Så här nås fler av sms vid läcka eller annan vattenstörning
Vid vattenläcka, planerad vattenavstängning, kokningsrekommendation eller annan mer omfattande störning i vattenleveransen skickar vi ut sms-meddelande, som även når fasta telefoner. Fler örebroare kan nås genom att uppdatera sina kontaktuppgifter på orebro.se/smsvatten.
Ibland måste vi stänga av vattnet tillfälligt, till exempel vid vattenläckor eller planerat arbete på ledningsnätet. Då skickar vi ut ett sms-meddelande med information till de som berörs. Sms-tjänsten används också vid kokningsrekommendation eller annan större störning i dricksvattenleveransen. Det kan till exempel handla om ett långvarigt strömavbrott eller föroreningar i vattenledningarna.
– Sms-meddelande går ut till såväl mobiltelefoner som fasta telefoner, som är registrerade på adresserna som berörs, berättar Jan Andersson, planerare på Vatten och avlopp på Teknik- och serviceförvaltningen. Genom att gå in i sms-tjänsten kan örebroarna se om deras telefonnummer finns registrerade för sms-utskick och lägga till nummer som saknas.
Även den som inte har mobiltelefon får kännedom om vattenstörningen. Då skickas meddelandet i stället till den fasta telefonen och läses upp som ett röstmeddelande. Röstmeddelandet kommer från ett 072-nummer.
Du kan behöva lägga in dina kontaktuppgifter manuellt
Alla telefonnummer ingår inte automatiskt i registret. Du behöver själv lägga till dina kontaktuppgifter om du har:
- dolt eller hemligt nummer
- bara har jobbmobil
- har en kontantkortstelefon som inte är registrerad hos din mobiloperatör.
Om man flyttar eller ändrar sitt telefonabonnemang behövs också en uppdatering. Uppdateringar i registret måste göras av den enskilda individen, vi kan inte uppdatera någons kontaktuppgifter.
Sms-meddelande till flera adresser
I registret kan man lägga till flera adresser för sms-utskick till sin telefon. Förutom hemmet kanske man vill lägga till arbetsplatsen, boendet för en nära anhörig eller fritidshus som ligger i kommunen. Fastighetsägare av flerfamiljshus kan också lägga in dessa adresser så att de får meddelande om hyresgäster drabbas.
Mer information samt länk för uppdatering av kontaktuppgifter finns på orebro.se/smsvatten
Förbered dig inför en vattenstörning
– Ju fler som uppdaterar sina kontaktuppgifter, desto fler nås av informationen som skickas ut vid akuta vattenläckor, planerade vattenavstängningar, kokningsrekommendation eller andra större vattenstörningar, konstaterar Jan Andersson, planerare på Vatten och avlopp på Teknik- och serviceförvaltningen. Vi uppmanar också alla att ha vattendunkar hemma. Då är man bättre förberedd vid behov.
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss.
Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av webbredaktionen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se