Presentkort till anställda i kommunen

I och med rådande coronapandemi vill vi tacka våra anställda för det fantastiska arbete som gjorts och görs, genom att ge en gåva i form av ett presentkort på 500 kr att handla för. På detta sätt stöttar vi också näringslivet och handeln i Örebro kommun.

För anställda i Örebro kommun

Den 6 oktober levereras ett digitalt presentkort på 500 kr till dig som haft en anställning mellan 1 mars och 31 maj 2020 och fortfarande har anställning. Kortet är giltigt 6 oktober–31 december 2020.

Anställda – frågor och svar

  • Medarbetare som är anställda på AB-avtal och personlig assistenter som är anställda på PAN-avtal.
  • Månadsavlönade, tillsvidareanställda och visstidsanställda, som var anställda eller anställdes under perioden 1 mars–31 maj 2020 och har en aktiv anställning inom Örebro kommun.
  • Timavlönade som arbetat minst 40 timmar under perioden 1 mars–31 maj 2020 och har en aktiv anställning inom Örebro kommun.

Uppdragstagare är ej aktuella för presentkort.

Den 6 oktober kommer de som är aktuella för presentkortet få ett mail till sin orebro.se-mail från presentkortsleverantören Cardskipper, med instruktion om vad du behöver göra. Obs! Ser du inte mailet. Kika även i din skräppost. Om du sedan tidigare har MIF-appen (medarbetarnas idrottsförening) så kan du även titta där efter ditt presentkort, eftersom Cardskipper även är leverantör av den appen. 

Om du tillhör dem som är aktuella för presentkort men inte har fått något mail, kontakta Kommunsupport som stämmer av att du är en av de som omfattas och ser till att du får åtkomst till presentkortet. Detta gäller till exempel dig som har anonymitetsskydd.

Gör så här när du fått mailet:

  1. Öppna mailet från Cardskipper i en mobiltelefon (använd den mobiltelefon du kommer ha med dig när du handlar sen.) Privat mobil här är kanske att föredra. Du kommer åt din jobbmail via: outlook.office.com/mail.
  2. Klicka på den unika länk som kommer i mailet, du får där bekräfta dina uppgifter och fylla i ditt mobilnummer och följ vidare instruktion om hur du gör för att installera appen Cardskipper.
  3. Öppna den installerade Cardskipper-appen och verifiera angivet mobilnummer igen och du kan därefter se ditt personliga presentkort som är redo att handlas för.

Presentkortet är bara digitalt och finns i Cardskipper-appen. Har du inte en smart-phone kan du vidarebefordra mailet från Cardskipper till en närstående och låta den närstående ladda hem appen med din unika länk. Därefter kan ni antingen handla tillsammans, eller att den närstående handlar åt dig och tar med din legitimation eller att du lånar din närståendes telefon.

Du har fått fem stycken presentkort á 100 kr i din Cardskipper-app. När du använder ett presentkort förbrukar du hela summan. Köper du något för 90 kr får du alltså ingenting tillbaka utan 10 kr tillfaller då företaget du handlar av. Skulle du exempelvis handla för 120 kr, så kan du betala 20 kr med ditt vanliga betalkort för att slippa använda ett helt oanvänt presentkort.

Så här handlar du med presentkortet:

  1. Öppna Cardskipper-appen och ta fram ett presentkort i din telefon. Du får då en kod av personen i kassan.
  2. Tryck på knappen ”Använd nu”, mata in koden och tryck därefter på ”Bekräfta”.
  3. Visa upp din telefon för personen i kassan, så att de kan se att du utnyttjat ett presentkort hos dem.

Presentkortet kan inte bytas mot kontanter. De inlösande företagens regler avseende bytesrätt tillämpas.

Ja.

Kan du av någon anledning inte ta dig ut för att handla, kan någon närstående ta med sig din telefon med Cardskipper-appen och din legitimation till kassapersonalen. Den närstående berättar då att den handlar åt en kommunanställd samt visar upp din Cardskipper-app och din legitimation samt sin egen legitimation för kassapersonalen.

Ja, det är upp till varje butik.

Har du som kommunanställd frågor om presentkortet kontaktar du Kommunsupport: kommunsupport@orebro.se eller 019- 21 20 00.

För företagare

Vi uppmuntrar företagare som har fast försäljningsställe inom Örebro kommuns geografiska gräns att anmäla sig till den digitala lösningen för presentkorten, så att Örebro kommuns anställda får möjlighet att handla hos just er. Ca 15 000 presentkort kommer att delas ut som gäller för köp året ut.

Anmälan

Anmäl ert intresses av att delta i presentkortet via länken här nedan senast 6 oktober för att vara med från början (det går att ansluta sig även efter 6 oktober). Därefter kommer vi kontrollera och godkänna de företag som vill ansluta sig presentkortssystemet. Detta kan ta några dagar. 

Företaget får därefter e-post och sms med en installationslänk från leverantören Cardskipper, för att ladda ner appen Cardskipper i sin mobil och för att få tillgång till en butikskod. Cardskipper skickar en pushnotis den dag presentkorten kan börja användas.

Vi vill göra det så enkelt som möjligt för er företagare att ansluta sig, så vi hjälper gärna till om ni har frågor kring detta. Välkommen att kontakta Servicecenter, 019-21 10 00 eller servicecenter@orebro.se.

Företag – frågor och svar

Aktuella branscher för presentkortet är hotell, restaurang, café, besöksnäring, upplevelse, sällanköps- och detaljhandel, städ- och hemmatjänster, frisör, massör och hälsovård.

Systembolaget samt företag som säljer fordonsbränsle är inte aktuella för presentkortet.

Se de företag som är anslutna hittills.

Så här går det till när en kund ska använda presentkorten:

  1. Kunden meddelar att den vill utnyttja ett presentkort, öppnar Cardskipper-appen och tar fram ett presentkort i sin telefon.
  2. Du ger er unika kod till kunden, som matar in den i appen för att aktivera. (Exempel KOD: 1234)
  3. Kunden får nu visa upp att den har registrerat in presentkortet hos er. Det är viktigt att kontrollera att det är rätt information som innehavaren visar upp. Datum, tid och ert butiksnamn ska vara synligt.
  4. Registrera presentkortet i kassan manuellt.

Om en kommunanställd av någon anledning inte kan ta sig ut att handla, kan en närstående till den kommunanställda handla åt den. Den närstående visar då upp den kommunanställdes Cardskipper-app och den kommunanställdes legitimation samt sin egen legitimation för kassapersonalen.

Företag fakturerar inte utan får ersättning för presentkorten via en e-tjänst som Cardskipper tillhandahåller samt ett underlag på specifikation av inlösta presentkort.

Ingen transaktionsavgift tillkommer för kortet.

Företagare kontaktar Servicecenter: servicecenter@orebro.se eller 019-21 10 00 vid frågor som gäller presentkorten.

Bakgrund

Det är en tillfällig lagstiftning som gör det möjligt för Örebro kommun att skattefritt kunna ge en gåva till sina anställda. Där Kommunstyrelsen tagit beslut i augusti om att ett presentkort ska ges för att tacka anställda och stötta lokala företagare i och med coronapandemin.

Senast uppdaterad: 7 oktober 2020
Publicerad: 23 september 2020
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Du måste skriva in dina synpunkter för att kunna skicka meddelandet

Tack för ditt svar!