Invasiva arter, ett växande problem
Sommaren står runt hörnet och ute börjar det grönska. Men här och var dyker det upp invasiva växter som ställer till med problem. Örebro kommun arbetar löpande med att begränsa och bekämpa invasiva främmande arter på kommunens mark.
Visste du till exempel att blomsterlupin och kanadensiskt gullris är två av de vanligaste invasiva växterna i vår kommun? Invasiva växter är främmande arter som tränger ut inhemska växter. De sprider sig snabbt och hotar den biologiska mångfalden.
– Dessa växter vill vi begränsa utbredningen av i bland annat våra naturreservat, där de utgör ett hot mot den biologiska mångfalden. Blomsterlupinen kan begränsas genom att slå av blomställningar innan den sätter frö. Eller rycka upp så mycket som möjligt av plantan. Kanadensiskt gullris bekämpas bäst genom att helt enkelt rycka upp plantan innan dom sätter frö. Det brukar vara enkelt, då de har ett väldigt grunt rotsystem, berättar Therese Aremyr, kommunekolog.
Den 25 maj drar en kampanj i gång mot att bekämpa invasiva främmande arter. I år riktar vi oss särskilt mot elever, skolklasser och föreningar. En perfekt sommaraktivitet som genom appen Crowdsorsa kan bidra med en peng i klass- och föreningskassan!
Bekämpa invasiva arter via appen Crowdsorsa
Ladda ned appen Crowdsorsa till mobilen. Leta efter invasiva arter med hjälp av kartan, bekämpa växterna enligt instruktioner och tjäna en slant. Ge dig ut i sommarvärmen med klassen, laget eller kompisarna!
Rapportera fynd till Naturvårdsverket
Naturvårdsverket samordnar och vägleder andra myndigheter i deras arbete att begränsa invasiva främmande arter i Sverige. Om du som privatperson stöter på någon invasiv art är det värdefullt om du rapporterar in det. Läs mer på Naturvårdsverkets webbplats.
Mer information
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se