Tackgåva till anställda i kommunen

I och med rådande coronapandemi vill vi tacka våra anställda för det fantastiska arbete som gjorts och görs, genom att ge en gåva i form av digitala värdecheckar med ett värde av 2 000 kronor. På detta sätt stöttar vi också näringslivet och handeln i Örebro kommun.

I och med coronapandemin ville kommunen under hösten 2020 tacka alla anställda genom att ge en gåva i form av digitala värdecheckar på 500 kr att handla för. På detta sätt stöttade kommunen också näringslivet och handeln i Örebro kommun.

Nu ges ytterligare en gåva till anställda i Örebro kommun under hösten 2021. Gåvan består av digitala värdecheckar med ett totalt värde av 2 000 kronor att handla för hos lokala företag.

För anställda i Örebro kommun

De digitala värdecheckarna levereras 30–31 augusti och är giltiga till och med 20 december 2021. Värdecheckarna gäller för alla som är anställda i kommunen vid det tillfälle som gåvan ges. Timavlönade medarbetare ska, förutom att ha en pågående anställning, ha arbetat i minst en månad under perioden 1 januari–31 maj 2021 för att ta del av gåvan. Månadsavlönade medarbetare ska, förutom att ha en pågående anställning, ha varit anställda under hela eller delar av perioden 1 januari–31 maj 2021.

Till skillnad mot när den förra gåvan delades ut, behöver du inte längre använda en butikskod när du använder dina värdecheckar.

Anställda – frågor och svar

Tackgåvan delas ut till dig som har en aktiv anställning i Örebro kommun under vecka 33 2021 och som är:

  • månadsavlönad – anställd hela eller delar av perioden 1 januari – 31 maj 2021.
  • timavlönad och har arbetat minst 165 timmar under perioden 1 januari – 31 maj.
  • anställd på AB-avtalet.
  • Du som är personlig assistent på PAN-avtalet och uppfyller kriterierna för timavlönade ovan.

Den 30–31 augusti kommer de som är aktuella för tackgåvan att få ett mejl till sin orebro.se-mejl från leverantören Cardskipper, med instruktion om vad du behöver göra. Obs! Ser du inte mejlet, kika även i din skräppost.

Om du redan har Cardskipper-appen installerad, kommer du att få en push-notis via appen när din tackgåva finns att hämta. Om du har laddat ner Cardskipper-appen tidigare men inte har kvar den längre, får du inget mejl eller push-notis. Då behöver du installera appen igen för att se din gåva. Om du har MIF-appen (medarbetarnas idrottsförening), kan du även titta där efter din gåva eftersom Cardskipper även är leverantör av den appen.

Om du tillhör dem som är aktuella för gåvan men inte har fått något mejl, kontakta Kommunsupport som stämmer av att du är en av de som omfattas och ser till att du får åtkomst till gåvan. Detta gäller till exempel dig som saknar en smartphone.

Gör så här när du fått mejlet:

  1. Öppna mejlet från Cardskipper i en mobiltelefon. Använd den mobiltelefon du kommer ha med dig när du handlar. Du kommer åt din jobbmejl via: outlook.office.com/mail
  2. Klicka på den unika länk som kommer i mejlet. Du får där bekräfta dina uppgifter och fylla i ditt mobilnummer. Följ vidare instruktion om hur du gör för att installera appen Cardskipper. Obs! Har du redan Cardskipper-appen installerad, kommer du att få en push-notis via appen när din tackgåva finns att hämta.
  3. Öppna den installerade Cardskipper-appen och verifiera angivet mobilnummer igen. Du kan därefter se din personliga gåva som är redo att handlas för.

Gåvan i form av värdecheckar är bara digital och finns i Cardskipper-appen. Har du inte en smartphone kan du kontakta Kommunsupport för att ta del av gåvan via en utbetalning.

Du får 20 värdecheckar á 100 kronor i din Cardskipper-app. Du väljer själv om du vill använda hela eller delar av ditt presentkort på ett eller flera köp. När du använder en värdecheck förbrukar du hela summan. Köper du något för 90 kr får du alltså ingenting tillbaka, utan 10 kr tillfaller då företaget du handlar av. Skulle du exempelvis handla för 120 kr, så kan du betala 20 kr med ditt vanliga betalkort för att slippa använda en helt oanvänd värdecheck.

Så här handlar du:

  1. Öppna Cardskipper-appen och ta fram en värdecheck i din telefon.
  2. Klicka på värdechecken och Gå vidare. Välj företag och belopp i listan. Du behöver inte ange en butikskod.
  3. Meddela personalen i butiken innan du aktiverar dina värdecheckar.
  4. Bocka i Använd nu och tryck därefter på OK.
  5. Visa upp din telefon för personen i kassan, så att de kan se att du utnyttjat en värdecheck hos dem. Så fort du har tryckt på OK i det sista steget är din värdecheck förbrukad.

Värdecheckarna kan inte bytas mot kontanter. De inlösande företagens regler avseende bytesrätt tillämpas.

Ja.

Kan du av någon anledning inte ta dig ut för att handla, kan någon närstående ta med sig din telefon med Cardskipper-appen och din legitimation till kassapersonalen. Den närstående berättar då att den handlar åt en kommunanställd samt visar upp din Cardskipper-app och din legitimation samt sin egen legitimation för kassapersonalen.

Hos många företag kan du använda de digitala värdecheckarna utan att besöka företaget. Om du vill handla hos ett företag utan att besöka företaget fysiskt kan du ta kontakt med det företag du vill handla hos för att få vidare hjälp.

Ja, det är upp till varje butik.

Har du som kommunanställd frågor om tackgåvan kontaktar du Kommunsupport: kommunsupport@orebro.se eller 019-21 20 00.

För företagare

Vi uppmuntrar företagare som har fast försäljningsställe inom Örebro kommuns geografiska gräns att anmäla sig till den digitala lösningen för tackgåvan, så att Örebro kommuns anställda får möjlighet att handla hos just er. Cirka 13 000 värdecheckar kommer att delas ut, som gäller för köp till och med 20 december 2021.

Anmälan

Anmäl ditt intresse via länken nedan. Därefter kommer vi kontrollera och godkänna de företag som vill ansluta sig till systemet för de digitala värdecheckarna. Detta kan ta några dagar.

Företaget får därefter mejl och sms med en installationslänk från leverantören Cardskipper, för att ladda ner appen Cardskipper i sin mobil. Cardskipper skickar en push-notis den dag värdecheckarna kan börja användas.

Vi vill göra det så enkelt som möjligt för er företagare att ansluta sig, så vi hjälper gärna till om ni har frågor kring detta. Välkommen att kontakta Servicecenter, 019-21 10 00 eller servicecenter@orebro.se.

Klicka nedan för att anmäla dig.

Företag – frågor och svar

Aktuella branscher för tackgåvan är hotell, restaurang, café, besöksnäring, upplevelse, sällanköps- och detaljhandel, städ- och hemmatjänster, frisör, massör och hälsovård.

Systembolaget samt företag som säljer fordonsbränsle är inte aktuella för gåvan.

Här kan du se vilka företag som är anslutna hittills.

Så här går det till när en kund ska använda de digitala värdecheckarna:

  1. Kunden meddelar att den vill utnyttja en värdecheck, öppnar Cardskipper-appen och tar fram en digital värdecheck i sin telefon.
  2. Kunden väljer ert företag och önskat belopp i listan och trycker på OK. Be gärna kunden kontrollera att företaget och beloppet stämmer.
  3. Kunden bockar i Använd nu och trycker därefter på OK.
  4. Kunden får nu visa upp att den har registrerat in värdechecken hos er. Kontrollera att det är rätt information som innehavaren visar upp. Belopp och ert butiksnamn ska vara synligt.
  5. Registrera värdechecken i kassan på det sätt som gäller för just er verksamhet.

Här finns en instruktion för företagare om Cardskipper. Pdf, 651.2 kB. (Pdf, 651.2 kB)

Om en kommunanställd av någon anledning inte kan ta sig ut att handla, kan en närstående till den kommunanställda handla åt den. Den närstående visar då upp den kommunanställdes Cardskipper-app och den kommunanställdes legitimation samt sin egen legitimation för kassapersonalen.

Företag fakturerar inte utan får ersättning för värdecheckarna via en e-tjänst som Cardskipper tillhandahåller samt ett underlag på specifikation av inlösta värdecheckar.

Företagare kan kontakta Servicecenter via servicecenter@orebro.se eller 019-21 10 00 vid frågor som gäller tackgåvan.

Bakgrund

Det är en tillfällig lagstiftning som gör det möjligt för Örebro kommun att skattefritt kunna ge en gåva till sina anställda. Kommunstyrelsen tog ett beslut den 8 juni 2021 om att ytterligare en gåva ska ges för att tacka anställda och stötta lokala företagare i och med coronapandemin.

Senast uppdaterad:
Publicerad:
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Du måste skriva in dina synpunkter för att kunna skicka meddelandet

Tack för ditt svar!