På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Omvårdnad i hemmet

Omvårdnad kallas de tjänster som hjälper dig att klara den
dagliga livsföringen. Hjälp med personlig omvårdnad kan du få vid ett eller flera tillfällen under dygnet. Genom omvårdnaden kan du känna dig trygg i ditt eget hem.

Det här kan du få hjälp med

  • Personlig vård – exempelvis på- och avklädning, hygien, toalettbesök.
  • Stöd vid måltider.
  • Tillsyn under dagen.
  • Ledsagning till aktivitet eller vårdinrättning.
  • Promenader.

Anhöriga som hjälper till att vårda långvarigt sjuka, äldre eller personer med funktionsnedsättning kan bli avlösta av omvårdnadspersonal.

Om du behöver hjälp med rehabiliterande eller medicinska insatser så får du det genom omvårdnadspersonalen efter en bedömning av sjuksköterska, arbetsterapeut eller fysioterapeut/sjukgymnast.

Ansök om omvårdnad genom att göra en biståndsansökan

För att få omvårdnad i hemmet behöver du göra en ansökan och få ett biståndsbeslut. När vi tar beslut utgår vi från dina behov. 

Möjlighet att välja utförare

Inom omvårdnad erbjuder Örebro kommun möjlighet att välja vem som ska komma hem till dig dag- och kvällstid. Kommunen upphandlar och godkänner utförare enligt fastställda krav. Därefter erbjuds deras tjänster till dig som har rätt till omvårdnad i hemmet.

De godkända utförarna konkurrerar med kvalitet, tillgänglighet och exempelvis språk- och kulturkunskaper. Örebro kommun följer upp att utförarna följer överenskommelser och att du och andra är nöjda.

Mer information om valfri utförare

I Örebro kommun väljer du själv utförare av servicetjänster och
omvårdnad i hemmet, leverantör av lunchlåda samt daglig verksamhet. En större valfrihet ökar chansen för dig att bli nöjd med de kommunala tjänster som du behöver för att leva ett bra liv i ditt eget hem. Samtidigt garanterar Örebro kommun att dina tjänster håller en god kvalitet.

Lagen om valfrihetssystem (LOV)

Valfrihetssystemen regleras av lagen om valfrihetssystem. Den innebär att den som har rätt till tjänsterna kan välja bland godkända leverantörer/utförare. Kommunen kan vara en av dessa leverantörer/utförare. Samtidigt garanterar vi kvaliteten i tjänsterna, såväl inom den kommunala verksamheten som hos de externa utförarna. Valfrihetssystemen öppnar också upp en marknad för privata företag.

För utförare och leverantörer

Här finns mer information för dig som vill bli utförare

Presentation av utförare

På sidan Utförare av servicetjänster och omvårdnad i hemmet hittar du information om alla utförare. Du kan kontakta Örebro kommuns servicecenter om du har funderingar eller om du vill få utförarpresentationerna skickade till dig per post. Tänk gärna igenom dina önskemål före samtalet.

Godkänd leverantör

Den här symbolen betyder att utföraren är godkänd av Örebro kommun. Den kan de använda i sin egen marknadsföring.

Så här väljer du utförare

För att få omvårdnad krävs ett biståndsbeslut och för det behöver du göra en ansökan. När du har fått ett biståndsbeslut väljer du själv bland godkända leverantörer. Du kan också få hjälp att välja.

Örebro kommun har ett ickevalsystem där kommunala och privata utförare listas och får uppdrag enligt turordning, efter dina önskemål. Om du inte vill eller kan välja erbjuds du en kommunal eller privat utförare som är godkänd av Örebro kommun.

Så här byter du utförare

Använd dig av e-tjänsten Omval av utförare för omvårdnad i hemmet för att byta utförare. E-tjänsten kräver inloggning med BankID. Du kan även använda blanketten "Omval av utförare för omvårdnad i hemmet" som du hittar på självservicesidan. Ett byte av utförare kan ta upp till några veckor. 

I väntan på att bytet ska börja gälla är den tidigare utföraren ansvarig för dina tjänster som tidigare. Du har ingen skyldighet att berätta varför du vill välja en annan utförare, varken för Servicecenter eller för utföraren.

Om du omedelbart vill avsluta kontakten med en utförare vänder du dig till Örebro kommuns servicecenter.

Omvårdnad nattetid

Omvårdnad nattetid sköts av Hemvården, Örebro kommun. Om du blivit beviljad omvårdnad nattetid så är det alltså Hemvården, Örebro kommun som kommer på natten även om du har valt en annan utförare av omvårdnad.

Nattorganisation och kontaktuppgifter

Omvårdnadspersonalen i nattorganisationen ansvarar för hemvård i hela Örebro kommun, mellan kl. 21.30-7.15. Sjuksköterskorna har ansvar för hälso- och sjukvård i hemvården, på vård- och omsorgsboendena och för Förvaltningen för funktionshindrade mellan kl. 21.30-7.30.

Väster

Utgår från Älvtomtagatan 34, arbetar i områdena

  • Vasa
  • Karla
  • Axberg
  • Vivalla
  • Eker
  • Haga

Enhetschef 019-21 38 74.

Södercity

Utgår från Landbotorpsallén 17 F, arbetar i områdena

  • Eyra
  • Gustavsvik
  • Almby

Enhetschef 019-21 46 91.

Norrcity

Utgår från Höglundagatan 21, arbetar i områdena

  • Wadköping
  • Nikolai
  • Grenadjären
  • Svampen

Enhetschef 019-21 39 95.

Östernärke

Utgår från Källvägen 9, Odensbacken, arbetar i

  • hela Östernärke hemvårdsområde

Enhetschef 019-21 46 91.

Sjuksköterskorna

Utgår från Tullhuset, Södra Grev Rosengatan 4-6, har ansvar för

  • hela Örebro kommun

Enhetschef 019-21 38 74

Hemvårdsområden

Indelning av hemvårdsområden finns i webbkartan.

Kostnad

Kostnaden för omvårdnad i hemmet är densamma oavsett vilken godkänd utförare du väljer. Du får en faktura varje månad från Örebro kommun, som sedan sköter betalningen till utförare.

Omvårdnaden debiteras som "Hemtjänst". Se avgifter på sidan Avgifter – vård och omsorg.

För att du ska betala rätt kostnad för den tid personalen är hemma hos dig registreras all tid elektroniskt genom en mobiltelefon och en klisteretikett som placeras i din bostad.

Senast uppdaterad: 12 oktober 2018

Publicerad: 26 september 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Följ oss:

Kontakta $sitenamn

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 7–17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl. 10–17

Teckenspråk: servicecenter@t-meeting.se