Bokblogg: Får mormor komma hit? En bok om migrationsrätt

Vi har läst boken Får mormor komma hit? En bok om migrationsrätt i vår klass på Hovstaskolan. Den är skriven av Angelica Öhrn, Christina Hildebrand och har härliga bilder av Hedvig Wallin. Boken är en berättelse om en pojke som längtar efter sin mormor men också blir en faktabok om migrationsrätt. Vi hade den som grund för ett arbetsområde i SO om barnkonventionen, mänskliga rättigheter och innebörden av att flytta.

Boken handlar om 10 åriga Khalil som bor i Sverige som tycker det är orättvist att hans kamrat kan träffa sin mormor ofta när han själv har mormor långt bort i ett land där det är krig.

Barnens lärare tar Khalils ledsenhet på allvar och bjuder in en person som förklarar för klassen om migrationsrätt. På ett engagerande sätt har författarna lyckats väva in fakta i den fina historien som eleverna verkligen fastande för.

Stella

Bokens innehåll gav uppslag till många intressanta diskussioner:

  • Vilka får stanna i Sverige?
  • Varför stannar så många människor i länder nära hemlandet?
  • Hur kan det vara förbjudet att vara kär i vem man vill?
  • Hur är det att vara orolig att någon i släkten är i en stad som bombas?
  • Hur kan man komma i fängelse för att man säger vad man tycker?
  • Hur är det att komma till Sverige om man kommer från en helt annan del av världen?

Klassen diskuterade dessa frågor på ett mycket engagerat och klokt sätt och trots att det då var en årskurs 1 är jag mycket imponerad på de kloka tankar som hördes i klassrummet. Vi måste lyssna mer på våra barn. För dem är saker oftast självklara och de krånglar inte till allt som vuxenvärlden gärna gör.

Boken passar för alla elever i år 1-3 och engagerar eleverna samtidigt som den undervisar om flera viktiga saker som inte alla vuxna vet. Eleverna själva tyckte att man inte fick vara för liten för att läsa/höra den eftersom det fanns lite otäcka inslag.

Här kommer några av elevernas tankar om boken:

Maria

  • ”Den är bra för den handlar om riktiga saker”.
  • ”Vi har lärt oss att man ska bry sig om alla”.
  • ”Vi har lärt oss om mänskliga rättigheter och Barnkonventionen”.
  • ”Jag tycker Sverige är ett riktigt bra land”.

Det enda som klassen inte gillade var att boken var för kort. Eftersom historien om Khalil engagerade eleverna så mycket så ville de veta mer om honom och hur det gick.

Klassen såg verkligen fram mot stunderna när vi skulle läsa och prata om innehållet och protesterade högt när jag slutade läsa.

"Jag rekomenderar verkligen boken"

Jag rekommenderar verkligen boken i undervisningen och tycker även att man får in mycket av värdegrundsarbete med innehållet. Eleverna visar stor förståelse för hur det kan vara att vara på flykt och att inte kunna stanna i sitt hemland med familj och vänner. Nu lång tid efter att vi läst boken så kan de fortfarandra prata om flera av begreppen t ex flykting, uppehållstillstånd, migrationsverket, asyl, vilka som får asyl på ett naturligt sätt vilket visar att kunskaperna verkligen fastnade.

Jag tycker att när man som pedagog arbetar med stora frågor som man nästan tvekar om det är för tidigt så berörs man varje gång av vad kloka eleverna är och vilket engagemang man kan få när man tar in vardagen och verkligheten i klassrummet.

/Helena Andersson, förstelärare Hovstaskolan

Senast uppdaterad: 29 januari 2020

Publicerad: 29 januari 2020
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?