Trängsel även på familje- och snabbmatsrestauranger

Nu måste även tre snabbmats- och familjerestauranger se över sina rutiner för att förhindra trängsel och därmed minska spridning av covid-19. Miljökontoret har fått in klagomål och vid tillsyn upptäckt trängsel bland sittande gäster och i köer.

Bild på människors ben när de sitter vid ett bord på ett matställe.

Efter tillsyn av flera familje- och snabbmatsrestauranger får tre av dessa förelägganden om att göra förändringar för att minska risken för smittspridning av covid-19.

– Vi upptäckte att sittande gäster hade ett för kort avstånd mellan varandra eftersom borden var möblerade för tätt. Det var trängsel i köerna på en restaurang och vi såg att personalen inte agerade på det, säger Anton Niemi, inspektör på Miljökontoret.

Restaurangerna har nu fem dagar på sig att komma in med beskrivningar av rutiner för att undvika trängsel.

Serveringsställets och gästens ansvar

Vi alla har ett ansvar att minska risken för spridning av coronaviruset till exempel genom att hålla avstånd. Den som driver ett serveringsställe ansvarar för att trängsel ska kunna undvikas inomhus och utomhus. Minst en meter mellan sällskap gäller överallt i restauranger (till exempel mellan bord och i köer).

Tillsyn efter klagomål

Det är efter att vi fått in klagomål från allmänheten som Miljökontorets inspektörer gör inspektioner. Tidigare har de flesta inspektioner utförts på restauranger och krogar som serverar alkohol och har öppet kvällstid. Nu har även andra typer av restauranger fått tillsynsbesök till följd av fler inkommande klagomål .

Alla som upptäcker trängsel kan klaga till oss genom ett formulär.

Mer information

Här kan du läsa en tidigare nyhet om krogar i Örebro som fått förelägganden för att minska risken för spridning av coronaviruset.

Senast uppdaterad: 15 juli 2020
Publicerad: 14 juli 2020
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?