På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Ansök om försörjningsstöd

Det finns två sätt att ansöka om försörjningsstöd: via en e-tjänst och via Servicecenter. Vilket sätt du ska använda beror på om du ansökt om försörjningsstöd tidigare eller inte.

Du som vill ansöka om försörjningsstöd på nytt

Om du har ansökt om försörjningsstöd under någon av de tre senaste månaderna ska du använda vår e-tjänst när du vill ansöka på nytt. Klicka på länken nedan för att läsa mer och göra din ansökan.

Titta på filmen som kortfattat beskriver hur det går till att ansöka om försörjningsstöd.

Information på andra språk

Du kan välja att visa filmens undertexter på arabiska, engelska, persiska, somaliska, svenska eller tigrinja. Klicka på kugghjulet nere till höger och välj "Undertexter" och önskat språk. Se filmen på teckenspråk.

Du som vill ansöka om försörjningsstöd för första gången

Om det är första gången eller om det är mer än tre månader sedan du senast ansökte om försörjningsstöd ska du kontakta Servicecenter och berätta att du vill ansöka om försörjningsstöd.

Telefonnummer: 019‑21 10 00
Adress: Drottninggatan 5

Servicecenters öppettider hittar du här.

Om du behöver ansöka om försörjningsstöd under mer än en månad måste du lämna in en ny ansökan en gång i månaden.

Vad händer när jag ansökt?

Du blir kontaktad av en handläggare, som startar en utredning.

När utredningen är klar får du ett skriftligt beslut. Om du är missnöjd med beslutet kan du i de flesta fallen överklaga det.

Mer information om utredningen

Utredningen är frivillig och du kan när som helst avbryta den genom att kontakta Försörjningsstöd och berätta att du inte vill fullfölja din ansökan.

Under utredningen undersöker handläggaren om du gjort allt du kan för att lösa din ekonomiska situation. Du behöver redovisa

  • inkomster och tillgångar för alla personer i hushållet,
  • att du ansökt om andra bidrag och ersättningar som du kan ha rätt till (exempelvis bostadsbidrag, arbetslöshetsersättning, föräldrapenning, underhållsstöd eller sjukpenning),
  • att du varit aktivt arbetssökande, inskriven på Arbetsförmedlingen eller, om du inte kan arbeta, sjukskriven med läkarintyg.

Handläggaren kan kontrollera vissa uppgifter om ersättning och sysselsättning hos andra myndigheter som till exempel Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.

Försörjningsstöd fattar beslut i ditt ärende inom sju arbetsdagar efter att du inkommit med alla uppgifter och ansökan är komplett.

I samband med din första ansökan blir du registrerad i socialregistret.

Sekretess och tystnadsplikt

All personal på Försörjningsstöd har tystnadsplikt och de uppgifter som skrivs ner i din journal omfattas av sekretess. Det innebär att Försörjningsstöd inte får lämna uppgifter om dig vidare till någon annan.

Vill du att någon ska hjälpa dig med din ansökan eller ta del av uppgifter i ditt ärende måste du personligen lämna ett samtycke till det.

Uppgifter som rör din utredning dokumenteras i din journal och du har rätt att ta del av det som skrivs i journalen.

I vissa fall är Försörjningsstöd skyldiga att enligt lag lämna ut uppgifter till annan myndighet. Detta regleras i Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).

Akut behov av ekonomisk hjälp

Vid akut behov av ekonomisk hjälp på vardagar och under kontorstid tar du kontakt med Servicecenter. Uppstår behovet på kvällar och helger kontaktar du socialjouren på 019-21 41 05. Se socialjourens öppettider.

Senast uppdaterad: 21 oktober 2019

Publicerad: 21 oktober 2019

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl. 10–17

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se