstlovet. Vad vi däremot vet, är att det är mycket som konkurrerar med läsningen idag och det kommer rapport efter rapport som visar att läsandet minskar. Både barn och vuxna läser allt mindre. Vad kan vi i skolan göra för att väcka mer läslust och läsglädje?

Läslust och läsglädje är något som engagerar många av oss som arbetar inom skolan och det är också det vi valt att ha som tema för höstens träffar i Örebro kommuns nätverk för språk-, läs- och skrivutveckling.

Någon som inspirerat oss mycket är Jenny Edvardsson. Hon är en prisbelönt gymnasielärare i svenska och historia som nyss kommit ut med boken Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg. I boken beskriver hon fyra olika undervisningspraktiker och ger konkreta tips på hur man kan arbeta med skönlitteratur i klassrummet för att väcka läslust och engagemang hos barn och unga. De modeller hon beskriver är det säkert många som känner igen från till exempel Läslyftet eller andra sammanhang.

Men hon ger konkreta exempel på hur man kan jobba med dem i klassrummet och hur man kan förfina och utveckla dem med hjälp av digitala verktyg. Det är också lätt att anpassa arbetssättet till alla åldrar och bygger på den forskning som säger att läsning är en social aktivitet och sker i ett sociokulturellt sammanhang.

De fyra modellerna ger dig som pedagog, inspiration och verktyg för att kunna vara det viktiga vuxenstöd som de flesta barn och unga behöver för att lyckas med sin läsning. Det tror vi kan öka förutsättningarna för att de faktiskt vill fortsätta läsa på lovet!

Här är en mycket kortfattad översikt over de modeller för boksamtal som presenteras i boken:

  • Aidan Chambers modell – en öppen samtalsmodell som bygger på några enkla grundfrågor
  • Hem- och expertgrupper – mer styrd modell för samtal och som går att använda både ifall man läst gemensam bok eller ifall eleverna läst olika inom ett tema
  • Text och tanke – en mer öppen modell, som bygger på elevernas egna tankar och reflektioner
  • Sokratiska samtal – en eftertänksam dialog av filosofisk karaktär som styrs mer av läraren

På den senaste nätverksträffen, den 2 oktober, hade vi en workshop kring boken och hur vi i skolan kan utveckla vårt arbete kring läsning. Detta kommer vi att fortsätta med under kommande nätverksträffar. Träffarna är öppna för alla pedagoger som är intresserade av språk-, läs- och skrivutvecklingsfrågor i alla åldrar.

Nästa träff i Örebros nätverk för språk-, läs- och skrivutveckling är den 20 november. Här hittar mer information och anmälan till den.

Är du nyfiken på att veta mer om boken och Jenny Edvardssons arbete kan du läsa hennes blogg http://jennypawendes.blogspot.com/

Du kan också höra av dig till någon av oss för att få information om nätverksträffarna: ann.wahlstrom@orebro.se, madelene.forsmark@orebro.se

Senast uppdaterad: 1 november 2019

Publicerad: 23 oktober 2019

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Örebro municipality in other languages

Close

Kontakta Pedagog Örebro

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8-16.30

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Vardagar kl. 12-16.30

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se