Södermalmshemmet
Södermalmshemmet ligger nära stadens centrum, har 108 lägenheter och tolv avdelningar fördelade på två sexvåningshus.

Information till dig som anhörig med närstående på vård- och omsorgsboende
Aktuell information
För dig som vill ha videosamtal med närstående på vård- och omsorgsboende – här finns en guide som visar hur du kommer igång med videosamtal.
Besök på vård- och omsorgsboende
Regeringen har beslutat att det tillfälliga besöksförbudet på vård- och omsorgsboenden tas bort från och med 1 oktober 2020. Trots att besöksförbudet hävs, finns ett antal rekommendationer du som anhörig behöver följa om du gör ett besök på våra boenden i Örebro kommun.
Varje boende har lokala besöksrutiner, vilket betyder att besöksrutinerna kan skilja sig något mellan olika boenden. Lokala besöksrutiner kan komma att ändras vid eventuella smittutbrott.
Välkommen att höra av dig till aktuellt boende om du har frågor, eller om du vill boka ett besök!
Här finns mer information med anledning av coronaviruset.
Vi ställer om till mer utomhusaktivitet
Besök av volontärer och anordnade kulturarrangemang inomhus är inställda vid vård- och omsorgsboenden tills vidare. Vi ställer om till mer utomhusaktivitet!
Boendemiljö
Nio avdelningar är gruppboenden för personer med demenssjukdom och två avdelningar är vårdboenden för personer med demenssjukdom. En avdelning är för personer med somatisk sjukdom.
Lägenheterna
Varje avdelning består av nio lägenheter. Varje lägenhet har ett pentry, dusch samt toalett. På varje avdelning finns ett gemensamt kök och allrum. Varje lägenhet och alla gemensamhetsutrymmen är också utrustade med sprinklersystem. Mellan husen finns en stor gemensam trädgård.
Film från Södermalmshemmets festliga Nobelmiddag 2019
Vår målsättning
På Södermalmshemmet lever vi värdegrunden varje dag. Våra boende får en god individuell vård och omsorg, en meningsfull vardag, delaktighet och valfrihet i en trygg och säker miljö. De boende får en säker hälso- och sjukvård samt ett professionellt bemötande. Vi arbetar med ett rehabiliterande arbetssätt, med kompetent personal som har rätt utbildning.
Personal
På varje avdelning arbetar det nio omvårdnadspersonal. Dagtid arbetar 2–3 omvårdnadspersonal på varje avdelning, kvällstid är det 2 omvårdnadspersonal och nattetid 1 omvårdnadspersonal. Den höga bemanningen nattetid gör att vi skyndsamt kan möta upp den som är i behov av omvårdnad, stöd och hjälp på natten. Därutöver har vi även en undersköterska med löparfunktion på natten som är behjälplig.
Vår personal är delaktig och engagerad och kvalitetsarbete sker i en strukturerad form och dokumenteras. Vi arbetar med ett nära ledarskap genom att vi har sjuksköterskor med arbetsledaransvar på varje avdelning.
Hälso- och sjukvård
Det finns sjuksköterska dag- och kvällstid, nattetid servas boendet av en sjuksköterskepatrull. Alla boende har en omvårdnadsansvarig sjuksköterska. Läkare kommer till boendet två gånger i veckan och kan vid behov även göra hembesök. Södermalmshemmet har två arbetsterapeuter och en sjukgymnast som vid behov arbetar med rehabilitering och tillgodoser behovet av hjälpmedel. Alla boende har rätt till subventionerad tandvård samt kostnadsfri munvårdsbedömning en gång per år. På Södermalmshemmet finns det även ett demensteam som används i demensvården.
Samverkan
Samverkan sker mellan den boende, närstående och personal genom ankomstsamtal, kontaktmannaskap, vårdplaneringar och anhörigträffar. Språk som talas av personalen på Södermalmshemmet är bland annat arabiska, bosniska, finska, franska, syrianska, somaliska, turkiska och serbokroatiska
Mat och måltider
På Södermalmshemmet värdesätter vi maten och matsituationen högt. Vi serverar frukost, lunch och middag samt eftermiddagskaffe mellanmål, kvälls- och nattmål. Huvudkomponenterna till lunch och middag tillagas i Skebäcksköket, tillbehören tillreder vi själva. Alla måltider ingår i kostavgiften. Du väljer själv om du vill äta i den gemensamma matsalen eller i din egen lägenhet.
Meny
Meny för vård- och omsorgsboende med alternativ.
Om du vill se rättens ingredienser – klicka på pilen till höger.
Om du vill prenumerera på menyn i din kalender – klicka på "Kalender".
Aktiviteter
Kontaktpersonerna har huvudansvaret för de individuella aktiviteter som önskas men vi har även ett kulturombud som anordnar gemensamma aktiviteter varje vardageftermiddag såsom exempelvis herrträffar, sittgymnastik och promenadgrupper. Vi samarbetar även med ideella föreningar och skolor i samband med aktivitet. Här finns även en samlingssal som används vid högtider och andra tillfällen.
Städning och tvätt
Städning av lägenhet sker en gång varannan vecka samt vid behov. Tvättmaskin och torktumlare finns på varje våning och sköts gemensamt.
Pengar och värdesaker
Om den boende inte utför sina ekonomiska ärenden själv, behöver vi veta vem som gör det. Kontaktpersonerna är ansvariga för redovisning av kontanter till den boende eller till den som hjälper till med ekonomin.
Stöd till anhöriga
Utifrån behov har vi anhörigråd. Anhörigrådet består av anhöriga som vill vara delaktiga på ett mer övergripande
sätt i verksamheten. Rådet träffas regelbundet men bestämmer själva hur ofta.
Rådet avgör också själva om vad de vill prata om på sina träffar, det kan handla om bemanningen på Södermalmshemmet, kost eller annat de tycker är aktuellt.
Rådet kan bjuda in chefer som kan informera och svara på frågor. Det är öppet för alla anhöriga till boende på Södermalmshemmet att gå med i rådet. Vill du gå med? Kontakta ansvarig enhetschef.
Kontakt
Besöksadress
Skomakaregatan 4–6, Örebro.
Hitta till Södermalmshemmet med hjälp av karta.
Telefonnummer
Enhetschefer
- Henrietta Norén, 019-21 32 07, henrietta.noren@orebro.se.
- Åsa Klingsell, 019-21 32 12, asa.klingsell@orebro.se.
- Eveline Andersson, 019-21 32 06, eveline.andersson@orebro.se.
- Anette Samuelsson, 019-21 32 08, anette.samuelsson@orebro.se.
Administrativ assistent
Kristina Andersson, 019-21 32 19 (till 30 mars 2021).
Administratör
Birgitta Björnram, 019-21 32 10 (till 30 maj 2021).
Arbetsterapeut
Avdelningar
- A1, 019-21 32 65.
- A2, 019-21 32 64.
- A3, 019-21 32 67.
- A4, 019-21 32 68.
- A5, 019-21 32 69.
- A6, 019-21 32 66.
- B1, 019-21 32 73.
- B2, 019-21 32 74.
- B3, 019-21 32 75.
- B4, 019-21 32 76.
- B5, 019-21 32 77.
- B6, 019-21 32 78.
Tack för ditt svar!
Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av webbredaktionen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.