Södermalmshemmet
Södermalmshemmet ligger nära stadens centrum, har 108 lägenheter och tolv avdelningar fördelade på två sexvåningshus.
Boendemiljö
Tio avdelningar för personer med demenssjukdom. Två avdelningar är för personer med somatisk sjukdom.
Lägenheterna
Varje avdelning består av nio lägenheter. Varje lägenhet har ett pentry, dusch samt toalett. På varje avdelning finns ett gemensamt kök och allrum. Varje lägenhet och alla gemensamhetsutrymmen är också utrustade med sprinklersystem. Mellan husen finns en stor gemensam trädgård.
Vår målsättning
På Södermalmshemmet lever vi värdegrunden varje dag. Våra boende får en god individuell vård och omsorg, en meningsfull vardag, delaktighet och valfrihet i en trygg och säker miljö. De boende får en säker hälso- och sjukvård samt ett professionellt bemötande. Vi arbetar med ett rehabiliterande arbetssätt, med kompetent personal som har rätt utbildning.
Personal
Sammanlagt tjänstgör cirka 130 medarbetare fördelade på vårdbiträden, undersköterskor, sjuksköterskor, arbetsterapeut, kulturombud, administratör och fyra enhetschefer.
Vår personal är delaktig och engagerad och kvalitetsarbete sker i en strukturerad form och dokumenteras. Vi arbetar med ett nära ledarskap genom att vi har sjuksköterskor med arbetsledaransvar på varje avdelning.
Hälso- och sjukvård
Det finns sjuksköterska dagtid, kvällar, nätter och helger har vi ett samarbete med andra enheter och sjuksköterska kommer till oss vid behov. Alla boende har en omvårdnadsansvarig sjuksköterska. Läkare kommer till boendet två gånger i veckan och kan vid behov även göra hembesök.
Södermalmshemmet har två arbetsterapeuter som vid behov arbetar med rehabilitering och tillgodoser behovet av hjälpmedel. Alla boende har rätt till subventionerad tandvård samt kostnadsfri munvårdsbedömning en gång per år.
Samverkan
Samverkan sker mellan den boende, närstående och personal genom ankomstsamtal, kontaktmannaskap, vårdplaneringar och anhörigträffar. På Södermalmshemmet finns personal som är flerspråkiga. Exempel på språkkunskaper inom verksamheten är engelska, bosniska, persiska, arabiska, ryska och turkiska.
Mat och måltider
På Södermalmshemmet värdesätter vi maten och matsituationen högt. Vi serverar frukost, lunch och middag samt eftermiddagskaffe mellanmål, kvälls- och nattmål. Huvudkomponenterna till lunch och middag tillagas i Skebäcksköket, tillbehören tillreder vi själva. Alla måltider ingår i kostavgiften. Du väljer själv om du vill äta i den gemensamma matsalen eller i din egen lägenhet.
Meny
Meny för vård- och omsorgsboende med alternativ.
Om du vill se rättens ingredienser – klicka på pilen till höger.
Om du vill prenumerera på menyn i din kalender – klicka på "Kalender".
Aktiviteter
Kontaktpersonerna har huvudansvaret för de individuella aktiviteter som önskas men vi har även ett kulturombud som anordnar gemensamma aktiviteter varje vardageftermiddag såsom exempelvis herrträffar, sittgymnastik och promenadgrupper.
Vi samarbetar även med ideella föreningar och skolor i samband med aktivitet. Här finns även en samlingssal som används vid högtider och andra tillfällen.
Städning och tvätt
Städning av lägenhet sker en gång varannan vecka samt vid behov. Tvättmaskin och torktumlare finns på varje våning och sköts gemensamt.
Pengar och värdesaker
Om den boende inte utför sina ekonomiska ärenden själv, behöver vi veta vem som gör det. Kontaktpersonerna är ansvariga för redovisning av kontanter till den boende eller till den som hjälper till med ekonomin.
Följ Södermalmshemmet på Facebook
Vill du se vad som händer på Södermalmshemmet så följ oss på Facebook där vi lägger upp inlägg.
Kontakt
Post- och besöksadress
Skomakaregatan 4–6, 702 24 Örebro.
Hitta till Södermalmshemmet med hjälp av karta.
Telefonnummer
Avdelningar
- A1: 019-21 32 65.
- A2: 019-21 32 64.
- A3: 019-21 32 67.
- A4: 019-21 32 68.
- A5: 019-21 32 69.
- A6: 019-21 32 66.
- B1: 019-21 32 73.
- B2: 019-21 32 74.
- B3: 019-21 32 75.
- B4: 019-21 32 76.
- B5: 019-21 32 77.
- B6: 019-21 32 78.
Arbetsterapeut
Administratörer
- Sanina Civic, 019-21 32 10.
- Anna-Therese Bergin, 019-21 32 19.
Enhetschefer
- A1–A3: Therese Andersson, 019-21 32 12, therese.b.andersson@orebro.se
- A4–A6: Eveline Wiberg, 019-21 32 06, eveline.wiberg@orebro.se
- B1–B3: Henrietta Norén, 019-21 32 07, henrietta.noren@orebro.se
- B4–B6: Anette Samuelsson, 019-21 32 08, anette.samuelsson@orebro.se.
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se